Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har Louie gjort sitt BPH. Inga större överraskningar, han betedde sig ganska precis som jag förväntat mig :) trygg och trevlig, social och nyfiken! Och hög förväntan på skott :laugh:

Visa bifogad fil 75371

En bild också, så klart!

47293AAE-CC2D-4335-B736-B490E6E8920C.jpeg
 
Ni som är bra på att tolka BPH-protokoll, hur skulle ni uppfatta den här hunden?

Det är pappan till en kull vi är intresserade av, men jag tycker det känns lite spretigt framförallt med rädslor? Rasen är generellt reserverad men man vill ju för den sakens skull ha en socialt osäker hund, eller ha en med mycket rädslor. Tyvärr börjar det tydligen bli vanligare hos vissa individer i rasen.
Just den här individen fick bryta underlagsmomentet t.ex. Hur mycket vikt ska man lägga vid det?

rXYDW69.png

Fs5qUCu.png
 
Ni som är bra på att tolka BPH-protokoll, hur skulle ni uppfatta den här hunden?

Det är pappan till en kull vi är intresserade av, men jag tycker det känns lite spretigt framförallt med rädslor? Rasen är generellt reserverad men man vill ju för den sakens skull ha en socialt osäker hund, eller ha en med mycket rädslor. Tyvärr börjar det tydligen bli vanligare hos vissa individer i rasen.
Just den här individen fick bryta underlagsmomentet t.ex. Hur mycket vikt ska man lägga vid det?

rXYDW69.png

Fs5qUCu.png

Nu är jag inget proffs på att läsa av bph, men den verkar inte gilla folk, har dåligt med nyfikenhet och är underlagsrädd. Tycker inte det känns som något roligt avelsmaterial?
 
Ni som är bra på att tolka BPH-protokoll, hur skulle ni uppfatta den här hunden?

Det är pappan till en kull vi är intresserade av, men jag tycker det känns lite spretigt framförallt med rädslor? Rasen är generellt reserverad men man vill ju för den sakens skull ha en socialt osäker hund, eller ha en med mycket rädslor. Tyvärr börjar det tydligen bli vanligare hos vissa individer i rasen.
Just den här individen fick bryta underlagsmomentet t.ex. Hur mycket vikt ska man lägga vid det?

rXYDW69.png

Fs5qUCu.png
Den här hunden är inte reserverad. En reserverad men trygg hund kan få 0 i glad i människor, men samtidigt 4 i trygg. Låga siffror på trygg betyder att hunden visat rädslereaktioner. Ganska rimligt och inte oväntat i de moment där vi försöker skrämma hunden, men ett observandum när det gäller hur hunden reagerar på främlingar som agerar inbjudande. Det ska sägas att mycket små hundar ibland visar på undvikande beteenden utan att vara direkt rädda, dels behöver de lite avstånd för att kunna titta testledaren i ansiktet (särskilt om det är mycket i vägen mellan fötter och ansikte), dels så har de kanske blivit trampade på både en och flera gånger. Det är svårt att bedöma och man får titta på helheten. En större hund kan dock inte "skylla" på det här utan då är det nog fråga om verklig ängslan och relativt stor sådan i första momentet.
 
En bekant har skrivit ett inlägg på Facebook om sin hund som fick 600 poäng på MT. Som jag förstår det på diskussionen är det ganska ovanligt att hunden får så hög poäng.
Har ni stött på hundar som har fått liknande resultat och hur har de varit att leva med o vardagen?
 
Den här hunden är inte reserverad. En reserverad men trygg hund kan få 0 i glad i människor, men samtidigt 4 i trygg. Låga siffror på trygg betyder att hunden visat rädslereaktioner. Ganska rimligt och inte oväntat i de moment där vi försöker skrämma hunden, men ett observandum när det gäller hur hunden reagerar på främlingar som agerar inbjudande. Det ska sägas att mycket små hundar ibland visar på undvikande beteenden utan att vara direkt rädda, dels behöver de lite avstånd för att kunna titta testledaren i ansiktet (särskilt om det är mycket i vägen mellan fötter och ansikte), dels så har de kanske blivit trampade på både en och flera gånger. Det är svårt att bedöma och man får titta på helheten. En större hund kan dock inte "skylla" på det här utan då är det nog fråga om verklig ängslan och relativt stor sådan i första momentet.

Det är jätteintressant att läsa dina förklaringar till varför det kan se ut som det gör när man tittar på spindlar och protokoll från BPH!

Jag tycker att det ofta kan vara rätt svårt att få ett grepp om resultatet av ett BPH. Det är ju lite synd iom att det är en utvärdering för den ”vanliga hundägaren” och förhoppningsvis ska kunna hjälpa folk när de letar valp. Men å andra sidan kan man hoppas att BPH blir så vanligt att det kommer index på många raser.
 
En bekant har skrivit ett inlägg på Facebook om sin hund som fick 600 poäng på MT. Som jag förstår det på diskussionen är det ganska ovanligt att hunden får så hög poäng.
Har ni stött på hundar som har fått liknande resultat och hur har de varit att leva med o vardagen?

600 poäng är maxpoäng på MT, så det är klart att det inte är så vanligt, men det händer ibland. Hur hunden är att leva med går inte att säga enbart utifrån ett sådant MT-resultat, det är mycket mer som spelar in i hundens egenskaper. Men helt klart är en 600-poängshund trygg och självsäker i sig själv och mest troligt inte rädd för faan själv ungefär :D.
 
@Elegant machinery har du frågat tikägaren om hur hon tänkt i valet av hane? Det kan ju vara så att den har nåt annat hon anser kompletterar hennes tik tänker jag som hon anser viktigt. Jag vet inte vilken ras det handlar om men i små raser där kan det vara svårt att hitta utvärderade hundar överhuvudtaget och tex i mas så skulle jag hellre ta en valp efter föräldrar med bph även om den enas inte är roligt än inte alls utvärderat då jag vet att det en del rädslor i rasen.
 
En bekant har skrivit ett inlägg på Facebook om sin hund som fick 600 poäng på MT. Som jag förstår det på diskussionen är det ganska ovanligt att hunden får så hög poäng.
Har ni stött på hundar som har fått liknande resultat och hur har de varit att leva med o vardagen?
Högsta poäng hos en hund jag känner är 598. Den blev skvatt tokig och har hållits från andra människor efter att ha bitit flera stycken.
Den är extrem på alla sätt.

Det är ovanligt med så höga poäng. Högsta av mina uppfödningar har varit 510, 505, 478. Samtliga tjänstehundar.
 
En bekant har skrivit ett inlägg på Facebook om sin hund som fick 600 poäng på MT. Som jag förstår det på diskussionen är det ganska ovanligt att hunden får så hög poäng.
Har ni stött på hundar som har fått liknande resultat och hur har de varit att leva med o vardagen?
I min erfarenhet är inte höga poäng synonymt med bra hund, även om många anser det.
De är ju orädda och skapar inte minnesbilder men de flesta jag träffat har varit som att försöka träna en betongsugga.
 
Högsta poäng hos en hund jag känner är 598. Den blev skvatt tokig och har hållits från andra människor efter att ha bitit flera stycken.
Den är extrem på alla sätt.

Det är ovanligt med så höga poäng. Högsta av mina uppfödningar har varit 510, 505, 478. Samtliga tjänstehundar.

Det beror nog väldigt mycket på både ras och individ hur en sån hund är i vardagen. Mest meriterade kullen hos min uppfödare hade alla utom en av sju hundar över 500, de två högsta på 560 och 590. Så vitt jag vet var ingen av dem mer tokig än vanligt för boxer. ;) Men boxer ligger ofta högt på korningen utan att för den sakens skull bli särskilt skarpa, de lever väldigt mycket på socialitet, kamplust och nyfikenhet. Jag har fått höra att det är en av anledningarna till att vissa raser föredrar "nygamla" MT 2017.
 
I min erfarenhet är inte höga poäng synonymt med bra hund, även om många anser det.
De är ju orädda och skapar inte minnesbilder men de flesta jag träffat har varit som att försöka träna en betongsugga.

Jo tack. Det räckte med 491 på Breeze. Noll minnesbilder och hög självständighet. Tro katten att han bara tyckte jag var något onödigt som hängde i andra änden på kopplet.
 
Det beror nog väldigt mycket på både ras och individ hur en sån hund är i vardagen. Mest meriterade kullen hos min uppfödare hade alla utom en av sju hundar över 500, de två högsta på 560 och 590. Så vitt jag vet var ingen av dem mer tokig än vanligt för boxer. ;) Men boxer ligger ofta högt på korningen utan att för den sakens skull bli särskilt skarpa, de lever väldigt mycket på socialitet, kamplust och nyfikenhet. Jag har fått höra att det är en av anledningarna till att vissa raser föredrar "nygamla" MT 2017.
Individ håller jag med om men varför skulle ras spela in? Det är ju egenskaper man mäter.
Det är väl självklart att en hund med höga poäng har extrema egenskaper och drifter. En del håller ihop och blanserar det fint, andra inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 594
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 106
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp