Bukefalos 28 år!

Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om MHet inte visar på hur hunden är i vardagen då? Som min t.ex. som inte har några problem att leka med allt och alla i träning? Utan att jag är där och hjälper honom? Leka med folk på patrull, rapport eller skydd har aldrig varit några problem t.ex. Däremot så är han påverkad av andra hundar (rädd för andra hanar) och kan inte spåra, men det är ju en annan sak.

MH är ett avelsverktyg som ska visa vilka plus och minussidor hunden fått genom sitt arv. Det har inget med vardagen att göra.
Det här är ju något som uppfödarna har nytta av när de ska sätta ihop kombinationer så ni valpköpare kan köpa rätt valp.
MH och MT bygger succesivt upp en belastning för att trigga fram maximalt resultat av plus och minus. I vardagen underlättar man för sin hund. Här är tvärt om.
 
Fast det handlar ju inte om att de ska springa fram till allt och alla.:confused: Det gör inte våra heller. Men TL bjuder in hunden till något och lockar på den. Att den då inte lämnar ägaren eller väljer att välja bort inviten är självklart inget positivt hos en brukshund.
För en fårvallare kanske det tom är önskvärt att hunden avstår från inviten.
Fast det beror ju på av vilken anledningen hunden väljer bort inviten. Många hundar är ju tränade att inte lämna husse/matte utan kommando, då är det svårt att få en 4 eller 5 på moment 5a. Samma sak gäller leklust 2a och 9a, där husses/mattes träning kan "förstöra" ett fint resultat.
 
Ja det var inte det jag menade, utan att min går fram till allt och alla och att det är skitjobbigt. På MH hade han inte lärt sig det och han gick ändå inte fram. Men han är ju inte 100% stabil heller men väldigt glad i alla människor. Men har som sagt inga problem att bli skickad till figge i rapport/patrull så långt att han inte ens har mig i närheten eller i skydd så för oss är det ju inga problem i träning eller vardagen.
Att hunden inte har en medfödd samarbetsförmåga med människor betyder inte att hunden är obildbar. Den kan ju lära sig ändå.
 
Fast det beror ju på av vilken anledningen hunden väljer bort inviten. Många hundar är ju tränade att inte lämna husse/matte utan kommando, då är det svårt att få en 4 eller 5 på moment 5a. Samma sak gäller leklust 2a och 9a, där husses/mattes träning kan "förstöra" ett fint resultat.
Tyvärr ser man en del hundar som är så hårt hållna att de inte ens HAR ett frikommando. De får inte ett rättvisande resultat. Men de är tack och lov så ovanliga att de inte påverkar statistiken nämnvärt.
 
Att hunden inte har en medfödd samarbetsförmåga med människor betyder inte att hunden är obildbar. Den kan ju lära sig ändå.

Fast min hund hade inga problem innan MH heller. Han påbörjade sin utbildning som patrullhund innan vi gjorde mh och hade inga problem med okända figgar då heller.

Min hund är ett b-examplar i många delar, så jag sitter inte och tycker att han är helt fantastisk. Utan jag är bara förvånad över hur lite min hunds MH faktiskt säger om vad han är för slags hund.
 
En brukshund ska jobba mellan förare människa. Dennes arbete är ju att jobba under förare MOT människa. Till skillnad mot en vallhund som jobbar mot får.
Att ha en brukshund som tar avstånd mot att arbeta med en förare är lika illa som att ha en vallhund som inte vill samverka med får.

Bara för att något är medfött så behöver det ju inte heller dyka upp förrns hundarna är äldre, om man ska jämföra medfödda egenskaper. Det tog nästan ett år innan min BC insåg att det ens fanns får t.ex. gör det honom till en dålig vallhund?
 
Det är delvis sånt här som gör mig så fundersam på MH. Å ena sidan ska det inte vara något som tränas i förväg, å andra sidan är definitionen på samarbete och socialitet baserat på en extremt smal idé om vad som är socialitet och lek.

Ingen som har träffat mina hundar kan kalla dem vare sig svårlekta eller osociala. Men ingen av dem skulle ens överväga att lämna min sida(!) för att gå och leka med en gubbe i en buske. De har aldrig sett en kamptrasa eller lekt kamplekar.(systrarna som tränas i lydnad leker å andra sidan så blodet sprutar). Den av valparna som kan tänka sig att lämna min sida för att checka av kul saker är den med MINST samarbete!

Självklart är stora delar i det som bedöms vid avståndsleken baserat på inlärda beteenden. Att påstå nått annat känns helt verklighetsgrämmande.
Du glömmer hela tiden att MH inte primärt är gjort för hundar av typen som du har. MH är för brukshundar, men eftersom provet avslöjar vissa styrkor och svagheter, avreaktionsförmåga och ljudkänslighet t. ex. som är egenskaper som är av intresse hos vilken hund som helst, kan det vara värt att testa även icke-brukshundar för den hundägare som gillar upplägget.

Alla här som har brukshundar är positivt inställda till MH och förstår vad som ska testas, och hur resultaten ska tolkas. De som har andra typer av hundar, och/eller inte är särskilt insatta (= förvånande okunniga), tycker något annat. Mitt tips till dig är att skaffa en bra brukshund att gå MH och korning med, så kommer du förstå vad det handlar om.
 
Bara för att något är medfött så behöver det ju inte heller dyka upp förrns hundarna är äldre, om man ska jämföra medfödda egenskaper. Det tog nästan ett år innan min BC insåg att det ens fanns får t.ex. gör det honom till en dålig vallhund?

Fast va? Man gör ju MH med hundar som är över 1 år. Inte valpar.
 
Fast det beror ju på av vilken anledningen hunden väljer bort inviten. Många hundar är ju tränade att inte lämna husse/matte utan kommando, då är det svårt att få en 4 eller 5 på moment 5a. Samma sak gäller leklust 2a och 9a, där husses/mattes träning kan "förstöra" ett fint resultat.

Håller inte med eftersom ägaren själv är den som släpper hunden och ger den tillåtelse.
Om vi tar @linnsan Gripa som exempel. En hund med mycket fin lydnad från sin förare. Hon fick gick verkligen loss på avståndsleken.
 
Du glömmer hela tiden att MH inte primärt är gjort för hundar av typen som du har. MH är för brukshundar, men eftersom provet avslöjar vissa styrkor och svagheter, avreaktionsförmåga och ljudkänslighet t. ex. som är egenskaper som är av intresse hos vilken hund som helst, kan det vara värt att testa även icke-brukshundar för den hundägare som gillar upplägget.

Alla här som har brukshundar är positivt inställda till MH och förstår vad som ska testas, och hur resultaten ska tolkas. De som har andra typer av hundar, och/eller inte är särskilt insatta (= förvånande okunniga), tycker något annat. Mitt tips till dig är att skaffa en bra brukshund att gå MH och korning med, så kommer du förstå vad det handlar om.

Jag har brukshund och jag är väldigt förvånad över hur lite MHet säger om min hund.
 
Fast va? Man gör ju MH med hundar som är över 1 år. Inte valpar.

Ja och min BC är inte helt tänd än och han är 18 månader. Så hans medfödda egenskaper är inte fullt utvecklade trots att han blir två år i Mars. Är han en dålig vallhund på grund av det?
 
Bara för att något är medfött så behöver det ju inte heller dyka upp förrns hundarna är äldre, om man ska jämföra medfödda egenskaper. Det tog nästan ett år innan min BC insåg att det ens fanns får t.ex. gör det honom till en dålig vallhund?

Åter igen. Det är ett avelsverktyg där en hel kull ska tas med i utvärderingen. Inte bara din hund. Det ska också följas upp med ett MT. MH visar grundförhållanderna i hunden. MT visar hur dessa kan förfaltas. Tillsammans visar de LINJERNAS medfödda plus och minus och hur de kan nyttjas i arbetet.
 
Men alltså. Varför tror folk att deras icke brukshundar ska få samma resultat som man vill ha på en brukshund? Beskrivningen är ju gjord för just brukshundar. Inte går jag och gör MH med min Löwchen och förväntar mig samma siffror som på schäfern. Det vore ju konstigt då de inte SKA bete sig likadant.
 
Jag har brukshund och jag är väldigt förvånad över hur lite MHet säger om min hund.

Om du jämför det med hans släktingar, hur mycket beskriver det linjen? Finns det några röda trådar i deras brister eller styrkor?
För det är DET MHt ska göra.
 
Åter igen. Det är ett avelsverktyg där en hel kull ska tas med i utvärderingen. Inte bara din hund. Det ska också följas upp med ett MT. MH visar grundförhållanderna i hunden. MT visar hur dessa kan förfaltas. Tillsammans visar de LINJERNAS medfödda plus och minus och hur de kan nyttjas i arbetet.


Det vet jag.

Men du skrev att det är lika illa med en hund som inte arbetar mot människa som en vallhund som inte samarbetar med fåren. Nästan inga av min hunds syskon är helt tända än och de är som sagt 18 månader, det kan ta tid innan medfödda egenskaper kommer fram och ingen vallhundsmänniska har sagt att min hund är en dålig hund för att hans egenskaper inte är fullt utvecklade vid 12-18 månaders ålder. Så jag undrar bara över hur du tänkte.
 
Om du jämför det med hans släktingar, hur mycket beskriver det linjen? Finns det några röda trådar i deras brister eller styrkor?
För det är DET MHt ska göra.

Men då är det ju underligt att folk tittar så noga på individnivå när det gäller MH? För det gör ju folk väldigt ofta.
 
Ja och min BC är inte helt tänd än och han är 18 månader. Så hans medfödda egenskaper är inte fullt utvecklade trots att han blir två år i Mars. Är han en dålig vallhund på grund av det?

Men vänta nu. Hur ska vi kunna svara på hur vallhundar utvecklar sina arbetsegenskaper. Vi kan ju inget om rasen, arbetet eller egenskaperna.
Olika raser utvecklas olika fort. Tom mellan linjer kan det skilja mycket.
 
Men vänta nu. Hur ska vi kunna svara på hur vallhundar utvecklar sina arbetsegenskaper. Vi kan ju inget om rasen, arbetet eller egenskaperna.
Olika raser utvecklas olika fort. Tom mellan linjer kan det skilja mycket.

Ja, det var du som sa att det var lika illa? Så det var det jag refererade till.
 
Ja och min BC är inte helt tänd än och han är 18 månader. Så hans medfödda egenskaper är inte fullt utvecklade trots att han blir två år i Mars. Är han en dålig vallhund på grund av det?
Men vad har det att göra med MH?

På MH ser man lek, nyfikenhet, avreaktioner, ev rädsla osv.

Jag har inte en aning om man anser att en långsamt utvecklad vallhund är bra eller inte. Kan tänka mig att det blir en förlust såklart för den som köpt hunden till arbete då det tar flera år att se om den överhuvudtaget fungerar i det arbete den är tänkt till.
 
Men vad har det att göra med MH?

På MH ser man lek, nyfikenhet, avreaktioner, ev rädsla osv.

Jag har inte en aning om man anser att en långsamt utvecklad vallhund är bra eller inte. Kan tänka mig att det blir en förlust såklart för den som köpt hunden till arbete då det tar flera år att se om den överhuvudtaget fungerar i det arbete den är tänkt till.

Det var Voffs kommentar om hur vallhundar som inte samarbetar med får är lika illa som hundar som inte samarbetar med figge på MH som gjorde att jag frågade. Så jag antog, felaktigt?, att man menade hundar i liknande ålder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 812
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp