Stora barn i stallet *långt*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Bonusdotter = den ena av mina två "döttrar på låtsas".

Bonusen jag fick på köpet när jag valde att leva tillsammans med min make.

Bonusen att få följa dem genom livet (himmel och helvete), utan att behöva ha klämt fram dem för egen maskin :p .

Bonusen att plötsligt ha en stoor familj och få uppleva allt därtill, fastän jag bara fött fram en liten pojk. Att ha familjemys med maken och de tre barnen är himmelrike :love: .

Bonusen är känslan då ena bonusdottern första gången sa "du e faktiskt helt ok, jag tror jag gillar dig" för snart åtta år sedan.

Tack för du påminde mig om varför jag kallar dem för bonusdöttrar! När man är som mest förvirrad över vad ung :devil: håller på med är det såna här tankar man ska plocka fram :idea:
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Jag tycker att du gör rätt som ger henne en konsekvens av att hon inte skött sitt förtroende men döm henne inte för hårt. Tänk på att hon inte ÄR så gammal och att man i den åldern gärna vill vara "stor" och gärna smyger med lite saker.
Kanske du minns dig själv som mkt ansvarsfull som liten men det kanske inte riktigt var exakt så...
Visa henne och förklara VARFÖR dina regler måste gälla, är det något hon verkligen har argument för att det inte bör gälla så lyssna på henne och var beredd att kompromissa. Ta det inte så allvarligt att hon smyger med olydnad för det gör alla.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Jag vet inte men jag tycker det låter som din bonusdotter är ganska omogen för sin ålder i stallet.
När jag var tolv hade jag hand om en hyrhäst varenda dag red mockade och grejade med allt. SJÄLVKLART var det att man plockade undan efter sig, red med hjälm, inte gav de andra hästarna godis eller foder...

Har din bonusdotter en sköthäst i stallet eller ride rhon din häst?
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Ajda skrev:
Jag vet inte men jag tycker det låter som din bonusdotter är ganska omogen för sin ålder i stallet.
När jag var tolv hade jag hand om en hyrhäst varenda dag red mockade och grejade med allt. SJÄLVKLART var det att man plockade undan efter sig, red med hjälm, inte gav de andra hästarna godis eller foder...
Jag med, därför blir jag så konfunderad...

Har din bonusdotter en sköthäst i stallet eller ride rhon din häst?
Hon rider min häst när jag är med, och vi har försökt få ihop en sån "ridlektion" en gång i veckan.
Annars rider hon de två fjortonåringarnas ponnier när de rider i paddocken. Detta har jag tyckt var jättebra, jag minns att jag lärde mig en himla massa av att "hänga" med de äldre i stallet. Både bra och dåliga saker :cool: . Dåliga saker - t ex tjuvröka i skogen :o . Bra saker - trots att man är "ansvarslös tonåring" så låter man inte det gå ut över hästen. Det var "tufft" att ta hand om sin häst.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

jag tycker dock att du gör helt rätt i att ge henne stallförbud.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Daydream skrev:
Jag tycker att du gör rätt som ger henne en konsekvens av att hon inte skött sitt förtroende men döm henne inte för hårt. Tänk på att hon inte ÄR så gammal och att man i den åldern gärna vill vara "stor" och gärna smyger med lite saker.
Kanske du minns dig själv som mkt ansvarsfull som liten men det kanske inte riktigt var exakt så...
Visa henne och förklara VARFÖR dina regler måste gälla, är det något hon verkligen har argument för att det inte bör gälla så lyssna på henne och var beredd att kompromissa. Ta det inte så allvarligt att hon smyger med olydnad för det gör alla.
Visst hon är "bara" tolv, och jag kanske begär för mycket av henne vad gäller ansvar och ärlighet. Vad vet jag egentligen, min äldre bonusdotter har jag inte haft detta problem med, och då har jag ju bara mig själv att jämföra med. Och vi kanske inte har samma brinnande intresse för hästar (jämfört med när jag var tolv) - hon kanske ser lite mer lättsamt på det. Min mamma brukade skämta om att mina fyror och femmor i betyget beror på stallet - hade jag inte gjort läxan fick jag inte åka dit. Dödsviktigt att göra läxan! (Eller så var jag ett ovanligt lättlurat barn :angel: :p )

OM jag har visat henne VARFÖR :crazy: . Hon borde kunna rabbla det i sömnen. Jag är, som många andra, av den åsikten att man lättare kommer ihåg något om man vet VARFÖR.

I höstas hade vi en foder-diskussion t ex. Vad en foderstat är, och varför det är viktigt att följa den. Jag sa att det var inte ok att ge extra kraftfoder, men det var ok att ta en morot ur "hinken" (stoor hink med lock som jag har foder-morötter i) och ge hästen innan hon gick hem eller när hon borstat eller så.
Dagen efter jag sagt det var hinken tom :eek: . Antingen har hon tryckt i hästen 7-8 kilo morötter, mumsat i sig dem själv (not), eller gett de andra hästarna i stallet också. Vilket får jag aldrig veta, eftersom hon förnekar att hon tagit mer än en morot.
Hon fick vara med och mocka ur boxen i alla fall - pållan var mystiskt lös i magen den dagen. Och jag förklarade återigen att om man inte är noga med vad hästen stoppar i sig kan magen flippa ur...

Att hon smyger med annat gör hon säkert. Men jag vill inte hon ska "smyga kring hästen".

Men nu börjar vi om från noll nästa vecka, och är i stallet tillsammans under en lååång period, så får vi hoppas att allt detta löser sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Jag vet hur det är! Har själv en kille på snart 15. Talar alltid sanning även när han ställt till det och är trygg i sig själv. Sedan har jag en dotter 12 år blir 13. Som är charmig, rörlig, rörig, egentligen som en levande berg och dalbana. Ljuger rakt upp i ansiktet för att klara sig för stunden. Glömmer fylla på vatten åt hästen o.sv.

De har samma härstamning och miljö men är olika i arv.

Jag plastade in det hon ska göra varje dag och satte fast vid fodret. Sedan dess har det fungerat klockrent. Det med överutfodring gjorde inte min dotter men en annans- det löste jag med att vi talade om korsförlamning (satte upp en lapp där med) Att barnen/tonåringarna förstår hur smärtsamt det är för hästen. De tycker ju om hästar, det är ju därför de är där!

Jag tycker en veckas stallförbud är långt- däremot straffet att du inte litar på henne och hon inte får vara själv i stalletär heltföljdriktigt. Det är synd att de andra inte kan ställa upp för dig säg en månad så att hon märker att alla vuxna drar åt samma håll. Att hon ljuger kan bara lösas med vetskapen att du inte bestraffar henne då hon talar sanning och att du älskar henne ändå!
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

oj.. jag som hade en egen foderhäst när jag var 12! 1,80 hög häst, å snäll som en bebis... tänk så olika människor är endå.
hoppas att det löser sig :)
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

När jag var 12 hanterade jag hästarna i stallet ensam och red ensam. Jag tog ansvar för allting och busade aldrig omkring eller betedde mig ansvarslöst när jag var själv.

Däremot med kompisar, så är det VÄLDIGT lätt att göra saker man inte ska! Man liksom trissar upp varandra.
Att man när man är ung även tror att man är odödlig gör ju inte saken precis bättre.

Jag antar att det var tillsammans med kompisar i stallet som hon bröt mot reglerna?
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Jag har ju en dotter på 11 som har 3 egna ponnysar, och som sköter det mesta i stallet helt ensam. Skillnaden är att hon växt upp med hästar och andra djur. Det har inte din flicka gjort. Det är mycket enklare att förstå allvaret med skötsel och säkerhet om man har det från början. Att glömma ett täcke är inte som att glömma bädda sängen, men det är det kanske för en som inte är van? Vi förutsätter att hon tänker som oss som har flera års stallvana, men det tror jag inte att man kan begära av henne. Det kommer att växa fram så småningom.

Hon har kanske släppts ensam i stallet lite för tidigt? Ta ett rejält snack med henne. Kontrakt tycker jag låter som en bra ide.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

En bekant med vuxna barn sa en dag att barnen hade sagt om att de var glada för att hon (deras mamma) inte alltid litade på vad de sa när de var små. Det fick mig att fundera.

Jag är en sån som gärna vill lita på mina barn, har både egna och bonus- och såna som aldrig ljuger och såna som ljuger typ i varje mening de säger... Har haft problem med ett bonusbarn som haft flera ställen att gå till (farmor, faster) och berätta sina egna versioner och där få stöd för allt möjligt. Detta gjorde att det barnet inte valde sanningen i första hand när det gick att få fler fördelar av att ljuga...

När hennes bristande respekt för dina regler nu uppdagats så tror jag det är viktigt som de andra säger att följa upp hennes vistelser i stallet, kanske inte låta henne vara ensam där på ett tag. På nåt sätt försöka få henne att "förtjäna" egen tid i stallet. En sak som försvårar det är ju din och mammans olika sätt att se på saker och ting och som dottern säkert känner och reagerar på. Det hon omedvetet säger till dig är kanske "visa mig var du står". Är hon inte van vid regler och att behöva följa dem så är det inte konstigt att hon testar gränserna. Och att det dessutom finns äldre tjejer att ev. imponera på gör det ju inte precis lättare för henne att följa dina regler. Många samtal, förklaringar varför reglerna är viktiga (för hästarnas skull) hjälp från omgivningen (inte att de måsta vara barnvakt, utan att de säger till dig om de ser nåt, t.ex. så hon märker att du får reda på sanningen även om inte hon levererar den). Kan det vara en väg att gå?
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Ginne skrev:
Har haft problem med ett bonusbarn som haft flera ställen att gå till (farmor, faster) och berätta sina egna versioner och där få stöd för allt möjligt. Detta gjorde att det barnet inte valde sanningen i första hand när det gick att få fler fördelar av att ljuga...
Precis såhär tror jag att det är med min bonusdotter. Att ljuga fyller två funktioner - slippa ta ansvar för något man gjort (undvika jobbet att ställa allt tillrätta) eller skapa uppmärksamhet (hittar på rövarhistorier).
Ang stallförbudet fick jag t ex höra idag av hennes kompis mamma, att jag gett henne stallförbud en vecka pga att hon kom en kvart försent. Bara. Såklart hon inte vräker ur sig hela historien om den är till hennes nackdel, men oj vilken elak bitch-styvmor jag är ibland :smirk: .

Det hon omedvetet säger till dig är kanske "visa mig var du står". Är hon inte van vid regler och att behöva följa dem så är det inte konstigt att hon testar gränserna.
Detta tror jag också :bow: . I mina trötta stunder måste jag dock påminna mig om VARFÖR jag är tvungen att ta dessa konflikter - varför inte hennes föräldrar kan ta dem istället. Varför JAG reagerar så starkt på detta, men inte hennes mamma t ex.
Men jag gillar verkligen bonusdottern, och jag vill att hon ska kunna räkna med mig. Och för första gången i mitt liv vill jag kunna vara präktigt förutsägbar - hon ska veta precis vad som händer om hon gör det ena eller det andra. Pålitlig och förutsägbar är mitt nya personlighets-mål ;) .

Många samtal, förklaringar varför reglerna är viktiga (för hästarnas skull) hjälp från omgivningen (inte att de måsta vara barnvakt, utan att de säger till dig om de ser nåt, t.ex. så hon märker att du får reda på sanningen även om inte hon levererar den). Kan det vara en väg att gå?
Jag tror folket i stallet kommer vara uppmärksamma på vad hon gör, eftersom det råder en irritation bland några över att hon t ex gett deras hästar kraftfoder (inte bara en gång). Förståeligt.
Men som sagt, vi börjar om nästa vecka, och så får hon vara med mig i stallet ett tag. Jag släpper henne inte själv i stallet nu, eftersom jag då känner mig som en av "de där mammorna som inte har koll på sina barn".

Snuffsan skrev:
Jag har ju en dotter på 11 som har 3 egna ponnysar, och som sköter det mesta i stallet helt ensam. Skillnaden är att hon växt upp med hästar och andra djur. Det har inte din flicka gjort. Det är mycket enklare att förstå allvaret med skötsel och säkerhet om man har det från början. Att glömma ett täcke är inte som att glömma bädda sängen, men det är det kanske för en som inte är van?
Nä så är det väl. När jag var tolv hade jag ju bott i stallet i fyra år redan - bonusdottern började rida (på ridskola) i höstas. Så det är inte riktigt rättvist av mig att jämföra hennes resonemang med mig själv i den åldern kanske.

Ett sidospår: Men visst är det en intressant problematik man ger sig in i, när man ska "gradera ansvar" och förklara hur man prioriterar för en tolvåring? För en vuxen är det självklart med prioriteringar, ofta till någon annans fördel (förenklat: mat till barnen o hö till hästen kommer före en bärs på krogen :D ). Men förklarar man detta för en tolvåring, dvs att glömma ett täcke på hästen är väldigt dumt, medan bädda sängen är inte så förskräckligt - så hör hon "jag behöver inte bädda sängen någonsin". He he.

Evergreen: Hon red utan hjälm med en av fjortonåringarna, men annars har hon ställt till med mycket elände själv eller tillsammans med sin jämnåriga kompis som följt med ner till stallet ibland.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Klintan skrev:
Ett sidospår: Men visst är det en intressant problematik man ger sig in i, när man ska "gradera ansvar" och förklara hur man prioriterar för en tolvåring? För en vuxen är det självklart med prioriteringar, ofta till någon annans fördel (förenklat: mat till barnen o hö till hästen kommer före en bärs på krogen :D ). Men förklarar man detta för en tolvåring, dvs att glömma ett täcke på hästen är väldigt dumt, medan bädda sängen är inte så förskräckligt - så hör hon "jag behöver inte bädda sängen någonsin". He he.

Det där är också en vanesak. Min dotter skulle aldrig sätta sig och äta frukost om inte hästarna, hundarna och katterna har fått sitt först. Har man djur lär man sig prioritera och tänka de först - jag sen. Din flicka kommer också att få det tänkande så småningom. Har hon något annat djur? Ett litet djur inne som hon har ansvar för (naturligtvis sneglar du på att allt är ok när hon gått och lagt sig på kvällen) är ett utmärkt sätt att lära sig ta ansvar utan tjat. Dags för marsvin kanske? ;)
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Hon har fiskar och en hamster...

Fiskarna "bor" hos hennes mamma, och hamstern hade vi "delad vårdnad" om förut, dvs han hängde med henne hit varannan vecka och till hennes mamma varannan vecka.

Nu bor hamstern bara hos hennes mamma. Varför? Jo, här fick hon ta hand om den själv - se till att han har mat o att det byts i buren. Hemma hos hennes mamma tar mamman hand om sådant. Så där behöver hon inte ta det ansvaret. Vill hon inte byta i buren fixar hennes mamma det. Har hon inte gett hamstern mat, fixar hennes mamma det. Gullar hon inte med den, gör hennes mamma det.

Så bra var det. (Ordet björntjänst dyker upp i mitt huvud...) Vi har som sagt olika syn på saken, hennes mamma och jag.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

När jag var liten så fick jag inga djur förrän jag var villig att ta ansvar för det hela själv. När jag hade bevisat att jag klarade av en guldhamster (jag var yngre än 12) så utökades djurskaran snabbt med alla möjliga djur. Hästarna hade vi ju hemma, men det var travhästar som man inte direkt sätter yngre barn på. När jag var 14-15 år fick jag börja ta viss del av ansvaret där också. När jag var runt 16 fick jag egen häst. Jag har alltid haft stöttning av mina föräldrar + en äldre bror i stallet när jag var "liten".

Nu har ju jag ponnyer till mina barn. De är 6 och 9 och klarar sig inte själva i stallet. Den äldre börjar däremot nu ta mer och mer eget ansvar för själva hanteringen och skötseln. Vi har ju inte våra hästar i eget stall, men vi hjälper till att fodra alla ibland och det tycker 9-åringen är jättekul - hon är väldigt noggrann med att alla ska få rätt mängd mat.

Det är skillnad på om man har ridit en gång i veckan på ridskola eller ha haft ansvaret för hästar hemmavid sedan barnsben. "Din" 12-åring kanske behöver lite vuxenstöttning ett tag till i stallet...
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

break_a_leg skrev:
Vi har ju inte våra hästar i eget stall, men vi hjälper till att fodra alla ibland och det tycker 9-åringen är jättekul - hon är väldigt noggrann med att alla ska få rätt mängd mat.
Precis - för 9-åringen är det viktigt att alla ska få rätt mängd mat. Varför kan det inte vara det för en 12-åring, frågar jag mig själv :confused: .

break_a_leg skrev:
Det är skillnad på om man har ridit en gång i veckan på ridskola eller ha haft ansvaret för hästar hemmavid sedan barnsben. "Din" 12-åring kanske behöver lite vuxenstöttning ett tag till i stallet...
Hon har hängt med i stallet också, inte bara ridit på ridskolan, sen i höstas. Men jag håller med dig - det är en himla skillnad på en ridlektion i veckan och att ha ansvar för en häst åtta dagar i veckan.

Visst kan jag idag se att jag missbedömt situationen, speciellt när jag läser igenom vad jag skrivit här. Men men, jag backar bandet och börjar om från början ;) . Håller på att fila på ett lättbegripligt och okomplicerat kontrakt...
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Antagligen har 9-åringen fått lära sig matens betydelse efter att den ena ponnyn fick fång för några år sedan.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Suck. Ja, mamman gör verkligen henne en björntjänst. Vi har alltid haft djur, och dottern har alltid varit delaktig. Dottern fick ponny då hon var 2½, då var det naturligtvis jag som skötte allt, men hon har själv velat ta över mer och mer. Numera har hon huvudansvaret för hästarna. Det har fått växa fram i hennes takt, och hon är nöjd och stolt över att ha kommando i stallet numera. Jag inbillar mig att det är ett bra sätt att lära sig ta ansvar och bli vuxen.
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Min spontana fundering när jag följer debatten är, hur ser stallreglerna ut i stallet? Överensstämmer de med de regler som du har satt upp? Rider alla med hjälm? Håller sig alla utanför hagarna då hästarna går där, eller finns det någon/några som går in och pratar med hästarna? Finns det andra i stallet som ger hästarna en näve kraftfoder då och då? Hur sköter andra ordningen på sina grejer, finns det andra som täcker halva gången med grejor? Finns det ett säkert system för in- och utsläpp?

För barn gör som andra gör och inte som mamma säger. Hur reagerar de andra i stallet om stallreglerna bryts? Ser de mellan fingrarna eller säger de till personen som bryter mot reglerna? Hur reagerar stallägaren? När jag var i tonnåren var jag aktiv på ridskola, och när jag var liten hade vi respekt för de äldre och gjorde som de gjorde. Där fanns det tydliga regler som överensstämde med de du har satt upp, och om vi inte följde dem blev vi åthutade. När vi lärde oss följa reglerna så blev vi belönade med större ansvar.

I privatstallet jag är medryttare på nu har ägaren superkoll. Jag är vuxen men gör fortfarande misstag... Första veckan i stallet stängde jag grinden klumpigt och vände mig inte om för att kontrollera. Jag fick en vänlig men bestämd åtsägelse, och efter det kände jag nästan hur stallägaren höll "koll" på mig en månad efteråt... Tyvärr rider andra vuxna i stallet utan hjälm, och så även tonnåringarna (som nog är 16-18 år). De yngre har hjälm och jag skulle nog fråga dem om det var ok med deras föräldrar om de red utan.

Så det viktigaste tror jag är att stalluppfostran sköts i stallet, och inte av "mamma" (eller bonusmamman som i det här fallet), även om det är du i slutänden ska ta konflikten. Och om de andra i stallet har andra regler än du, så får du nog svårt att få din dotter att följa dina regler eftersom hon ser att "god hästhållning" i praktiken ser annorlunda ut. Kanske kan vara läge för ett stallmöte och prata om regler, bemötande m.m.. Lycka till!
 
Sv: Stora barn i stallet *långt*

Min spontana fundering när jag följer debatten är, hur ser stallreglerna ut i stallet? Överensstämmer de med de regler som du har satt upp?
Tack för dina funderingar :bow: . Tack och lov stämmer "de outtalade stallreglerna" överens med de bonusdottern och jag har.

Rider alla med hjälm?
Japp, men uppenbarligen har fjortisarna fuskat vid något tillfälle. Men det är en självklarhet bland oss vuxna, alla rider alltid med hjälm.

Håller sig alla utanför hagarna då hästarna går där, eller finns det någon/några som går in och pratar med hästarna?
Japp. Hästägarna går ju såklart in och hämtar sina hästar lite nu och då, men inga andra får hänga i hagen (jag syftar på t ex besökare som inte är i sällskap med hästägaren, "obehöriga").

Finns det andra i stallet som ger hästarna en näve kraftfoder då och då?
Nej, inte vad jag känner till/har sett.

Hur sköter andra ordningen på sina grejer, finns det andra som täcker halva gången med grejor?
Nej, just ordning o reda uppskattar jag verkligen med det stallet, alla är måna om att det ska vara bra koll t ex i stallgången.

Finns det ett säkert system för in- och utsläpp?
För en hästvan människa är det ett helt ok system, och i nio fall av tio promenerar hästarna lugnt in i sina boxar. Vid några tillfällen går någon häst in i fel box (ny hästkompis, några har bytt boxar, spralliga fölisar) och då blir det buffligt när häst nr 2 går in i samma box osv. Men hur som helst vill jag inte ha tolvåringen springandes bland lösa hästar i stallgången, då hon ibland inte riktigt har koll på läget.

Hur reagerar de andra i stallet om stallreglerna bryts? Ser de mellan fingrarna eller säger de till personen som bryter mot reglerna? Hur reagerar stallägaren?
Jag tror de förutsätter att jag ska ha koll på henne, vilket jag också tycker att jag borde ha. De säger till henne om hon gör något uppenbart tokigt, och om någon (vuxen) hade sett dem rida iväg utan hjälm är jag övertygad om att de blivit stoppade. Men jag är den enda som har en "grön" bonusdotter i stallet, och därför känns det så fånigt alltihop. De andras barn är t ex fjortonåringarna med egna ponnier. Och några har inga barn alls. Det känns som mycket begärt att de ska "passa" min tolvåring om jag inte är där :crazy: .

När jag var i tonnåren var jag aktiv på ridskola, och när jag var liten hade vi respekt för de äldre och gjorde som de gjorde. Där fanns det tydliga regler som överensstämde med de du har satt upp, och om vi inte följde dem blev vi åthutade. När vi lärde oss följa reglerna så blev vi belönade med större ansvar.
Precis min filosofi, fast nu får vi backa bandet istället för att ge mer ansvar... :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 963
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 576
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp