Tappar pälsen på magen runt ett gammalt sår

I

idavattenskida

Min häst är nu på sommarbete och fick för cirka 2 månader sedan ett ytligt sår i en virvel mitt på magen. det blev ganska stort och varade MYCKET, men efter typ två veckors vård läkte det bra.

såret var ungefär lika stort som en golfboll.

nu har det föredetta såret tappat pälsen igen och huden är lite fnasig och små fläckar runt om såret har börjat tappa pälsen. prickarna är högst lika stora som en femtioöring och dom sprider sig runt om såret på en diameter på cirka 3 dm.

jag har letat runt ganska mycket på vad det kan vara, men inte hittat något som liknar detta så mycket.

hon går med fyra andra hästar i sommarhagen och dom har inte visat något liknande symptom sedan detta började. (och med tanke på att ringorm har en inkubationstid på typ 14 dagar så utesluter jag det lite... men jag ska ändå vara på vakt.)

jag kommer givetvis kontakta vet, men dom delvis kala prickarna har börjat blotta sig på bara typ 3 dagar... :(

kan det vara eksem? allergisk reaktion? (hon får lite C-vitamin och devils claw root för att hjälpa vissa sommarsår att läka ibland) brist på vitamin B?

hjälp mig att bota min jäkla nojjighet som jag går runt med hela tiden åh haha :cry:

kan försöka posta en bild senare på hur det ser ut
 
Sv: Tappar pälsen på magen runt ett gammalt sår

jag puttar upp denna tråden lite :O
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 609
Senast: höstmåne
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
5 809
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 263
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 209
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp