Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sällskapsraserna är sällan gjorda för att stå pall för särskilt stora påfrestningar. Utom labbarna, de blir ju inte rädda för något alls ;). Nej men om jag ska jämföra bruksraserna med sällskapsraser så är det mycket större variationer inom de senare. Det läggs mindre vikt vid sådana egenskaper helt enkelt. Men förhoppningsvis blir det lite ändring i framtiden så vi i alla fall inte behöver se de riktigt rädda hundarna så ofta.

Haha, det där med labbarna är verkligen sant.
Vår uppfödare föder upp både labbe och Schäfer. Har de jämngammla kullar så kan de få hänga med ihop ute på gården ibland. Vid ett tillfälle drog hen upp en garageport varpå alla labbevalparna direkt sprang rätt in i mörkret. Schäfrarna undersökte först, sen gick in.
Hen säger att labbarna hade inte levt länge i det vilda :D
 
Jag har väl hunnit beskriva strax över 100 hundar allt som allt (inkl i utbildningssyfte) och har utdelat flera nollor i lekintresse. Det är inte så ovanligt hos andra raser.

Men ihop med kraftiga rädslereaktioner, halvdana avreaktioner pluss lite agg blir bilden av hunden i mina ögon mer en feg hund än en ointresserad hund.
Ja, testet är inte för sällskapsraser men det säger ändå en del.
 
Men ihop med kraftiga rädslereaktioner, halvdana avreaktioner pluss lite agg blir bilden av hunden i mina ögon mer en feg hund än en ointresserad hund.
Ja, testet är inte för sällskapsraser men det säger ändå en del.
Och just kombinationen stora rädslereaktioner, starka hotreaktioner och nästan obefintlig nyfikenhet tycker jag känns rätt läskig på en så kraftfull hund :crazy:
 
Men ihop med kraftiga rädslereaktioner, halvdana avreaktioner pluss lite agg blir bilden av hunden i mina ögon mer en feg hund än en ointresserad hund.
Ja, testet är inte för sällskapsraser men det säger ändå en del.
Det är tyvärr jättesvårt att avgöra bara på siffror. De anger ju inte orsak, bara ATT hunden inte leker. Det blir iofs alltid något av en gissning, men mer kvalificerad när man står där. Av erfarenhet vet jag att det är svårt att dra slutsatser utan att ha sett vilket beteende hunden valde istället för att leka.
 
Och just kombinationen stora rädslereaktioner, starka hotreaktioner och nästan obefintlig nyfikenhet tycker jag känns rätt läskig på en så kraftfull hund :crazy:
Mjo, inte en hund för alla men behöver inte vara något monster. Det är ganska normalt att det tar lång tid att landa när känslorna har varit stora, och vi vet inte om den har undersökt utanför tidsramen. Avreagerat har den ju gjort, även om den bygger på sig lite.
 
Det är tyvärr jättesvårt att avgöra bara på siffror. De anger ju inte orsak, bara ATT hunden inte leker. Det blir iofs alltid något av en gissning, men mer kvalificerad när man står där. Av erfarenhet vet jag att det är svårt att dra slutsatser utan att ha sett vilket beteende hunden valde istället för att leka.

Jo det vet jag med, vilket jag också skrev i mitt första inlägg. Samtidigt ska MH ge en fingervisning av hundens typ, annars blir de rätt värdelösa för övriga uppfödare när de letar avelsmateriel.
Just detta MH tycker jag har många brister för att hunden ska ses som trevlig.
 
Mjo, inte en hund för alla men behöver inte vara något monster. Det är ganska normalt att det tar lång tid att landa när känslorna har varit stora, och vi vet inte om den har undersökt utanför tidsramen. Avreagerat har den ju gjort, även om den bygger på sig lite.
Att den bygger på sig är ju en effekt av att inte ha avreagerat.
 
Jo det vet jag med, vilket jag också skrev i mitt första inlägg. Samtidigt ska MH ge en fingervisning av hundens typ, annars blir de rätt värdelösa för övriga uppfödare när de letar avelsmateriel.
Just detta MH tycker jag har många brister för att hunden ska ses som trevlig.
Vad som ses som trevlig hund är jätteberoende på ras. Det är t ex inte ovanligt att vi får bryta hanteringen av småhundarna (särskilt en viss ras) eftersom de flyr. Men de fixar resten av banan (har oftast sen kontakt vid NP) och är skottfasta. Uppfödarna blir jättenöjda och tänker att de går att hantera vid utställning och av ägarna, och det räcker fint. Det är bra att ha ett ideal, men de flesta av sällskapshundarna är mycket långt ifrån den mentaliteten som brukshundarna har.

Om man ska avla på hunden eller ej beror ju på hur resten av populationen ser ut, och hur bra hunden är på övriga delar. I en liten ras har man inte råd att vara kräsen, avelsbasen blir för snäv då.

Men som sagt. Hunden blir onödigt arg för att vara en enkel hund. Den är inte heller så nervstark vid tillfället. Så långt kan vi nog vara helt överens.
 
Hundar som inte avreagerar bryter man. De får inte fortsätta. Hunden visar (om jag minns rätt) inte heller på några minnesbilder vid passagerna.
Fast hela konceptet med att bygga på sig är ju att hunden inte avreagerar på riktigt.

En hund som vänder sig inåt och säger "det här är jobbigt, jag vill inte ha med omvärlden att göra" får ju samma poäng på kvarstående rädslor/intresse som en hund som helt enkelt inte bryr sig. Den senare leker ju dock på som vanligt och hoppar inte över skott, för den har avreagerat på riktigt och bär inte med sig obehaget som den första hunden gör.

Det är iallafall hur jag tolkar det.
 
Fast hela konceptet med att bygga på sig är ju att hunden inte avreagerar på riktigt.

En hund som vänder sig inåt och säger "det här är jobbigt, jag vill inte ha med omvärlden att göra" får ju samma poäng på kvarstående rädslor/intresse som en hund som helt enkelt inte bryr sig. Den senare leker ju dock på som vanligt och hoppar inte över skott, för den har avreagerat på riktigt och bär inte med sig obehaget som den första hunden gör.

Det är iallafall hur jag tolkar det.
En hund som reagerar mycket blir mentalt utmattad och orkar inte hålla ihop. När bufferten är slut så börjar den bygga på sig. Det betyder inte att den inte avreagerar vid varje händelse. Hundar som inte avreagerar kommer inte komma över sin rädsla, dem bryter vi.

Passiv oro och flykt är två olika sätt att hantera rädsla på men man bryter inte bara hundar som flyr utan även de hundar som packar ihop. Det hade verkligen förvånat mig om en hund som uppvisar stor passiv oro får noll utslag på passagerna! Då gör inte beskrivaren sitt jobb.

Tillägg: hur mycket belastning hunden tål innan den börjar bygga på sig har ju med nervkonstitutionen att göra. En del hundar tål massor med stress och stora känslor innan de börjar krokna. Andra börjar få problem väldigt fort. Men när de väl är i läget där resurserna är slut, då tål de inte mer belastning. Då kan man mycket lätt skapa en rädsla som inte fanns från början.
 
Senast ändrad:
Haha, det där med labbarna är verkligen sant.
Vår uppfödare föder upp både labbe och Schäfer. Har de jämngammla kullar så kan de få hänga med ihop ute på gården ibland. Vid ett tillfälle drog hen upp en garageport varpå alla labbevalparna direkt sprang rätt in i mörkret. Schäfrarna undersökte först, sen gick in.
Hen säger att labbarna hade inte levt länge i det vilda :D
Det är roligt att beskriva labbar, särskilt utställningsmodellen. De rusar verkligen genom livet med ett stort leende på läpparna och sin människa på släptåg. De hade aldrig dött av svält i det vilda för de har en inbyggd radar för sådant. Men du har rätt i att de hade dött tidigare av andra orsaker. ”Hej nallen! Inte sova nu, kom så leker vi”
 
Jag ser faktiskt inga problem med brist på lek i det här fallet. Visst, den är ointresserad av att gripa och kampa, men leklust har den ju. Att den här typen av ras inte går ut till avståndsfiggen ser jag inte heller som något konstigt.

Däremot stora rädslereaktioner i kombination med liten nyfikenhet och dessutom kontroll och aggression på det ser verkligen inte kul ut. Och det gäller oavsett ras.
 
Jag ser faktiskt inga problem med brist på lek i det här fallet. Visst, den är ointresserad av att gripa och kampa, men leklust har den ju. Att den här typen av ras inte går ut till avståndsfiggen ser jag inte heller som något konstigt.

Däremot stora rädslereaktioner i kombination med liten nyfikenhet och dessutom kontroll och aggression på det ser verkligen inte kul ut. Och det gäller oavsett ras.
Jag ser heller inte ett problem med en brist om det vägs upp i ett annat moment. Men det görs inte här. I detta MH ser jag mycket få positiva sidor. Oavsett ras. Och jag jämför då inte bara med bruksras. Jag jämför även med den sällskapsras jag har. I hans fall blir brister och tillkortakommanden reaktivt enkla då han bara mäter 36 cm över havet och väger 8,5 kg.
 
A160549F-5A8B-487D-B879-E819F4D13E26.png
A160549F-5A8B-487D-B879-E819F4D13E26.pngEn tik som får inget intresse på i princip allt på ett BPH innan ägaren avbryter och där ägaren på frågan varför säger att det var på grund av skendräktighet. Är det något att avla på?
 
Visa bifogad fil 22913Visa bifogad fil 22913En tik som får inget intresse på i princip allt på ett BPH innan ägaren avbryter och där ägaren på frågan varför säger att det var på grund av skendräktighet. Är det något att avla på?
Trasig mobilskärm men det ser ut som hunden uppvisat så stor rädsla vid första momentet att man avbrutit och av någon anledning har man också avbrutit hela provet. Har den visat bitintention?

Tänk på att max på spindeldiagrammet är 5. Den verkliga siffran kan vara högre. Det ska finnas ett mer detaljerat protokoll om man bläddrar vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 661
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 275
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp