Stora bogblad och kort rygg!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare maddie391
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 409
M

maddie391

jag letar och letar men hittar ingen sadel som passar min häst! Hon är ganska kort i ryggen (135 cm på täcken) och 160cm i mankhöjd. Hennes bogblad rör sig väldigt långt bak. Jag tycker inte hon är rak eller böjd i ryggen..

Alla sadlar jag har provat åker fram och hamnar över hennes bogblad och då kan hon ju självklart inte röra sig bra.

Jag behöver en sadel med ett "litet, kort" framvalv och med djupaste sadelpunkten ganska långt fram. Och så får sadeln inte vara för lång för då hamnar den för långt bak... jag behöver 16 - 17"

Kan någon hjälpa mig??

Sv: Stora bogblad och kort rygg!

Hur lång rygg ahr hästen?

Behöver du tyngdpunkten långt fram ska du kolla på italienska och franska sadlar så som Equipe, Amerigo, Dominus, Prestige, Antares, CWD, Pariani.

Har du någon bild på hästen?

jag har aldrig mätt hennes rygg.. men som sagt har hon täckes-storlek 135..

jag ska fixa ett kort, måste ladda upp det bara.. tack ;)

http://photobucket.com/albums/c380/maddie391/th_Marion200419.jpg

här är ett kort från ett halvår sedan.. hon har mera muskler över ryggen nu.. och det ser inte ut som om hon har så jätte stora bogblad, men dom är ganska breda och rör mycket på sig, vilket är ganska vanligt för fullblod... tyvärr...

men de syns iaf att sadelläget är lite krångligt.. att hon är kort i ryggen...

joodå jag vet hur man mäter ryggen, har aldrig mätt den bara.. vet inte riktigt varför, borde göra det men det blir aldrig av! :o :D

joo, men inte nu :smirk: .. hästen står en bit bort liksom..

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka