Kala fläckar med öppna sår!!!!!!!

E

Elize

Hjälp,
jag har en häst som helt plötsligt börjat tappa pälsen och får öppna sår där han tappat den. Det sitter en stor kal fläck på magen där det ser ut som om han rakat sig och missat lite och det blivit några små blodsdroppar.

Andra sår sitter precis vid armbågsvecket, och ett tredje ganska stort sår såg jag i morse på ena skinkan. Där var det blod och blodplasma i droppar. Det ser ut som om det kliar och att han kliat sönder sig.

Vad kan det vara? Vi har använt mineraler i 2 veckor och tror det kanske kan vara så att han är överkänslig mot det, men de andra hästarna verkar ha klarat sig. Vi har i alla fall slutat ge dem mineraler tills vi vet att det inte är det.

Veterinären TROR det kan vara mask, så nu måste jag avmaska honom igen. Veterinären sa också att om det inte blir bättre inom max 2 veckor måste han komma och titta på det och eventuellt skriva ut antibiotika. Han har bara pratat med mig i telefon, då han inte tyckte det var nödvändigt att åka alla milen till mig :(

Så snälla, om det finnns någon där ute som har något tips på vad det kanske kan vara, blir jag evigt tacksam.
Jag vill ju han ska må bra
 
Det är inte ringorm???
Har veterinären tittat på hästen?

Sam
 
Nej, ringorm vet jag hur det ser ut. Det här der ut som om han har kliat sig sårig. Fast jag kan inte begripa hur han lyckats göra det i armbågsvecken.
Veterinären har inte orkat åka ut till mig då jag bor så långt bort. Tycker det är för jä....t faktiskt. Det är ju ändå jag som får betala.
 
Va?
Vad är det för en lat veterinär du har.
Klart du ska låta en veterinär titta på det, det är ju därför de finns till...all hjälpa oss dödliga.

Sam
 
Men ringorm kan faktiskt se ut sådär! Har själv sett det (på en get). Hårlöst, sårigt, vätskande. Ta ut en annan vet för kontroll!
 
Nu har jag i alla fall avmaskat hästarna extra. Och idag har jag ringt efter en annan veterinär. Han skulle komma ikväll, så då får jag förhoppningsvis veta vad det är.
Men är det ringorm borde ju de andra hästarna, och jag blivit smittade. För rigorm är väldigt smittsamt, men de andra hästarna eller jag har ju inget :confused:
Nåja, jag meddelar er vad veterinären kommer fram till. Jag är tacksam över att ni har velat hjälpa till.
 
Vi har haft ringorm i staller två gånger under en tre års preiod och det var bara en häst(ganska rejält) som fick det trots att han hade flera hagkompisar.
 
Ville bara säga att nu har veterinären varit här och titta på honom. Han TRODDE det var mineralerna, att han var överkänslig mot dem. Men han är inte alls säker. Det enda jag ska göra är att se till att såren hålls rena, men de har faktiskt börjat läka så smått. Så det känns skönt.
Tänkte ni kanske ville veta hur det gick. :rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 322
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 443
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 420
Senast: Seabaz
·
Övr. Hund Jag har en unghund på 10 månader som under 5 månaders tid har behövt flertalet veterinärbesök på grund av smärtutredning. Ingen klinik...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 634
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp