Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast min hund hade inga problem innan MH heller. Han påbörjade sin utbildning som patrullhund innan vi gjorde mh och hade inga problem med okända figgar då heller.

Min hund är ett b-examplar i många delar, så jag sitter inte och tycker att han är helt fantastisk. Utan jag är bara förvånad över hur lite min hunds MH faktiskt säger om vad han är för slags hund.

Jag har brukshund och jag är väldigt förvånad över hur lite MHet säger om min hund.
Dina inlägg här har hittills inte avslöjat några djupare insikter i SBKs mentaltestverksamhet. Du har en hund du inte är nöjd med, som gjort ett hyfsat MH om jag förstår rätt. Om du vill ha en grundligare utvärdering så rekommenderar jag att du följer upp med MT-2017 (i första hand), eller Korning som andrahandsval.

Seglar hunden genom något av de proven med flaggan i topp, håller jag med om att det finns saker att diskutera angående testerna. Ett MH är bara ett MH.
 
Det vet jag.

Men du skrev att det är lika illa med en hund som inte arbetar mot människa som en vallhund som inte samarbetar med fåren. Nästan inga av min hunds syskon är helt tända än och de är som sagt 18 månader, det kan ta tid innan medfödda egenskaper kommer fram och ingen vallhundsmänniska har sagt att min hund är en dålig hund för att hans egenskaper inte är fullt utvecklade vid 12-18 månaders ålder. Så jag undrar bara över hur du tänkte.

Men du ensvisas med att likställa olika raser med helt olika arbetsuppgifter. För mig är det helt befängt att jämföra så.
Jag kan ju inte jämföra en schäfer och dess jobb, mognad, egenskaper med en Tax som ska jaga rådjur:confused:
 
Men vad har det att göra med MH?

På MH ser man lek, nyfikenhet, avreaktioner, ev rädsla osv.

Jag har inte en aning om man anser att en långsamt utvecklad vallhund är bra eller inte. Kan tänka mig att det blir en förlust såklart för den som köpt hunden till arbete då det tar flera år att se om den överhuvudtaget fungerar i det arbete den är tänkt till.

Jag har fått förklarat att det inte finns någon korrelation mellan tidigt tänd/sen tänd och bra arbetshund.
 
Gå MT-2017 med honom, och få den utvärdering du efterlyser. Det är ingen här som har sagt att

Dina inlägg här har hittills inte avslöjat några djupare insikter i SBKs mentaltestverksamhet. Du har en hund du inte är nöjd med, som gjort ett hyfsat MH om jag förstår rätt. Om du vill ha en grundligare utvärdering så rekommenderar jag att du följer upp med MT-2017 (i första hand), eller Korning som andrahandsval.

Seglar hunden genom någon av de proven med flaggan i topp, håller jag med om att det finns saker att diskutera angående testerna. Ett MH är bara ett MH.

Nja, jag har en brukshund som inte kan spåra och som är rädd för andra hundar. Ett MH eller MT kommer inte säga någonting öht om det.
 
Håller inte med eftersom ägaren själv är den som släpper hunden och ger den tillåtelse.
Om vi tar @linnsan Gripa som exempel. En hund med mycket fin lydnad från sin förare. Hon fick gick verkligen loss på avståndsleken.

Ja inte springer hon fram till folk och fä när vi är ute bara sådär:D

Jag har brukshund och jag är väldigt förvånad över hur lite MHet säger om min hund.

Men det är inte så att han helt enkelt var belastad och inte vågade sig fram? Sa du inte själv att han är lite feg av sig?
 
Men du ensvisas med att likställa olika raser med helt olika arbetsuppgifter. För mig är det helt befängt att jämföra så.
Jag kan ju inte jämföra en schäfer och dess jobb, mognad, egenskaper med en Tax som ska jaga rådjur:confused:

Men det var ju du som tog upp vallningen? Jag skrev bara att jag inte vill att mina hundar går fram till folk, oavsett ras, så det var inte en viktig del för mig.
 
Nja, jag har en brukshund som inte kan spåra och som är rädd för andra hundar. Ett MH eller MT kommer inte säga någonting öht om det.

Nej, och är heller inte utformade att säga något om det. MH är ett avelsutvärderingsverktyg. Det säger såklart inte allt om en hund, men det säger en hel del om de egenskaper det är tänkt att beskriva, framför allt på kull-nivå. Många studier visar på god korrelation mellan MH och hur hunden upplevs i vardagen gällande de egenskaper som MH mäter.

Sen är MH menat att genom sin utformning och flera moment på varandra, belasta hunden mer än en vardagssituation, just för att de inneboende egenskaperna ska visa sig.
 
Nja, jag har en brukshund som inte kan spåra och som är rädd för andra hundar. Ett MH eller MT kommer inte säga någonting öht om det.
Jodå, ett MT-2017 eller ett vanligt MT kommer att säga mycket mer än du tror. Bara den befängda idén att ett MH eller MT ska säga något om en hunds spårförmåga gör mig matt.
 
Men alltså. Klart inte MHt säger allt om en hund?

Gripa var tex helt galen på MHt och hade en jättestor förväntan så TL tom frågade om jag hade lite godis att ge henne så hon lugnade ner sig då hon letade figgar överallt.

Vilket gjorde att hon visades mindre social. Och hon reagerade mer på dumpen (gissar jag) då hon hade så mycket känslor. Men personligen tycker jag det var ganska intressant att se. Trots att hon var helt jävla galen så höll hon ändå ihop även om reaktionerna blev något annorlunda mot om hon varit samlad.

Klart att ett MH inte säger allt. Men jag tycker nog det brukar stämma ganska bra ändå. Om inte hunden är sjuk eller liknande.
 
Jodå, ett MT-2017 eller ett vanligt MT kommer att säga mycket mer än du tror. Bara den befängda idén att ett MH eller MT ska säga något om en hunds spårförmåga gör mig matt.

Men snälla, det är du som sitter och säger att jag är missnöjd med min hund. Jag förklarar varför min hund är en B-hund i vissa avseenden i mina ögon. Och det är just spåret och hans rädsla för andra hundar som är hans problem. Han har absolut inga problem med någonting annat och hans MH är helt okej, bortsett från att han inte gick fram till figgen på avståndsleken - vilket inte har hindrat honom alls i arbete.

Det jag säger är att det jag är missnöjd med kommer inte att dyka upp på ett MH eller MT, så jag ser ingen anledning till att göra det för att få reda på någonting alls om min hund. Jag har inte sagt att hans spårförmåga kommer att synas på ett MH eller MT, eller hans rädsla för andra hundar så att sitta och påstå att jag har en befängd idé om att det ska synas på MH eller MT är löjligt.
 
Håller inte med eftersom ägaren själv är den som släpper hunden och ger den tillåtelse.
Om vi tar @linnsan Gripa som exempel. En hund med mycket fin lydnad från sin förare. Hon fick gick verkligen loss på avståndsleken.
Fast hunden måste göra startförsök innan frisläpp för att få en 4 eller 5 i moment 5a, det gör inte en tränad hund.
 
Det var Voffs kommentar om hur vallhundar som inte samarbetar med får är lika illa som hundar som inte samarbetar med figge på MH som gjorde att jag frågade. Så jag antog, felaktigt?, att man menade hundar i liknande ålder.

Ja det var förmodligen felaktigt antagande. Men tycker man alltså att en vallhund som inte visat så mycket vallegenskaper när den är två är väldigt bra då? Om det generellt är så i linjerna då. För individer säger ju inte så mycket om genetiken. När förväntar man sig se vallegenskaper?
 
Ja det var förmodligen felaktigt antagande. Men tycker man alltså att en vallhund som inte visat så mycket vallegenskaper när den är två är väldigt bra då? Om det generellt är så i linjerna då. För individer säger ju inte så mycket om genetiken. När förväntar man sig se vallegenskaper?


Jag sa fullt utvecklade egenskaper.

Sen beror det extremt mycket på föraren. Hade jag lämnat till proffs så hade egenskaperna kommit fram mycket snabbare efter att min hund börjat se fåren vid 1 års ålder. Nu är jag inget proffs, så det kommer ta tid innan han fattar.
 
Jag sa fullt utvecklade.

Sen beror det extremt mycket på föraren. Hade jag lämnat till proffs så hade egenskaperna kommit fram mycket snabbare efter att min hund börjat se fåren vid 1 års ålder. Nu är jag inget proffs, så det kommer ta tid innan han fattar.

Men då förstår jag ännu mindre? Det är ju skillnad på träning och medfödda egenskaper. MHt behöver hunden i princip ingen utbildning för. Typ ha kampat lite med folk så den fattar att den ska/kan det. Haft koppel på sig också. Typ så.

Det är ju inte samma sak som att utbilda hunden. Men en 2 årig BC som inte visar några vallegenskaper är väl knappast bra?
 
Men då förstår jag ännu mindre? Det är ju skillnad på träning och medfödda egenskaper. MHt behöver hunden i princip ingen utbildning för. Typ ha kampat lite med folk så den fattar att den ska/kan det. Haft koppel på sig också. Typ så.

Det är ju inte samma sak som att utbilda hunden. Men en 2 årig BC som inte visar några vallegenskaper är väl knappast bra?

Fast då är det ju inte medfött, om man måste träna på kampleken?

Nej precis, det går inte att jämföra, det är därför jag ifrågasätter Voffs jämförelse. Släpper jag in min unghund i en fårflock utan att påverka honom så går det åt helvete, men det betyder inte att han är en dålig hund, hundarna i hans linje är oftast sådana som körs på gränsen till vansinne/galenskap. Och jag har aldrig sagt något om en två årig BC som inte visar vallegenskaper, så jag förstår inte varför du frågar mig om det?
 
Men snälla, det är du som sitter och säger att jag är missnöjd med min hund. Jag förklarar varför min hund är en B-hund i vissa avseenden i mina ögon.

Det jag säger är att det jag är missnöjd med kommer inte att dyka upp på ett MH eller MT, så jag ser ingen anledning till att göra det för att få reda på någonting alls om min hund. Jag har inte sagt att hans spårförmåga kommer att synas på ett MH eller MT, eller hans rädsla för andra hundar.
Men då ÄR du ju missnöjd. Bristande spårförmåga kan ha att göra med bristande koncentration och/eller bristande uthållighet. Det är brister visar sig på MT. Bristande spårförmåga kan också ha att göra med dålig spårutbildning, eller noskvalster.

Men om din hund visar sig ha låga betyg på koncentrationen och uthålligheten på MT, kan antagligen felet sökas där. Likadant med hundrädslan, kommer din hund att få betyget "Helt orädd" på MT, tror du, även om inga hundar förekommer på provbanan?

Får jag lov att fråga hur många MT du har varit med om, och hur länge du sedan följt hundarna som testades? Du låter som du har varit engagerad på provledar- och domarnivå i många år, för att så tvärsäkert kunna avfärda MT.
 
Men det var ju du som tog upp vallningen? Jag skrev bara att jag inte vill att mina hundar går fram till folk, oavsett ras, så det var inte en viktig del för mig.

Varför vill du inte att din brukshund springer fram till en person som leker med hunden och som du liksom ger "tillåtelse" till? Man står ju trots allt vänd mot och kan om man vill trycka till lite mot nacken. Hur reagerade han?
 
Men det var ju du som tog upp vallningen? Jag skrev bara att jag inte vill att mina hundar går fram till folk, oavsett ras, så det var inte en viktig del för mig.

Du började jämföra din hund med "springa fram till främlingar i buskarna".
Jag försökte ge dig ett exempel på hur fel det blir att göra den jämförelsen mellan två olika raser. Du behöver inte läsa det så exakt ordagrant utan får väl ta exemplet om omvandla det till en för dig realistisk situation. Även du har väl egenskaper som du värderar högt i din ras och som är ett måste i arbetet?
För en brukshund är detta en viktig bit, annars hade knappast momentet varit med på ett MH.
 
Varför vill du inte att din brukshund springer fram till en person som leker med hunden och som du liksom ger "tillåtelse" till? Man står ju trots allt vänd mot och kan om man vill trycka till lite mot nacken. Hur reagerade han?

För att han är översocial och vill fram till allt och alla och det har varit a pain in the ass att träna bort. Föredrar hundar som inte vill fram till allt för att det passar vårt liv bättre :).

Han sprang iväg direkt, Men gick inte fram till figgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 775
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mindre kombi?
  • Bärstol
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp