Stoppa om ny sadel

krullidutt

Trådstartare
Jag har varit och provat ut ny sadel till min pålla för en auktoriserad sadelutprovare men blev lite konfunderad :confused:
När jag rider lätt i sadlen följer den med mig up lite grann...
Utprovaren sa att det var för stoppningen är så mjuk i nya kvalitetssadlar och efter man har ridit i den ett lite tag (någon månad)så stoppar man i lite mer ull i den baktill och då är problemet löst.
Är det någon annan som hört detta ???
Mvh Rosenlund

Sv: Stoppa om ny sadel

va!?? Sadeln ska ligga bra från första början, däremot så är det bra om man kollar sadeln efter sådär 50-60 timmars ridning för att se hur stoppningen har format sig.

Men är det okej att den följer med up litegrann ?
Jag har haft jättesvårt att hitta någon som passar och har letat i över ett år.
Min pålla är en bredryggad arab med liten manke svankig och kort rygg inget drömläge precis.
Spalding i bom 4 låg bra likaså county competition bom 4 (dressyr)
Jag tyckte bäst om Spalding för det kändes som jag kom närmst.
Tilläggas bör att båda följde med up i traven....
Mvh Rosenlund

En sadel brukar inte ligga helt klistrad på hästryggen, men den ska ju inte glappa. Ser att du bor i Laholm, så be Sophie Eriksson och Zanna Watson komma och kolla och isf ta med nåra fler sadlar du kan prova.

Varit där....
Sa de något till dig om omstoppning när du köpte din.
Hur mycket är tillåtet att sadlen rör sig, givetvis inte åt sidorna.
Man ser tydligt att sadlen rör sig i traven. Hon har ju inget dröm sadelläge precis kanske därför inte någon ligger still.
Mvh Rosenlund

Evergreen skrev:
Vad var det för sadelutprovare?
PM:a!

Jag vill oxå veta! PM:a gärna..
Håller själv på o letar sadel o har varit hos Zanna o lånat några sadlar som en sadelutprovare ska komma o titta på nu i veckan så det hade varit intressant o veta vilken du anlitade..

Hm. Jag vet inte riktigt hur mkt den kan röra sig, men åker den fram eller bakåt också?
Jag antar att du hade Sophie som hjälpte dig? Hittade du absolut inga som låg bättre på henne?
När jag letade sadel så trodde jag en sadel låg bra (Prestige) men den glappade tydligen som saaaatan. (Men detta visste jag inte var ngt dåligt, då) Men om den följer med mycket upp i traven (kanske nåra cm lr ngt) så tycker jag inte att det verkar så bra.... Du får ju tänka att när du inte sitter i den så ligger sadeln inte lika hårt mot hästen, men det ska inga bli ngt större utrymmet mellan hästens rygg och sadeln (så har jag uppfattat det)
Om vi säger såhär, så som sadeln ligger när du har spänt sadelgjorden ordentligt och INTE sitter i den, så ska den ligga när du ställer dig upp när du rider lätt. och den ska ju ligga an hela vägen (vissa märken har ju däremot att den inte ska ligga an dom sista cm men det beror ju på märke till märke. så länge den ändå ligger emot och inte "gungar") när du lägger på den.

Du borde npg ringa och snacka med Zanna. Du m¨ste ju känna att sadeln faktiskt ligger bra. Sophie har hjälpt mig med min häst och utrustning sen jag köpte han och det har aldrig varit några problem, men alla kan ju ha en dålig dag...

Hm. Jag vet inte riktigt hur mkt den kan röra sig, men åker den fram eller bakåt också?
Jag antar att du hade Sophie som hjälpte dig? Hittade du absolut inga som låg bättre på henne?
När jag letade sadel så trodde jag en sadel låg bra (Prestige) men den glappade tydligen som saaaatan. (Men detta visste jag inte var ngt dåligt, då) Men om den följer med mycket upp i traven (kanske nåra cm lr ngt) så tycker jag inte att det verkar så bra.... Du får ju tänka att när du inte sitter i den så ligger sadeln inte lika hårt mot hästen, men det ska inga bli ngt större utrymmet mellan hästens rygg och sadeln (så har jag uppfattat det)
Om vi säger såhär, så som sadeln ligger när du har spänt sadelgjorden ordentligt och INTE sitter i den, så ska den ligga när du ställer dig upp när du rider lätt. och den ska ju ligga an hela vägen (vissa märken har ju däremot att den inte ska ligga an dom sista cm men det beror ju på märke till märke. så länge den ändå ligger emot och inte "gungar") när du lägger på den.

Du borde npg ringa och snacka med Zanna. Du m¨ste ju känna att sadeln faktiskt ligger bra. Sophie har hjälpt mig med min häst och utrustning sen jag köpte han och det har aldrig varit några problem, men alla kan ju ha en dålig dag... :crazy:

Narcissus skrev:

Det där har jag funderat fram och tillbaka på jättemycket!! Du verkar veta lite mer om detta, du skriver ju att vissa märken har att den inte ska ligga an de sista cm. Hur påverkar det? Är det bra eller dåligt? Individuellt per häst eller bra/dåligt överlag? Vet du det, för jag har ingen aning! :crazy:

Jag har nämligen en sadel som ligger så och hört att det är bra att den inte ligger an helt och hållet, men blir inte tryckfördelningen mindre då?? :confused: Den guppar inte så att den slår mot ryggen på hästen, ska naturligtvis tilläggas, för då säger det sig självt (tycker jag) att den inte är bra!

Tacksam för svar! Har ingen bra sadelmakare alls här i närheten att fråga och de som kallar sig för sadelutprovare är inte legitimerade alls, så... :(

Den ligger still när jag inte sitter i (den gungar inte vid tryck på fram-bak valv)
Har hört en annan teori att den ska kunna röra sig lite up och ner pga att det är en dressyr och hästen ska kunna höja ryggen utan att det trycker emot. Sadlen dunsar givetvis inte i ryggen på pållan.
Har diskuterat det med både försäljaren och utprovaren om det är ok att den lyfter lite fick till svar att man fyller i lite mer ull efter någon månad så är problemet löst. Men min fråga är ifall man ska behöva göra det på en sadel för 14 000, någon annan som har fått det rådet .
Mvh Rosenlund

Senast ändrad:

hopp_o_galopp skrev:
Det där har jag funderat fram och tillbaka på jättemycket!! Du verkar veta lite mer om detta, du skriver ju att vissa märken har att den inte ska ligga an de sista cm. Hur påverkar det? Är det bra eller dåligt? Individuellt per häst eller bra/dåligt överlag? Vet du det, för jag har ingen aning! :crazy:

Jag har nämligen en sadel som ligger så och hört att det är bra att den inte ligger an helt och hållet, men blir inte tryckfördelningen mindre då?? :confused: Den guppar inte så att den slår mot ryggen på hästen, ska naturligtvis tilläggas, för då säger det sig självt (tycker jag) att den inte är bra!

Det varierar från häst till häst. Vissa märken ska inte ligga an dom sista cm, t.ex. Röösli. Dom flesta hoppsadlar ska inte heller ligga an hela vägen. Oftast finns det två runda färgade tygbitar av ngt slag vid sidan av kanalen längst bak(detta har jag själv lagt märke till. varfär det är så har jag ingen aning om)

Vilket märke har du på din sadel? Du kan longera hästen med sadeln på. Guppar den då ligger den inte så bra.
Tryckfördelningen behöver inte nödvändigtvis bli mindre, många sadlar har bred anläggningsyta istället för lång. Bred anläggningsyta finns oftast i islandssadlar och sadlar som är gjorda för korta hästar (typ kallblod). Dessa sadlar ska alltid ligga an hela vägen (kanske inte den sista centimetern, beroende på vad man har för bossor)

Nu vet jag inte hur mkt din sadel inte ligger emot? Är det så att din häst har rak rygg och sadeln inte ligger an varken fram eller bak eller är det hela 5cm som den inte ligger emot (bak)? Är detta fallet så är bommen för bananformad och då borde du byta sadel genast...
Du har ingen bild från sidan med din häst och hans/hennes sadel?

du kan maila bilden till evil_skalman@hotmail.com

Jo, vid vissa sadlar kan det bli nödvändigt.
Bara för att den kostar 14 000 betyder inte att den passar din häst perfekt, tyvärr. Tillverkaren kan ju inte göra nånting åt det. Jag fick göra det med min gamla Windsor (egentligen gjorda för lite svankrygg) och jag gjorde att stoppningen blev mer rak. Självklart kan det kännas ganska pissigt att behöva lägga ut med ytterligare pengar när man har köpt en sån dyr sadel, men dom dyrare sadlarna brukar behöva stoppas om efter 30 timmars ridning. T.o.m sadlar för över 25 000 kan behöva det. Detta gäller oftast för sadlar med mjuk stoppning
Däremot så berättade inte Zanna eller Sophie för mig att man behövde det utan det tog jag reda på genom andra hemsidor. Om jag vore du hade jag letat lite på bukefalos efter olika sadelsidor. Här har du några så länge... (sen kan du självklart be om sidor till butiker, för där kan du maila personer om dina frågor. Och jag har byggt mina åsikter om sadlar genom att kolla vad dom som verkar kunna mest berättar för mig. Har ju mailat alla möjliga människorrunt om i landet och till många utländska leverantörer/försäljare.

http://www.ingdams.com/
http://www.enlightenedequitation.com/
http://www.jorgecanaves.com/english.html
http://www.jensensport.se/
http://www.sadelsidan.se/
http://www.thorowgood.com/english/index.htm
http://www.stalleldshestra.nu

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
897
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 867
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Köpa husvagn
  • Tips för att få bort röklukt
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4