Stor kal fläck under magen?

mily

Trådstartare
Har letat runt på buke men hittar inget liknande.

Upptäckte idag att min häst har en stor (ca 3x12cm) kal fläck under magen, den är lite skorpig och helt torr och han tycker att det är skönt när man kliar på den.

För någon vecka sedan hade han tre små sårskorpor under magen så antog att han sprungit över någon gren och rivit sig, det var ganska tjocka skorpor som han tyckte kliade när man borstade där. Har sprayat med klorhexidin(?) spray men har ingen aning om vad det kan vara. Hästens päls på resten av kroppen är jättefin, några små skorpor på bogen av ett bitmärke bara men annars blank & mjuk.

Kan han ha blivit allergisk mot något, fått svamp eller vad kan ha hänt? Någon som varit med om något liknande och hur fick ni isåfall bort det? Han har ingen feber.
 
Sv: Stor kal fläck under magen?

Min har kala, skorpiga fläckar under magen (runt virvlarna hon har där) pga att flugorna biter henne där. Kan det vara nåt sånt?
 
Sv: Stor kal fläck under magen?

eksemhästar kan få sådana fläckar på sommaren. Smörj med någon mjukgörande fet salva varje dag
 
Sv: Stor kal fläck under magen?

Min häst har exakt samma, 3x12 cm!! Precis som du beskriver ! Han brukar visserligen gnugga magen mot marken när han rullat men det ser inte ut att komma därifrån. Jag höll koll på det bara och nu i slutet av sommaren har det vuxit dit lite päls.. Min häst har inte exem omän han tycker det är oroligt skönt att klia man och svans (kanske borde fundera på exemalternativet ändå nu när det nämns:eek:)
 
Sv: Stor kal fläck under magen?

kl

knott och flugor, på med klådstillande och insektsavstötande medel, t.ex. AVS-14.
 
Sv: Stor kal fläck under magen?

Min eksemhäst som inte har magplatta men spryas med mycket flugmedel har inte så under magen. Så jag skulle prova med det om du inte redan gör det. Skillingarydssalvan är ock så bra mot sånt.
 
Sv: Stor kal fläck under magen?

Det är troligen mycket knott ute, de "äter" gärna där. Smörj med något insektsrepellerande!!
 
Sv: Stor kal fläck under magen?

Tack för alla svar! Jag råkade slarva bort min egen tråd, bra jobbat där.

Jag vet vad det kommer ifrån nu - han kliar magen mot små träd! Hittade honom på bar gärning i hagen, traskandes fram och tillbaka över träden, han har knäckt flera småträd och därifrån måste såret under magen komma (det som är brevid den kala fläcken).

Han kliar även luggen mot träd så nu tvättar jag och smörjer med salva varje dag + har flugluva, mjuk i lycra på honom.

Hur klarar sig folk med eksemhästar? Jag blir ledsen av att han bara kliat lite i sin lugg :(

Bild, fast efter att jag smörjt massa salva så det syns inte så bra.
Jag tycker att det ser mycket bättre ut nu än för några dagar sedan iallafall. Det jobbiga är att även om jag gör så att han inte kan klia på träden så kliar han med bakbenet, typ framsidan på kotleden mot magen! Och här snackar vi en ovig häst så vet inte hur han lyckas :angel:

Det sitter alltså mitt under magen.
imag0309_503e690ae087c30f7f000212.jpg


Kan mycket väl vara knotten för det är rätt mycket nu, har försökt ta in honom lite tidigare varje dag och är noga med att tvätta & smörja. Ska köpa sånt "anti-kli", det är nog bra att ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Stor kal fläck under magen?

Ja det ser ut som knott sen har han kliat. Hoppas det är tillfälligt, den regniga sommaren sedan sol gör ju mycket för knotten o många som annars inte kliar sej gör det. Salva med tjära i är ofta bäst, Nylanders finns o köpa lite var som, Prob har creme som kan fungera bra o det finns säkert mer, jag har MJ djursalva som varit outstanding mot knott.

Det är hemskt ha en eksemhäst. Särskilt när man gjort allt och inget hjälper. Haft två och båda vandrar i hästhimlen o har det bra nu.
 

Liknande trådar

Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
5 915
I
Hästvård Min häst är nu på sommarbete och fick för cirka 2 månader sedan ett ytligt sår i en virvel mitt på magen. det blev ganska stort och...
Svar
1
· Visningar
1 031
Senast: idavattenskida
·
L
Hästvård Ponny 1, 10 år, trol welshkorsn: Har kala små fläckar på bägge sidorna, längs magen. De är ca 5 mm stora. Ibland när han varit utan...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: nexxa
·
E
Hästvård Hjälp, jag har en häst som helt plötsligt börjat tappa pälsen och får öppna sår där han tappat den. Det sitter en stor kal fläck på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Elize
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp