Stor skillnad i ridningen på träningen mot hemma

Mussea

Trådstartare
Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan?

Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör inga avancerade rörelser utan är helt på basic nivå. Vi rider för en tränare/domare 1 ggr/månad. Oftare går inte då grupperna är fulla, men vi har i alla fall en fast plats varje månad.

Vi har en hel del att jobba på, innan vi ens kan gå högre, men när man väl kommer till ridning har han fått beröm för att ha ett jättefint steg, och bra gångarter. Han går i form och ser väldigt trevlig ut. För att ens komma dit är ju tränaren på mig hela tiden. Kollar varje steg, rättar och säger till. Allt från att det går bra till vad gör du nu, hur tänkte du där liksom? Tränaren är också sådan att även om det känns som om hela passet bara gick åt skogen fokuserar hon mycket på det positiva, så att man får en bra känsla i alla fall.

Sen ska man då försöka hemma själv i paddocken igen. Gör samma övningar, och försöker komma ihåg vad som sas, men man får inte samma resultat. Det är lite frustrerande. Det hade ju varit rolig om det gick lika bra hemma som på träningen.

Jag försöker tänka att det går faktiskt framåt, sakta men säkert. Jag har tex svårt att få någon form i galoppen på volt i vänster varv. Han är mycket utåt ställd. På träningen lyckas vi korta frekvenser att få galoppen inåt ställd. Hemma är det svårare, jag försöker göra som på träningen, men får inte samma resultat. Det går ändå framåt. Han är fin i traven nu, samt att jag nu lyckas få honom i galopp i det varvet. Det gick inte innan. Det kan dock bero på att jag omedvetet bromsade upp honom igen då det kändes som vi skulle välta.

Det ser så lätt ut när många andra rider. Ser ut som om de bara sitter där stilla och gör ingenting & hästarna bara dansar fram. Så är det naturligtvis inte. Det ligger mycket jobb bakom för att få det se så lätt ut. Det är nog ryttarkänslan jag jagar.

Att det ska vara så svårt att rida. Eller som man hört folk säga "men du har ju ridit så länge nu, har du inte kommit längre" när man sagt att man anmält sig till den lättaste klassen i dressyr... :confused:
 
Jag tänker som så att kanske är du mer "vass" i ditt psyke när du rider för någon. Att det krävs något av dig, att du blir bedömd. O därför presterar på ett annat sätt?

Kanske kan det vara en idé att du tänker när du är hemma o rider att du ska rida upp ett program för någon, att du ska in på tävlingsbanan efter. Hänger du med i hur jag tänker? Att du utmanar dig själv mer, på ett annat sätt?
 
Bara en liten tanke, har du möjlighet att ha med någon som filmar dina träningar? Så har du något att kolla tillbaka på under den tid du inte har träning och sen jobba på det tränaren sa under det träningspasset. Du kan även fråga din tränare vad du bör träna på under den kommande månaden så blir det lite enklare. :)
 
Tycker du har fått bra svar redan!
Jag brukar dels filma, inte varje gång men då och då, både när jag rider för min tränare och när jag rider själv.
Jag brukar efter ett pass med tränaren gå igenom vad hon sa, de "stora" punkterna, redan i slutet på lektionen med henne. Som en summering? Då kan jag också fråga eller se om jag uppfattade rätt, hon kan utvckla hur hon tänker etc
Sedan tänker jag på det och redan dagen därpå rider jag ett kort pass för att fräscha upp vad det var vi gjorde.

Jag tycker du ska sänka kraven på dig själv, det är stor skillnad att sitta själv, det krävs disciplin och även kunskap att veta vad man ska göra när vissa lägen uppstår.
Ta till dig ett fåtal grejor du kan fokusera på till nästa träning så du känner att du lyckats med dem? Behöver ju inte alls vara en helhet utan att du jobbar med exempelvis halt från trav med en häst som bibehåller sin eftergivenhet och trampar under sig, eller att du fokuserar på att ge efter på innertygeln då och då när du jobbar hästen på volt i galopp utan att hästen "ger sig iväg".
Om du tycker det är krångligt be din tränare om råd och en mer specifik läxa?

Ridning ÄR svårt och komplext, man kan inte lära sig allt på en gång, utan i små små steg, jag tycker en bra tränare är en som ser vad som ska göras först och vad man kan ta senare.
 
Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan?

Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör inga avancerade rörelser utan är helt på basic nivå. Vi rider för en tränare/domare 1 ggr/månad. Oftare går inte då grupperna är fulla, men vi har i alla fall en fast plats varje månad.

Vi har en hel del att jobba på, innan vi ens kan gå högre, men när man väl kommer till ridning har han fått beröm för att ha ett jättefint steg, och bra gångarter. Han går i form och ser väldigt trevlig ut. För att ens komma dit är ju tränaren på mig hela tiden. Kollar varje steg, rättar och säger till. Allt från att det går bra till vad gör du nu, hur tänkte du där liksom? Tränaren är också sådan att även om det känns som om hela passet bara gick åt skogen fokuserar hon mycket på det positiva, så att man får en bra känsla i alla fall.

Sen ska man då försöka hemma själv i paddocken igen. Gör samma övningar, och försöker komma ihåg vad som sas, men man får inte samma resultat. Det är lite frustrerande. Det hade ju varit rolig om det gick lika bra hemma som på träningen.

Jag försöker tänka att det går faktiskt framåt, sakta men säkert. Jag har tex svårt att få någon form i galoppen på volt i vänster varv. Han är mycket utåt ställd. På träningen lyckas vi korta frekvenser att få galoppen inåt ställd. Hemma är det svårare, jag försöker göra som på träningen, men får inte samma resultat. Det går ändå framåt. Han är fin i traven nu, samt att jag nu lyckas få honom i galopp i det varvet. Det gick inte innan. Det kan dock bero på att jag omedvetet bromsade upp honom igen då det kändes som vi skulle välta.

Det ser så lätt ut när många andra rider. Ser ut som om de bara sitter där stilla och gör ingenting & hästarna bara dansar fram. Så är det naturligtvis inte. Det ligger mycket jobb bakom för att få det se så lätt ut. Det är nog ryttarkänslan jag jagar.

Att det ska vara så svårt att rida. Eller som man hört folk säga "men du har ju ridit så länge nu, har du inte kommit längre" när man sagt att man anmält sig till den lättaste klassen i dressyr... :confused:

Får du konkreta läxor och några "check-points" du ska kolla av under passen du rider själv?

En tränares uppgift är, kan jag tycka, att se till att man blir överflödig. För att man ska bli det måste eleverna verkligen förstå HUR, VARFÖR och NÄR.
Det tycker jag tycker jag tyvärr en del tränare är dåliga på att leverera.

Man kan behöva stanna upp ridpasset och teoretiskt gå igenom en del saker för att poletten ska ramla ner ordentligt.

Jag tycker att avsluta med lite snack där man kort sammanfattar lektionen och ber eleven själv berätta vad den ska tänka på tills man ses härnäst är bra.
Om jag bara säger åt dem vad de ska göra är det inte alls säkert att de förstår och minns på samma sätt som om de själva måste berätta för mig.
På samma sätt tycker jag man förstår saker på ett djupare plan om man själv varit delaktig i tankeprocessen att nå dit. Dvs jag tycker man med fördel ställer frågor till eleverna. Så de själva måste fundera kring saker och högt uttala en del tankar.
Vet de inte svaren är det så klart helt ok. Man kan då med lite ledande frågor ofta få dem att gissa rätt.
Då brukar kunskapen fastna bättre.

Kanske kan du försöka införa en sån dialog med din tränare om det inte redan finns.
 
Jag vet ju inte riktigt hur din tränare är men många fokuserar mest på hur hästen går och hur hästen gör, tex som du skrev:
Han är mycket utåt ställd. På träningen lyckas vi korta frekvenser att få galoppen inåt ställd.

Där kanske fokus egentligen borde legat på vad du gör och vad det ger för konsekvenser. Jag lutar mig tex inåt-framåt i galoppen för att jag tror att jag hjälper hästen, vilket gör att hela ekipaget ramlar inåt och galoppen inte funkar. Ofta blir kommentarerna "driv på honom framåt, låt honom inte sakta av, upp med huvudet" osvosv. Men det är egentligen jag som gör det svårt och även om dom tipsen hjälper för stunden så blir inte jag en bättre ryttare utan hästen blir starkare när han måste balansera upp mig hela tiden. Där måste jag fokusera på att lägga vikt på hästens ytterbakben, för att det är vad som hjälper oss. Jag rätar på mig, drar bak min ytter axel, tar kontakt på yttertygeln och tänker på kraft bakifrån. Helt plötsligt kan vi galoppera tills jag har glömt bort det igen, det är asjobbigt och kommer ta lång tid tills jag har lärt mig men det är otroligt nyttigt.

Om man inte har gjort det än så är det bra att träna på att lära sig tänka "nu funkar det inte, vad gör jag som gör att det inte funkar? vad kan jag ändra? ". Man ska inte tänka att man gör fel, för det behöver inte vara så utan bara att det man gör inte funkar i just den situationen. Det är helt okej att testa sig fram, huvudsaken är att man känner att man utvecklas och att båda trivs :up:
 
@Mussea jag tror också på att det skulle hjälpa dig att få dina träningar filmade under en period. Det är verkligen en kick framåt för självförtroendet för att man oftast upptäcker att man rider bättre än vad man tror och också se vad det är man gör. Kolla också upp om du har någon i ditt nätverk som kan hjälpa dig nån gång ibland mellan träningarna eller träna för en annan tränare nån gång emellan om det är svårt att få träningstider för din ordinarie tränare. Om du har någon möjlighet så brukar det göra susen att åka iväg på en träningskurs där man t.ex. under en helg får träna intensivt för en tränare. Lycka till.
 
Jag tänker att man får vara sin egen tränare, t ex om man behöver ngn som är på en hela tiden så får man skapa sin röst och tjata på sig själv ^_^.
vill man bli bedömd och bara få lite riktlinjer så är det bra att filma och gå igenom i efterhand, alt rida i ridhus med speglar.

När jag rider själv så blir det ofta halvdant och kravlöst, men sätter jag på tränar rösten i huvudet så skärper jag mig :). Ska man tänka själv på vad man gör så så blir det lätt för mycket på en gång, men tänker man sig själv som tränaren (2a person) så handlar kroppen mer på automatik. Typ ;) flummigt men funkar för mig :rofl:.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
855
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 302
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 396
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp