Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trasig mobilskärm men det ser ut som hunden uppvisat så stor rädsla vid första momentet att man avbrutit och av någon anledning har man också avbrutit hela provet. Har den visat bitintention?

Tänk på att max på spindeldiagrammet är 5. Den verkliga siffran kan vara högre. Det ska finnas ett mer detaljerat protokoll om man bläddrar vidare.
Står bara att hon gjort kraftiga undanmanöver/ backat och /eller stretat emot alla TLs kontaktförsök.
I övrigt mestadels inget intresse eller ingen reaktion.
 
Visa bifogad fil 22913Visa bifogad fil 22913En tik som får inget intresse på i princip allt på ett BPH innan ägaren avbryter och där ägaren på frågan varför säger att det var på grund av skendräktighet. Är det något att avla på?

Nej. Dels för att man bör inte avla på hundar som blir skendräktiga.
Att den sen får mentala brister under skendäktigheten gör den ännu mer diskvalificerad från avel.
Inget av problemen bör man föra vidare.
 
Står bara att hon gjort kraftiga undanmanöver/ backat och /eller stretat emot alla TLs kontaktförsök.
I övrigt mestadels inget intresse eller ingen reaktion.
Det är sällan man kryssar i så många rutor, och det är normalt att att den i de flesta fall inte visar någon reaktion. Rädslebeteenden hamnar i den gröna boxen, går det att se var krysset i den röda boxen hamnade? Hunden har ju också visat aggression mot testledaren. Tänker att det var kanske därför de valde att bryta hela beskrivningen.
 
Leijdi (Yellow eyes Occra) är den enda podencon som gjort MH och det var väldigt roligt att se hennes reaktioner. Eller tja... hon var inte direkt imponerad av detta utan gick genom testet på sitt typiska sätt. Leijdi anser sig vara en adelsdam och beter sig som en sådan. Hon blir sällan upprörd el rädd, är inte intresserad av folk eller av att leka och är det inte en ekorre eller annat levande vilt så behöver det inte läggas energi på. Spökena skrämde henne men först när dom började komma riktigt nära, då ansåg hon att det fick vara nog så hon gick därifrån och ställde sig bakom gruppen.
 

Bifogade filer

  • 49618722_10161310840690506_3734676919472357376_o.jpg
    49618722_10161310840690506_3734676919472357376_o.jpg
    147,9 KB · Visningar: 66
Fick av någon aledning inte lägga upp två bilder så jag lägger ett svar på mitt eget inlägg med bild nr två
 

Bifogade filer

  • 49345965_10161310840920506_7042745118368989184_o.jpg
    49345965_10161310840920506_7042745118368989184_o.jpg
    226,2 KB · Visningar: 65
Jag vill mycket gärna testa att göra BPH med min Ofelia för att prova på det hela (och sedan skulle det även vara aktuellt att göra BPH med de andra unga mittlarna). Hon är född 1 september i år, så det blir till hösten isåfall. Gärna i september. När brukar brukshundklubbarna lägga ut datumen? Och brukar de lägga ut alla datum som är aktuella under året på en gång? :)
 
Jag vill mycket gärna testa att göra BPH med min Ofelia för att prova på det hela (och sedan skulle det även vara aktuellt att göra BPH med de andra unga mittlarna). Hon är född 1 september i år, så det blir till hösten isåfall. Gärna i september. När brukar brukshundklubbarna lägga ut datumen? Och brukar de lägga ut alla datum som är aktuella under året på en gång? :)

I Stockholm brukar de lägga upp årets datum i januari/februari :)
 
Jag vill mycket gärna testa att göra BPH med min Ofelia för att prova på det hela (och sedan skulle det även vara aktuellt att göra BPH med de andra unga mittlarna). Hon är född 1 september i år, så det blir till hösten isåfall. Gärna i september. När brukar brukshundklubbarna lägga ut datumen? Och brukar de lägga ut alla datum som är aktuella under året på en gång? :)
Det finns både privata aktörer och brukshundklubbar som arrangerar och jag antar att det varierar hur man planerar årets verksamhet. Men i början på året brukar man nog ha några datum ute i alla fall.
 
Orkar inte läsa igenom alla 60 sidorna så hoppas nån orkar svara på mina frågor även om det redan står nånstans...

Jag har en valp på 6 mån, ej bruksras. Jag vill göra BPH med henne framöver och som jag då förstår det ska hon vara mellan 12 och 18 månader gammal, dvs det lär bli till hösten...

Vart hittar man BPH? Är det svårt att få plats? Ska man förbereda sig på nåt vis?
Bor i Mälardalen men kan åka inom en 20-milsradie om det behövs.
 
Orkar inte läsa igenom alla 60 sidorna så hoppas nån orkar svara på mina frågor även om det redan står nånstans...

Jag har en valp på 6 mån, ej bruksras. Jag vill göra BPH med henne framöver och som jag då förstår det ska hon vara mellan 12 och 18 månader gammal, dvs det lär bli till hösten...

Vart hittar man BPH? Är det svårt att få plats? Ska man förbereda sig på nåt vis?
Bor i Mälardalen men kan åka inom en 20-milsradie om det behövs.

Det är hundens instinktiva reaktioner man vill se, så du ska inte förbereda något alls. Du hittar info om BPH och arrangörer på SKKs hemsida.
 
Orkar inte läsa igenom alla 60 sidorna så hoppas nån orkar svara på mina frågor även om det redan står nånstans...

Jag har en valp på 6 mån, ej bruksras. Jag vill göra BPH med henne framöver och som jag då förstår det ska hon vara mellan 12 och 18 månader gammal, dvs det lär bli till hösten...

Vart hittar man BPH? Är det svårt att få plats? Ska man förbereda sig på nåt vis?
Bor i Mälardalen men kan åka inom en 20-milsradie om det behövs.

https://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/Anmalan/

Den undre åldersgränsen är 12 mån men det finns ingen övre så du behöver inte stressa, dock är det ju bra om en inte skjuter upp det.

Arrangörerna brukar lägga upp datum för BPH på sina hemsidor alternativt ber de som vill göra BPH maila dem, men platserna går inte åt i närheten av lika snabbt som konsertbiljetter etc.
 
@snurra! Ja, det känns väl som att det är bra att göra det när hunden är hyfsat ung. Hoppas fler kullsyskon gör detta, hade varit intressant att se resultaten då samtliga är hyfsat olika varande hittills :)

Hittade en privat aktör 4 mil ifrån mig. Smidigt.
 
SBK har nu släppt MH spindlar för alla kennlar (bruksraser). Väldigt intressant att kolla på och kanske ett bra verktyg om man letar hund.
https://www.brukshundklubben.se/hun...7PSAONWtc1FM-2XxSsJtOwhIJRXg6rshkCuvdvZ2Sm8-E

Det där tycker jag verkar jättebra! Bortsett från att jag inte får det att funka, måste en gå in via dator för att kunna se spindlarna? Plus att den stackars cattledogen inte får några egna spindlar utan det är aussiekennlar som visas hos den. Med lite finslip kan det där nog bli ett ypperligt verktyg för valpköpare och en bra sporre för alla någorlunda seriösa uppfödare.
 
Det där tycker jag verkar jättebra! Bortsett från att jag inte får det att funka, måste en gå in via dator för att kunna se spindlarna? Plus att den stackars cattledogen inte får några egna spindlar utan det är aussiekennlar som visas hos den. Med lite finslip kan det där nog bli ett ypperligt verktyg för valpköpare och en bra sporre för alla någorlunda seriösa uppfödare.
Du måste ha excel på datorn ja :)
Jaså? Kollade bara min egen ras för det hela.
 
Det bör även gå att få MH-spindlar från samtliga Sbk-rasklubbar som har någon person med Lathunden. Då kan man välja att se precis vilka hundar man vill. Jag har lathunden för min ras och att ta fram MH-spindlar är superlätt. Dock uppdateras datan i Lathunden inte löpande utan bara 3-4 ggr per år.

Sen verkar jättemånga ha svårt att tolka spindlarna så tyvärr är det inte så många som efterfrågar dem.
 
Då har årets säsong kickat igång med beskrivarkonferens hela helgen. Vi fick lite extra info om resultatredovisning och index, och det var väldigt bra. T ex så tittade vi på vad som händer om en hund visar en liten tveksamhet på flera ställen i moment 1 (möte med främmande person och hantering). Eftersom siffrorna slås ihop får den väldigt snabbt en arm som slår i taket i spindeldiagrammet, och för den som inte kan läsa spindeldiagram (de flesta vanliga hundägare) så ser det ut som att hunden varit maximalt rädd. Det är inte bra.

Det som däremot verkar lovande är utvecklingen av mentalindex. Jag tror att det kan bli ett fantastiskt verktyg. Men även här behövs mer info så att det verkligen framgår att siffrorna är rörliga, och att de redovisas på ett lättförståeligt sätt (här är hästarnas BLUP ett föredömligt exempel tycker jag).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 595
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 051
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 141
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp