Stoppa om en sadel

R

Rianimare

Om man ska stoppa om en sadel, behöver då sadelmakaren se hästen med sadeln på eller är det bara att ta med sig sadeln till sadelmakaren och be att få den omstoppad?
 
För bästa resultat så bör du nog ta med både sadeln och hästen. Men det kan funka hyffsat om man bara tar med sadeln och ett smutsigt schabrak.
 
ja, det är bäst, annars kan det vara svårt att veta vad/om/var det är fel på sadeln.
Och att sadelmakaren kollar sadel/häst efteråt att sadeln ligger rätt.
 
Okej.
Så sadelmakaren kan inte se hur stoppningen har varit förut? har hört att det är så... :confused:
 
Har inte hört det tidigare, men hur som helst - hästen kan ju ha ändrat sig i ryggen (musklat om sig). Det kan inte sadelmakaren se om inte hästen är med.

Du har ingen sadelmakare som kan åka ut till dig och kolla både häst och sadel? Så gör vår sadelmakare :D
 
Har bara haft min häst i ett halvår och då fick jag med mej en sadel...vet inte om det finns nån sadelmakare som kan komma ut och titta. Men, det finns det säkert!! Om inte får jag väl åka till sadelmakaren med min häst! :D
 
Sadeln skall ALLTID stoppas om efter hästen.

På Tärnsjö sadelmakeriskola lär man sina elever att en seriös sadelmakare alltid skall göra ett komplett jobb:
Alltid kolla sadeln på hästen INNAN omstoppning.

De sadelmakare som inte har erfarenhet uppmuntras ÄVEN att titta på häst och sadel EFTER omstoppning.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Har provat en sadel från Lippo på min häst och försöker nu komma fram till vilken modell det faktiskt är. Någon som vet var på...
Svar
2
· Visningar
461
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp