Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tinja är en fantastisk hund som passar mig alldeles utmärkt, hon är one of a kind :love: Så klok, förståndig, kreativ, rolig och enkel att ha och göra med. Men jag vet vad hennes svagheter är och hade dem i åtanke när jag skulle skaffa nästa hund och framtida avelshopp.

Kan vara därför Asnis mammas MH ser ut såhär :D
4uupu3udhe3tumujzpqqkzej_2964310_20150405007_mh_B_1.png
 
Men alltså. Det hela började med att jag svarade någon om att jag tyckte samarbetet på avståndsleken var knepig, och att om hunden hade låga siffror där så skulle jag gärna vilja se film på hur det såg ut, eftersom Tinja har 1 men ändå var engagerad. Alltså en kommentar baserad på mina prioriteringar inom min ras.

Direkt fick jag ju tillbaka "det tolkar jag som bristande socialitet" och sen var det tydligen öppet hus att sitta och kritisera min hund och hennes släkt. Bara för att jag inte direkt stämplar en hund med 1 på samarbete som värdelös brukshund.

Varför måste det vara negativa egenskaper så fort man är villig att acceptera andra beteenden än vad en schäfer/malle/rottis/ect skulle ha? Ni skriver om att ni inte säger att en X ska ha samma egenskaper som en Y, men så fort en hund inte har Y's egenskaper är den mentalt undermålig, feg, socialt otrygg ect.

Ingen har sagt att "värdelös brukshund".
Det är tolkning i affekt.
 
Även min var ju en fantastisk hund att leva med förutom skotträdslan. Han var på många sätt mycket enklare att leva med än Ammo, för han ifrågasatte inte så mycket och valde istället att alltid lita på mig. Eller hur jag ska beskriva det, Ammo litar på mig med - men han gör ändå gärna på sitt sätt.

Han hade rejält med sociala rädslor, men samtidigt behövde jag inte vakta på att han skulle ta saken i egna händer vid upplevda hot. Han lät bara men gjorde inget - men Ammo måste jag styra så det inte smäller liksom. Var inga problem att träna med folk, eller ha folk med sig ut i spåret tex så länge ingen försökte pilla på honom. Gick och lämna överallt och han krävde mindre. Jag saknar honom var dag men saknar inte att leva med honom trots att han var väldigt enkel.
Bifogar MHt för den intresserade:
Var det också en dobermann?
 
Men alltså. Det hela började med att jag svarade någon om att jag tyckte samarbetet på avståndsleken var knepig, och att om hunden hade låga siffror där så skulle jag gärna vilja se film på hur det såg ut, eftersom Tinja har 1 men ändå var engagerad. Alltså en kommentar baserad på mina prioriteringar inom min ras.

Direkt fick jag ju tillbaka "det tolkar jag som bristande socialitet" och sen var det tydligen öppet hus att sitta och kritisera min hund och hennes släkt. Bara för att jag inte direkt stämplar en hund med 1 på samarbete som värdelös brukshund.

Varför måste det vara negativa egenskaper så fort man är villig att acceptera andra beteenden än vad en schäfer/malle/rottis/ect skulle ha? Ni skriver om att ni inte säger att en X ska ha samma egenskaper som en Y, men så fort en hund inte har Y's egenskaper är den mentalt undermålig, feg, socialt otrygg ect.
Jag tror det var jag som tog upp det där med bristande socialitet, och jag tror jag har varit ganska noga med att INTE säga att det är din hund jag pratar om. Jag pratar om beteendet generellt, hur jag ser på möjliga orsaker. Min egen hund uppförde sig ungefär lika på sitt MH och är ju ändå gk i elit, vilket är ett bättre resultat än de flesta brukshundar har. Med en ambitiösare och duktigare ägare hade han säkert kunnat bli riktigt bra. I den kullen är det väldigt spridda skurar på siffrorna men ändå är det bara en som inte är minst gk i elit, och flera är bruks- eller lydnadschampions.

Att en hund har brister betyder INTE att den är rakt igenom värdelös. Och jag kan personligen tycka att hundar som kan allt själva och som är supertuffa och stenhårda i skallen -de är inget för mig. För det jag vill ha hund till är det behagligare med en som inte är helt opåverkbar.
 
Direkt fick jag ju tillbaka "det tolkar jag som bristande socialitet" och sen var det tydligen öppet hus att sitta och kritisera min hund och hennes släkt. Bara för att jag inte direkt stämplar en hund med 1 på samarbete som värdelös brukshund.

Här tror jag det blev ett missförstånd. Jag tolkade det som att det menades att det kunde brista i den sociala kamplusten/intresset av att leka med andra en bit bort från föraren. Inte att hunden nödvändigtvis är rädd för folk. Men man får ju som sagt kolla på helheten och kullsyskon.
 
Försöker tyda en MH på en tik - vad säger ni om den här hunden?


1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 2
2c.Lek 1 grip/dragk: 1
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 2
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 5
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 5
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 5
8c.Spöken rädsla: 4
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 3
9b.Lek 2 gripande: 1
10.Skott: 5

Enligt personen gjorde de inte skottestet men varför står det en 5:a där då?
 
Försöker tyda en MH på en tik - vad säger ni om den här hunden?


1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 2
2c.Lek 1 grip/dragk: 1
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 2
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 5
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 5
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 5
8c.Spöken rädsla: 4
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 3
9b.Lek 2 gripande: 1
10.Skott: 5

Enligt personen gjorde de inte skottestet men varför står det en 5:a där då?
Alla som hoppar över skott får 5 på protokollet.

Nu är det ju svårt att säga bara genom siffror och ingen film, speciellt när man inte vet ras, men rent spontant skulle jag tolka den hunden som osäker med människor men hanterar det genom att bli fjäskig och 'glad', eftersom att den trots högt på kontakt och hantering inte klarar av att gå in ordentligt i leken. Den misstanken understryks vidare av att den bara ser hot vid avståndsleken tydliga lekinviter och inte alls vill undersöka.
Min känsla är att det är en hund som reagerar väldigt starkt med hot eller rädsla på saker och sedan vänder sig inåt och inte vill ha med omvärlden att göra. Verkar även som att den lägger på sig eftersom den inte vill leka ordentligt med ägaren och de sedan hoppar skottet.

Men jag ser ju testet utifrån att det är en bruksras. Jag har ingen koll på hur ett MH för en sällskapsras brukar se ut, eller vad som önskas.
 
Alla som hoppar över skott får 5 på protokollet.

Nu är det ju svårt att säga bara genom siffror och ingen film, speciellt när man inte vet ras, men rent spontant skulle jag tolka den hunden som osäker med människor men hanterar det genom att bli fjäskig och 'glad', eftersom att den trots högt på kontakt och hantering inte klarar av att gå in ordentligt i leken. Den misstanken understryks vidare av att den bara ser hot vid avståndsleken tydliga lekinviter och inte alls vill undersöka.
Min känsla är att det är en hund som reagerar väldigt starkt med hot eller rädsla på saker och sedan vänder sig inåt och inte vill ha med omvärlden att göra. Verkar även som att den lägger på sig eftersom den inte vill leka ordentligt med ägaren och de sedan hoppar skottet.

Men jag ser ju testet utifrån att det är en bruksras. Jag har ingen koll på hur ett MH för en sällskapsras brukar se ut, eller vad som önskas.
Det är en Broholmer (mastiff) och även min hane har inget större intresse för lek med mig eller husse, tröttnar fort.
Men ja, en film hade vart optimalt men det finns tyvärr inte. :)
 
Det är en Broholmer (mastiff) och även min hane har inget större intresse för lek med mig eller husse, tröttnar fort.
Men ja, en film hade vart optimalt men det finns tyvärr inte. :)
Ja då är det ju en annan femma, en mastiff är ju inte avlad för att leka.

Skulle dock fortfarande tolka att det är en relativt osäker hund som hanterar jobbiga saker genom att reagera väldigt starkt för att sedan stänga av omvärlden.
 
Försöker tyda en MH på en tik - vad säger ni om den här hunden?


1a.Kontakt hälsning: 4
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 2
2c.Lek 1 grip/dragk: 1
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 2
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 5
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 1
7a.Ljud rädsla: 5
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 5
8c.Spöken rädsla: 4
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 3
9b.Lek 2 gripande: 1
10.Skott: 5

Enligt personen gjorde de inte skottestet men varför står det en 5:a där då?

Inget jag skulle vilja ha oavsett ras.
Varför hoppar man över skott? Troligtvis för att bespara hunden rädslan.

Ettor på all lek ser inte bra ut på en ung hund. Unga hundar brukar ha lite lek oavsett ras. Kan lika väl bero på social osäkerhet. Höga poäng på moment hantering och hälsa KAN bero på fjäsk= social osäkerhet.

Utan att ha sett MH irl så är det svårt att säga men så här på pappret så ser det rätt trist ut.
 
Inget jag skulle vilja ha oavsett ras.
Varför hoppar man över skott? Troligtvis för att bespara hunden rädslan.

Ettor på all lek ser inte bra ut på en ung hund. Unga hundar brukar ha lite lek oavsett ras. Kan lika väl bero på social osäkerhet. Höga poäng på moment hantering och hälsa KAN bero på fjäsk= social osäkerhet.

Utan att ha sett MH irl så är det svårt att säga men så här på pappret så ser det rätt trist ut.
Det är jättevanligt att hundar av sällskapsraser (och mycket tränade apportörer) visar noll intresse för lek. Det kan, men behöver inte ha med social osäkerhet att göra.

Eftersom hunden har blivit så känslomässigt påverkad tycker jag att det är rimligt att inte riskera något med skotten. Det kan skapa rädslor som kanske inte fanns, och det är aldrig värt skapa en skotträdsla för att få kryss i alla rutor. Om den här hunden är skottfast eller ej går alltså inte att få reda på om de inte gör BPH också.

Jag tycker att man kan vara lite observant på att hunden har blivit arg i flera situationer, även sådana som inte är rena hotsituationer. Samtidigt visar den på flyktbeteende. Så det är nog inte en hund för vem som helst, särskilt inte eftersom det är en väldigt stor hund. Jag är inte helt bekant med rasen, men beteendet är inte ovanligt hos andra hundar av mastifftyp.
 
Senast ändrad:
Inget jag skulle vilja ha oavsett ras.
Varför hoppar man över skott? Troligtvis för att bespara hunden rädslan.

Ettor på all lek ser inte bra ut på en ung hund. Unga hundar brukar ha lite lek oavsett ras. Kan lika väl bero på social osäkerhet. Höga poäng på moment hantering och hälsa KAN bero på fjäsk= social osäkerhet.

Utan att ha sett MH irl så är det svårt att säga men så här på pappret så ser det rätt trist ut.
Nu när jag tittat på 10 tal hundar av samma ras så ser jag att de flesta av dem har låga siffror på lek.
Så känns ganska rastypisk då.
 
Försöker tyda en MH på en tik - vad säger ni om den här hunden?

Ser inte alls bra ut, inget jag skulle vilja ha i snöret, speciellt inte när det är en stor och kraftfull mastifftyp. Mitt intryck är att det är en hund som är rätt osäker och gärna reder ut situationer genom att visa aggression, eller överdrivet fjäsk när det handlar om sociala situationer. Att den har närmast obefintlig nyfikenhet bidrar ännu mer till min känsla av att det är en hund som helt enkelt är... tja, mesig och rätt ängslig av sig. Visst, det skulle kunna vara simpelt ointresse, med tanke på hundtypen är det inte alls orimligt, men det känns mindre sannolikt för mig när jag ser helheten.

Låg leklust behöver inte i sig vara ett fel, men jag vill se något högre än en etta även på sävligare hundar. Jag ser leklusten som lite av en barometer för hur hunden är i samarbete med människor, och eftersom jag vill ha en samarbetsvillig hund som är relativt lättbelönad så ser jag gärna att den är på om lek erbjuds. Jag upplever att i en del raser så blir strävan efter lugna hundar så överdriven att typ alla drifter avlas bort... :down:

Att hoppa över skott ger automatiskt en femma, och om föraren väljer att göra det tycker jag det säger en del om dennes förväntningar på hundens reaktion. Det känns inte så logiskt att skippa den delen av beskrivningen om man nu inte tror att hunden kommer bli märkbart påverkad.
 
Det är jättevanligt att hundar av sällskapsraser (och mycket tränade apportörer) visar noll intresse för lek. Det kan, men behöver inte ha med social osäkerhet att göra.

Eftersom hunden har blivit så känslomässigt påverkad tycker jag att det är rimligt att inte riskera något med skotten. Det kan skapa rädslor som kanske inte fanns, och det är aldrig värt skapa en skotträdsla för att få kryss i alla rutor. Om den här hunden är skottfast eller ej går alltså inte att få reda på om de inte gör BPH också.

Jag tycker att man kan vara lite observant på att hunden har blivit arg i flera situationer, även sådana som inte är rena hotsituationer. Samtidigt visar den på flyktbeteende. Så det är nog inte en hund för vem som helst, särskilt inte eftersom det är en väldigt stor hund. Jag är inte helt bekant med rasen, men beteendet är inte ovanligt hos andra hundar av mastifftyp.

Jag har aldrig sett något MH med den här typen av hund så det du säger är säkert sant. Jag noterade också starka reaktioner på hoten. Det ihop med inte de bästa avreaktionerna känns inte som en stabil hund i mitt tycke.
 
Jag har aldrig sett något MH med den här typen av hund så det du säger är säkert sant. Jag noterade också starka reaktioner på hoten. Det ihop med inte de bästa avreaktionerna känns inte som en stabil hund i mitt tycke.
Sällskapsraserna är sällan gjorda för att stå pall för särskilt stora påfrestningar. Utom labbarna, de blir ju inte rädda för något alls ;). Nej men om jag ska jämföra bruksraserna med sällskapsraser så är det mycket större variationer inom de senare. Det läggs mindre vikt vid sådana egenskaper helt enkelt. Men förhoppningsvis blir det lite ändring i framtiden så vi i alla fall inte behöver se de riktigt rädda hundarna så ofta.
 
Jag tycker att låga siffror som två och medel som tre är stor skillnad mot ettor som betyder att den inte visat något intresse.
Jag har väl hunnit beskriva strax över 100 hundar allt som allt (inkl i utbildningssyfte) och har utdelat flera nollor i lekintresse. Det är inte så ovanligt hos andra raser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 661
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp