Bukefalos 28 år!

Stor hund som tror hon är liten

frittan

Trådstartare
Min labbetik som är drygt 1 år gammal verkar inte riktigt förstå hur stor hon är. Hon verkar liksom tro att hon är en liten knähund som väger nåt kilo. När hon ska förflytta sig i t.ex. sängen och man ligger där så går hon liksom bara rakt över en (jag vet inte om hon ens fattar att man ligger under täcket men...), och kan stå/hoppa mitt på magen o vilja gosa/busa.

Det känns inte som att hon förstår att hon är tung, hon ser bara helt oförstående ut när man puttar bort henne.

Kan man träna bort det här? :D
 
Tror inte det har att göra med storleken på hunden, mina 5kgs gör precis likadant och inser inte heller att det gör ont...
Träna bort? Går säkert, jag har inte orkat försöka med mina. Lyckades dock skrämma en av dem så pass att hon är försiktig, när jag skrek högt av smärta och flög ur sängen när hon trampade på ett riktigt riktigt ömt område... Var ju inte precis planerat, men det funkade :)
 
Det är ju mysigt att vara nära, oavsett om man råkar vara stor eller liten hund ;) Min unga saluki sitter gärna i knät, lägger sig tvärs över mig och dunkar ner halvt på min mage när hon ska lägga sig bredvid i sängen. Det är jättemysigt! :D

När det gäller sängen så skulle du ju kunna träna in att hon bara får ligga på en specifik filt som ni sedan lägger på filten, sedan kan ni låta bli att sticka in fötterna under den filten. Ett annat alternativ är ju att lära henne att inte sova i sängen alls, men jag har all förståelse för om ni vill ha hund i sängen :p
 
Så där är vår labbehane 30 kg också. Känns som om det kan vara farligt när/om vi får barn så jag brukar stoppa honom om jag ser att han är på väg. Sen får han krypa upp på mitt godkännande.
 
Både Monster och dobben (båda ungefär 50kg - för att dobben är fet ;)) tycker det är synd och skam att låta armbågarna slå emot något hårt, men också onödigt att lägga sig ner lite lugnt och försiktigt alla gånger. Lösningen är att slänga sig ner men se till att armbågarna landar på något mjukt, som ett lår eller en mage tex...

Man kan nog lära hunden att vissa saker gör ont, men jag tror det blir svårt att lära något slags generellt "du är såhär stor, och det påverkar situationer på si-och-så sätt".
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 641
Senast: Icfafn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 518
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp