Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I min erfarenhet är inte höga poäng synonymt med bra hund, även om många anser det.
De är ju orädda och skapar inte minnesbilder men de flesta jag träffat har varit som att försöka träna en betongsugga.
En av de absolut bästa hundarna jag har träffat fick över 550 p på korningen. Enklare och bussigare hund får man leta efter. Väktarhund, men snäll och absolut favorithunden att figga för i sökskogen. En hund som tänkte och som älskade att samarbeta. Ingen betongsugga där inte.
 
Individ håller jag med om men varför skulle ras spela in? Det är ju egenskaper man mäter.
Det är väl självklart att en hund med höga poäng har extrema egenskaper och drifter. En del håller ihop och blanserar det fint, andra inte.

Det finns vissa egenskaper/drifter som kompenserar för andra samt en del kombinationer som är svårare att hantera. Det finns bruksraser som generellt sett har en högre grad allvar än boxer som sällan blir särskilt skarpa även om de har en hög social kamplust. Sen är det ju alltid generaliserat när man pratat om ras, men boxern sticker ut lite i MH/MT sammanhang. Med de poäng de får där skulle man vänta sig att de gick bättre på bruksproven än de faktiskt gör.
 
Det finns vissa egenskaper/drifter som kompenserar för andra samt en del kombinationer som är svårare att hantera. Det finns bruksraser som generellt sett har en högre grad allvar än boxer som sällan blir särskilt skarpa även om de har en hög social kamplust. Sen är det ju alltid generaliserat när man pratat om ras, men boxern sticker ut lite i MH/MT sammanhang. Med de poäng de får där skulle man vänta sig att de gick bättre på bruksproven än de faktiskt gör.
Jag hörde för ett gäng år sedan att boxern är den ras som har högst genomsnittlig siffra på MT. Sagt av en pålitlig källa. Vet du om det stämmer fortfarande?
 
Det finns vissa egenskaper/drifter som kompenserar för andra samt en del kombinationer som är svårare att hantera. Det finns bruksraser som generellt sett har en högre grad allvar än boxer som sällan blir särskilt skarpa även om de har en hög social kamplust. Sen är det ju alltid generaliserat när man pratat om ras, men boxern sticker ut lite i MH/MT sammanhang. Med de poäng de får där skulle man vänta sig att de gick bättre på bruksproven än de faktiskt gör.
Med en snabb koll så ser jag att endast hälften av alla Boxers gör MH och antagligen ännu färre MT. Känns som ett stort mörkertal när mer än 50% inte kommer till MT?
Sen köper jag absolut att de får höga poäng men jag tror inte de håller ihop bättre än individer av andra raser med höga poäng.
 
Jag hörde för ett gäng år sedan att boxern är den ras som har högst genomsnittlig siffra på MT. Sagt av en pålitlig källa. Vet du om det stämmer fortfarande?

Jag har hört samma sak och tror det stämmer, ja. Det gjordes en undersökning där de visade sig ha högst sammanlagt "boldness" värde, som man fick fram genom att väga ihop Lekfullhet, Nyfikenhet/Orädsla, Jaktintresse och Socialitet.

Med en snabb koll så ser jag att endast hälften av alla Boxers gör MH och antagligen ännu färre MT. Känns som ett stort mörkertal när mer än 50% inte kommer till MT?
Sen köper jag absolut att de får höga poäng men jag tror inte de håller ihop bättre än individer av andra raser med höga poäng.

Hur menar du med mörkertal? I fråga om bruksproven eller mentalitet i allmänhet? För de som gör MH är ju de som syns på bruksproven.

Jag håller med om att de inte "håller ihop" bättre än individer av andra raser med höga poäng. Men de är sällan "skarpa" så det blir inte nödvändigtvis svårhanterligt på det sättet.
 
Jag har hört samma sak och tror det stämmer, ja. Det gjordes en undersökning där de visade sig ha högst sammanlagt "boldness" värde, som man fick fram genom att väga ihop Lekfullhet, Nyfikenhet/Orädsla, Jaktintresse och Socialitet.



Hur menar du med mörkertal? I fråga om bruksproven eller mentalitet i allmänhet? För de som gör MH är ju de som syns på bruksproven.

Jag håller med om att de inte "håller ihop" bättre än individer av andra raser med höga poäng. Men de är sällan "skarpa" så det blir inte nödvändigtvis svårhanterligt på det sättet.
Angående hur många som beskrivs. Som jag skrev så blev jag nyfiken och tittade på SKK. ca hälften gör MH. Omkring 150 st. Och antagligen gör av dessa långt ifrån alla sen ett MT.
Därav att jag tyckte att det blev konstigt att göra ett sådant generaliserande.
Det finns ju absolut skarpa boxrar även om de inte tillhör någon större grupp.

Hela poängen med mitt inlägg var att det varken är ras eller "typ" som avgör om hunden krackilerar och blir koko pga höga poäng. Det är individen. Och jag tror inte det är vanligare eller ovanligare i någon ras. Det handlar om nervkonstruktion och fokus.
 
Angående hur många som beskrivs. Som jag skrev så blev jag nyfiken och tittade på SKK. ca hälften gör MH. Omkring 150 st. Och antagligen gör av dessa långt ifrån alla sen ett MT.
Därav att jag tyckte att det blev konstigt att göra ett sådant generaliserande.
Det finns ju absolut skarpa boxrar även om de inte tillhör någon större grupp.

Hela poängen med mitt inlägg var att det varken är ras eller "typ" som avgör om hunden krackilerar och blir koko pga höga poäng. Det är individen. Och jag tror inte det är vanligare eller ovanligare i någon ras. Det handlar om nervkonstruktion och fokus.

Jag tror kanske vi får komma överens om att vi inte riktigt är överens om detta. :) Det jag fått till mig av ett par uppfödare av andra raser (där en är mentalbeskrivare) är att MT 2007 gynnar boxer lite väl mycket, dvs en boxer får lättare 590 än vissa andra raser och är inte alltid "lika mycket hund" som en individ av annan ras med 590. Det kan ju ha något med detta att göra att Boxerklubben var en av klubbarna som röstade emot MT 2017. ;)
 
En av de absolut bästa hundarna jag har träffat fick över 550 p på korningen. Enklare och bussigare hund får man leta efter. Väktarhund, men snäll och absolut favorithunden att figga för i sökskogen. En hund som tänkte och som älskade att samarbeta. Ingen betongsugga där inte.
Ja, alltså det gäller ju inte alla såklart, men åtminstone i min ras så blir hundarna verkligen inte bättre hundar för att de har höga poäng - snarare tvärtom.
Jag tycker mest poängkåtheten man ser bland många är tröttsam.
 
I min erfarenhet är inte höga poäng synonymt med bra hund, även om många anser det.
De är ju orädda och skapar inte minnesbilder men de flesta jag träffat har varit som att försöka träna en betongsugga.
Min hund fick närmare 500p, högsta på bl. a. betongsuggedelarna, minnesbilder och rädsla. Hon har alltid varit okomplicerad, uthållig och entusiastisk med snabba genomföranden på appellplan. Alltså riktigt rolig att jobba med, också i bruksdelarna.

Däremot har jag inte fått henne helt lydig i vardagen. Hon vet bäst själv, och är inte det minsta förarvek. Anledningen till att hon funkat så bra på träning och tävling är hon tycker att både bruksarbetet och lydnaden är jättekul.
 
Senast ändrad:
Ja, alltså det gäller ju inte alla såklart, men åtminstone i min ras så blir hundarna verkligen inte bättre hundar för att de har höga poäng - snarare tvärtom.
Jag tycker mest poängkåtheten man ser bland många är tröttsam.
Nej det är ju ingen tävling och som sagt så verkar det inte som att de måste ha minst 500 p för att vara bra. Min ras får sällan särskilt höga poäng, gissar att 450 räknas som relativt högt. Båda mina har under 400, den ena under 350. Men de är ju bättre tävlingshundar än de flesta boxrar som får mycket högre poäng.
 
Såhär fick min terrier på MH.

Några kommentarer?

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning : 4
1b.Kontakt samarb. : 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust : 5
2b.Lek 1 gripande : 4
2c.Lek 1 grip/dragk : 3
3a 1.Förföljande : 1
3a 2.Förföljande : 2
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 4
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken : 5
5d.Avst.lek leklust : 5
5e.Avst.lek samarb. : 3
6a.Överr. rädsla : 2
6b.Överr. hot/agg : 3
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr. : 1
7a.Ljud rädsla : 1
7b.Ljud nyfikenhet : 5
7c.Ljud kv. rädsla : 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg : 1
8b.Spöken kontroll : 2
8c.Spöken rädsla : 2
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt : 3
9a.Lek 2 leklust : 4
9b.Lek 2 gripande : 4
10.Skott : 1
 
Såhär fick min terrier på MH.

Några kommentarer?

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning : 4
1b.Kontakt samarb. : 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust : 5
2b.Lek 1 gripande : 4
2c.Lek 1 grip/dragk : 3
3a 1.Förföljande : 1
3a 2.Förföljande : 2
3b 1.Gripande : 1
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 4
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken : 5
5d.Avst.lek leklust : 5
5e.Avst.lek samarb. : 3
6a.Överr. rädsla : 2
6b.Överr. hot/agg : 3
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr. : 1
7a.Ljud rädsla : 1
7b.Ljud nyfikenhet : 5
7c.Ljud kv. rädsla : 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg : 1
8b.Spöken kontroll : 2
8c.Spöken rädsla : 2
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt : 3
9a.Lek 2 leklust : 4
9b.Lek 2 gripande : 4
10.Skott : 1

Ser mycket trevligt ut på rädsledelarna och de sociala delarna samt leken. Jaktlusten hade man kanske önskat mer av om det var en arbetande hund. Vilken terrierras är det?
 
Ser mycket trevligt ut på rädsledelarna och de sociala delarna samt leken. Jaktlusten hade man kanske önskat mer av om det var en arbetande hund. Vilken terrierras är det?
Tack! Det är en borderterrier.

Angående jakten så fattade hon inte poängen med/såg hon inte leksaken. Hon har väldigt stark jaktinstinkt annars.
 
Tack! Det är en borderterrier.

Angående jakten så fattade hon inte poängen med/såg hon inte leksaken. Hon har väldigt stark jaktinstinkt annars.

Det kan jag tänka mig att hon har. Det är nog svårare för de mindre hundarna att uppfatta bytet på mht på ett bra sätt. Grattis till ett fint resultat i vilket fall!
 
Jag är lite nyfiken, är det någon som har eller kan länka till film/filmer (och gärna där protokollet finns också) på en hund som gör ett riktigt dåligt BPH? Jag tycker de filmer man ser är typ uteslutande på hundar som hanterar ”testet” bra. Det skulle vara väldigt intressant att se.

Sorry om det nämnts i tråden innan, har inte läst igenom hela då den är ganska lång :D
 
Jag är lite nyfiken, är det någon som har eller kan länka till film/filmer (och gärna där protokollet finns också) på en hund som gör ett riktigt dåligt BPH? Jag tycker de filmer man ser är typ uteslutande på hundar som hanterar ”testet” bra. Det skulle vara väldigt intressant att se.

Sorry om det nämnts i tråden innan, har inte läst igenom hela då den är ganska lång :D

Ingen film, men här är min hunds siffror.
Brukshund. 🙈

Screenshot_20210926-163712_Chrome.jpg
 
Jag är lite nyfiken, är det någon som har eller kan länka till film/filmer (och gärna där protokollet finns också) på en hund som gör ett riktigt dåligt BPH? Jag tycker de filmer man ser är typ uteslutande på hundar som hanterar ”testet” bra. Det skulle vara väldigt intressant att se.

Sorry om det nämnts i tråden innan, har inte läst igenom hela då den är ganska lång :D
Har tyvärr inte film på min förre, gjorde MH för snart 10 år sen med honom. Hans MH finns i början av tråden - men kan posta igen om du vill.
 
Har tyvärr inte film på min förre, gjorde MH för snart 10 år sen med honom. Hans MH finns i början av tråden - men kan posta igen om du vill.
Tack, snällt tänkt, men det behövs inte :). Jag har sett många dåliga resultat på papper, men skulle verkligen vilja se det på film med. Såg tidigare i tråden att det nämndes att det bl.a. fanns en film på en Grand Danois som bröt, men sen verkar det som att det inte länkades. Det känns som sagt som att man bara ser filmer på hundar som hanterar ”testerna” bra eller OK. Jag har bara varit på BPH två gånger (med vänner som gått med sina hundar) och båda de hundarna klarade det fint. Nu om ca 1 månad ska jag gå första gången själv, med min ena hund (som jag tror kommer hantera det bra) så nu håller jag på att nörda ner mig lite extra :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 593
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 102
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp