Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det som du tycker är konstigt? Hunden har blivit ganska rädd och behövt stöd av föraren för att komma fram. Det finns inte möjlighet att sätta kryss för undersökande beteende här. Väl framme har det tagit någonstans mellan 15-30 sekunder innan hunden har släppt obehaget. I passagerna finns inga negativa minnesbilder.

I nästa momentet är hunden lite nyfiken från start men behöver fortfarande stöd för att komma fram. Här avreagerar den fortare, inom 1-15 sekunder.

Jag tänkte att den verkade reagera så lite på allt och det kändes som att det borde vara ”kryss” i fler rutor om inte hunden bara står stilla och inte vågar göra något.

På MH är det alltid ett kryss per rad och det här är annorlunda så jag vet inte hur jag ska tolka det, vill inte ha en hund som på grund av rädsla stänger av och bara står stilla.
 
Jag tänkte att den verkade reagera så lite på allt och det kändes som att det borde vara ”kryss” i fler rutor om inte hunden bara står stilla och inte vågar göra något.

På MH är det alltid ett kryss per rad och det här är annorlunda så jag vet inte hur jag ska tolka det, vill inte ha en hund som på grund av rädsla stänger av och bara står stilla.
Beteendebiten i protokollet beskriver just det hunden gör. Att en hund som har flytt bara står och känner sig trygg på långt avstånd är inget konstigt. Ofta är avstånd det som behövs för att minska en rädsla. Om den mår dåligt ska det bli kryss i raden "passiv oro".

Jag tycker att hunden har reagerat ganska mycket och gissar att den ligger rätt lågt i trygghet i momentet i sammanfattande beskrivningen. Men den har inga kvarstående rädslor, det är bra. Så länge de kan komma över sin rädsla så är det ju hanterbart.
 
Beteendebiten i protokollet beskriver just det hunden gör. Att en hund som har flytt bara står och känner sig trygg på långt avstånd är inget konstigt. Ofta är avstånd det som behövs för att minska en rädsla. Om den mår dåligt ska det bli kryss i raden "passiv oro".

Jag tycker att hunden har reagerat ganska mycket och gissar att den ligger rätt lågt i trygghet i momentet i sammanfattande beskrivningen. Men den har inga kvarstående rädslor, det är bra. Så länge de kan komma över sin rädsla så är det ju hanterbart.

Tack då förstår jag lite bättre 🙂
Jag behöver nog kolla på en bra film av ett BHP där det framgår hur bedömningen fungerar för att helt förstå hur jag ska tolka protokollet.

Och för mig är det helt okej om hunden blir rädd så länge den avreagerar hyfsat snabbt men jag vill inte ha en hund som är helt ointresserad av omgivningen heller, vilket jag först tyckte att den här var.
 
Här är Pepper's resultat.

Är lite överraskad att det är en 5:a på hotfullhet NP, han skällde förvisso mycket under momentet, men när jag gick fram till figuranten tog han kontakt, och när hon tog av sig dräkten hälsade han glatt.

Jag kollade dessutom på hunden som gick före och hon var också väldigt skällig på figuranten, så av nyfikenhet tittade jag på hennes resultat och hon hade 3 på hotfullhet trots att hon fick en etta på arg, Pepper hade 0 på arg.

Det är inte utan att det känns lite random just nu. 🙈


bph.png
 
Här är Pepper's resultat.

Är lite överraskad att det är en 5:a på hotfullhet NP, han skällde förvisso mycket under momentet, men när jag gick fram till figuranten tog han kontakt, och när hon tog av sig dräkten hälsade han glatt.

Jag kollade dessutom på hunden som gick före och hon var också väldigt skällig på figuranten, så av nyfikenhet tittade jag på hennes resultat och hon hade 3 på hotfullhet trots att hon fick en etta på arg, Pepper hade 0 på arg.

Det är inte utan att det känns lite random just nu. 🙈


Visa bifogad fil 74780

Nu är jag ingen BPH-beskrivare, men det är mycket mer än eventuell skällighet som går in i bedömningen (så är det åtminstone på MH där det finns ett liknande moment). Hundens kroppsspråk, var hunden befinner sig i förhållande till föraren och närmande person, ev undanmanövrar, osv.
 
Nu är jag ingen BPH-beskrivare, men det är mycket mer än eventuell skällighet som går in i bedömningen (så är det åtminstone på MH där det finns ett liknande moment). Hundens kroppsspråk, var hunden befinner sig i förhållande till föraren och närmande person, ev undanmanövrar, osv.

Ja visst vet jag det, men då känns det ändå som ett rätt trubbigt instrument att en hund som står i princip still och bjäbbar får samma spindel som en hund som hänger i kopplet, reser full ragg och där testledaren diskuterar med de andra om de ska våga släppa kopplet eller inte. :D
 
Ja visst vet jag det, men då känns det ändå som ett rätt trubbigt instrument att en hund som står i princip still och bjäbbar får samma spindel som en hund som hänger i kopplet, reser full ragg och där testledaren diskuterar med de andra om de ska våga släppa kopplet eller inte. :D

Den skillnaden mellan hundarna framgick inte i ditt första inlägg, där beskrev du dem som "skälliga", alltså både din hund och hunden före, och det var det jag svarade på. @Milosari kanske kan reda ut skillnaden mellan "hot NP" i spindeln och "arg" i sammanfattningen?
 
Ah hunden före oss betedde sig ungefär som min hund, dock med en mer hotfull attityd och den fick också en etta på arg.

Vad jag menade med min förra post är ju att 5 är ju max på skalan, så en hund som är så arg att de knappt vågar släppa den får samma utslag som en larmande hund där ingen känner sig hotad. :)

(på spindeln, går man in och läser protokollet skiljer det sig ju, men spindeln är ju det man först ser när man kollar resultat.)
 
Här är Pepper's resultat.

Är lite överraskad att det är en 5:a på hotfullhet NP, han skällde förvisso mycket under momentet, men när jag gick fram till figuranten tog han kontakt, och när hon tog av sig dräkten hälsade han glatt.

Jag kollade dessutom på hunden som gick före och hon var också väldigt skällig på figuranten, så av nyfikenhet tittade jag på hennes resultat och hon hade 3 på hotfullhet trots att hon fick en etta på arg, Pepper hade 0 på arg.

Det är inte utan att det känns lite random just nu. 🙈


Visa bifogad fil 74780
Hunden har inte fått en 5:a på hotfullhet, den har fått många kryss på hotfullhet så sticker det iväg på spindeldiagrammet även om värdena är låga. Spindeldiagram är inte särskilt lätta att läsa så kolla sammanfattande beskrivning
 
Hunden har inte fått en 5:a på hotfullhet, den har fått många kryss på hotfullhet så sticker det iväg på spindeldiagrammet även om värdena är låga. Spindeldiagram är inte särskilt lätta att läsa så kolla sammanfattande beskrivning

Tack, det förklarar mycket :)

Tycker det är lite synd att diagrammen är krångliga att tyda, och att de är delade i tre delar varav man oftast bara tittar på/pratar om en del. Men men, det kan ju inte vara en enkel sak att utforma något så komplext på ett helt problemfritt sätt.
 
Tack, det förklarar mycket :)

Tycker det är lite synd att diagrammen är krångliga att tyda, och att de är delade i tre delar varav man oftast bara tittar på/pratar om en del. Men men, det kan ju inte vara en enkel sak att utforma något så komplext på ett helt problemfritt sätt.
Det är främst den sammanfattande beskrivningen som är till för hundägarna. Resten är till för personer med vana att läsa data som presenteras så. Fick du broschyren med en dvärgpinscher på framsidan? I den står det en del nyttigt. Det finns också små knappar med "i" på som man kan hålla musen över för mer info. Var iofs länge sedan jag kollade själv.

Vanligtvis hänger det ihop bättre med siffror på beteende och på sammanfattande. Men här har beskrivaren noterat hotfulla beteenden vid flera tillfällen utan att anse att det räcker till en 1:a på sammanfattande. Jag gissar att det har varit väldigt, väldigt små signaler.

Tillägg: att stå och gaffla, "bevaka" är inte hotfullhet. Det måste finnas ett visst mått av allvar. Men det är högsta uppnådda nivå som sätter siffran i sekvensen.
 
Ah hunden före oss betedde sig ungefär som min hund, dock med en mer hotfull attityd och den fick också en etta på arg.

Vad jag menade med min förra post är ju att 5 är ju max på skalan, så en hund som är så arg att de knappt vågar släppa den får samma utslag som en larmande hund där ingen känner sig hotad. :)

(på spindeln, går man in och läser protokollet skiljer det sig ju, men spindeln är ju det man först ser när man kollar resultat.)
När det gäller att släppa fram hundar som är hotfulla så har jag en deal med TL att de alltid ska kolla av med mig. Det är en liten enkel säkerhetsåtgärd. Jag har hittills aldrig avstått från att släppa.
 
Tillägg igen: hur hunden beter sig efteråt påverkar inte siffran på hotfullhet i beteendedelen i fas 1. Däremot anser jag att en hund som fortsätter visa hotfulla beteenden när figuranten "är snäll" ska få en högre siffra på arg i sammanfattande beskrivningen.
 
@Milosari
Intressant läsning, tack för att du förklarar!

Det var just det jag reagerade på, att det kändes som att beskrivningen och spindeln var så hemskt olika. Men det förklarar ju saken.

Fattar jag det rätt att spindeln inte allltid ger en rättvisande bild av hunden, utan man behöver se protokollet också?
 
@Milosari
Intressant läsning, tack för att du förklarar!

Det var just det jag reagerade på, att det kändes som att beskrivningen och spindeln var så hemskt olika. Men det förklarar ju saken.

Fattar jag det rätt att spindeln inte allltid ger en rättvisande bild av hunden, utan man behöver se protokollet också?
BPH står för beteende- och personlighetsbeskrivning. Spindeln visar det första (objektiv bedömning) och sammanfattande det sista (beskrivarens subjektiva bedömning). Båda förklarar hur hunden är men på olika sätt :)
 
Finns det något som gör att ni skulle undvika att gå BPH med löptik, eller är det bara att tuta och köra?

mvh
Hon som aldrig gjort någon typ av mentalbeskrivning eller haft tik förut :D
 
Finns det något som gör att ni skulle undvika att gå BPH med löptik, eller är det bara att tuta och köra?

mvh
Hon som aldrig gjort någon typ av mentalbeskrivning eller haft tik förut :D

Min var i slutet av löp när jag fick min tid så jag sköt upp det till 6v efter löp. Om man gör ett BPH i livet så kan man ju iaf ge hunden vettiga förutsättningar att visa sitt riktiga jag. Så tänkte jag. Min hund fick ett kanonresultat, nu känner jag henne så pass vi det här laget att jag vet att hon blir lite slö i slutet av löp så jag är ännu gladare att hon fick gå med sin personlighet som hon oftast har, men vid tillfället hade hon sitt andra löp och då hade jag ju inte sett mönstret lika ofta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 629
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 319
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 270
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp