Stor boggietransport, totalvikt 1500 kg

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fozzie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 133
F

Fozzie

Jag letar efter begagnade transporter som uppfyller följande:

Boggie
Totalvikt 1500 kg, lastvikt 730 eller mer
Rymlig invändigt (höjd, framför bommen och utrymme i spiltan för en stor häst på 180 cm

Det är baskraven till att börja med.

Brenderup finns men jag har hört att de har det dåligt ställt med väggar och golv? Läcker in vatten osv.?
Hur är det annars med dessa vad gäller köregenskaper och övrigt.

En något äldre Star Trailer (från årsmodell 00- eller nyare), men är de tillräckligt stora? Har sett Star med 830 kg lastvikt.

Har tänkt runt 30-40 000 men alla tips välkomna, dock inte sprillans nya för de är som regel mkt dyrare.

Sv: Stor boggietransport, totalvikt 1500 kg

Jag har star trailer och är väldigt nörj med den!
jag tycker att du ska kika på en sån.

Tack för ditt svar!!

Ja de verkar bra rent allmänt, som hållbarhet, väggar, golv, ja det mesta.

Men hur är det, är Safir mindre än Diamant? Tänker då på de lite äldre, inte Thule som de nya heter.

värmlandsvagn classic 1500, boggie som kan reggas med totalvikt 1250-1990kg, väger tom 680 (på papper), alltså 820kg kvar att lasta om du väljer totalvikt 1500kg.

kanske vore något? jag tycker de är helt okej

Senast ändrad av en moderator:

Diamanten är något bredare. sen går den ju att beställa som extra bred, ser såna på annons ibland. Det är samma höjd på dem.
Kylinge är ju lik star trailern, också en bra vagn.

Värmlandsvagnen skulle jag inte rek till en så stor häst.

Boj och Ume är ju oxå väldigt bra vagnar och har stora modeller, men de kostar ju oftast lite mer.

Det är en sån jag har, 1500 kg och lastar 700, men den är både för liten i vikt och platsmässigt. Han går inte in i den och ska inte behöva åka i den, den är ok till den lilla hästen men den store går ej. Spiltan är lagom lång men han slår garanterat huvudet i taket och halsen får knappt plats framför bommarna. Så jag tänker byta.

Boj och Ume vet jag men de verkar också vara lite svårare att få tag i häromkring finns inte mkt alls på annons. Annars gillr jag Boj. Finns fler Star här verkar det som. Kylinge har jag funderat på också fast de verkar vara tyngre i "tomvikt"; så inte får lasta så mkt? Det är klart olika vad för utrustning man har.

Boj Classic :love: jätte rymlig därfram, fast de är ju oftast lite dyrare, men det går kanske att hitta ngn gammal!

Fast de väger ju mycket. Aldrig att TS får dra sin häst med släpet typat till 1500 kg.

Den korta Boj Classic väger 830 kg, på 1500 kg totalvikt blir lastvikten 670 kg. Sedan är de ju inte billiga, och rätt svåra att hitta begagnade. Just nu kostar en begagnad -04 (enligt ovan) 69 000 kr.

För TS del går den alltså bort.

Liknande trådar

P
Utrustning Ja nu MÅSTE jag bara ha en egen transport :) har kollat lite annonser. Jag vill ha en boggie o helst "välkänt, beprövat" märke, typ...
Svar
11
· Visningar
1 200
Senast: Bellapops
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka