Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är rätt konstigt att tro att bara för att en hund vågar gå fram till en person som gör inbjudande rörelser med en leksak och sen går och gömmer sig med leksaken så skulle den springa fram till en massa folk ute, de beter sig inte folk man möter i vardagen. Båda mina sprang fram till avståndsfigge utan tvekan, de springer inte fram till folk ute ändå. På de MH:n jag sett hittills har jag inte uppfattat att någon hund trott att de inte får springa fram till avståndsfiggen. Utan har de inte gått fram så beror det på bristande intresse eller att de inte vågar på grund av att de upplevde figgen lite läskig.

Ofta syns ett rätt tydligt mönster i kullarna tycker jag, antingen engageras de flesta i kullen i avståndsleken eller inte. Men enstaka undantag finns såklart nästan alltid. I en del kullar i min ras springer hundarna ut och kollar men vill sen inte leka ordentligt, kanske lite dålig leklust på dem?

Eftersom jag har tillgång till lathunden har jag jämfört resultat på social säkerhet på MT och avståndsleken på MH och det är mycket tydligt att de hundar som vid MH får högt på social trygghet i mycket högre utstäckning har högt på avståndsleken på MH i min ras (Australian kelpie) än medelhunden i rasen. Det innebär såklart inte all alla har det men de flesta för annars hade genomsnittet för dessa inte varit så högt över medel i rasen.

MH säger massor om linjer, avkommor mm men inte så mycket om individen i vardagen. Mina hundar har mycket snarlika MH:n men är två otroligt olika individer både i vardag och i träning men jämför man deras kullar ses en hel del skillnad.
 
Det är rätt konstigt att tro att bara för att en hund vågar gå fram till en person som gör inbjudande rörelser med en leksak och sen går och gömmer sig med leksaken så skulle den springa fram till en massa folk ute, de beter sig inte folk man möter i vardagen. Båda mina sprang fram till avståndsfigge utan tvekan, de springer inte fram till folk ute ändå. På de MH:n jag sett hittills har jag inte uppfattat att någon hund trott att de inte får springa fram till avståndsfiggen. Utan har de inte gått fram så beror det på bristande intresse eller att de inte vågar på grund av att de upplevde figgen lite läskig.

Ofta syns ett rätt tydligt mönster i kullarna tycker jag, antingen engageras de flesta i kullen i avståndsleken eller inte. Men enstaka undantag finns såklart nästan alltid. I en del kullar i min ras springer hundarna ut och kollar men vill sen inte leka ordentligt, kanske lite dålig leklust på dem?

Eftersom jag har tillgång till lathunden har jag jämfört resultat på social säkerhet på MT och avståndsleken på MH och det är mycket tydligt att de hundar som vid MH får högt på social trygghet i mycket högre utstäckning har högt på avståndsleken på MH i min ras (Australian kelpie) än medelhunden i rasen. Det innebär såklart inte all alla har det men de flesta för annars hade genomsnittet för dessa inte varit så högt över medel i rasen.

MH säger massor om linjer, avkommor mm men inte så mycket om individen i vardagen. Mina hundar har mycket snarlika MH:n men är två otroligt olika individer både i vardag och i träning men jämför man deras kullar ses en hel del skillnad.

Och min sprang inte fram till figgen men springer fram till allt och alla (om han får chansen) i vardagen. Så för min hund säger det inte så mycket om hur han är.
 
Ingen säger ju att det är en dålig hund för att alla egenskaper inte finns i tidig ålder - vi säger att de egenskaper som testas på MH ska finnas där i den åldern. Stor skillnad.

Och även om det inte är viktigt för dig så är det fortfarande en viktig del att testa hos bruksraser.

Ja och det har jag inte sagt något om eller hur?
 
Men då förstår jag inte varför du hänger upp dig så mycket på det Voff skrev innan.

Jag ifrågasatte uttalandet om vallhundar. Och frågade då om hon ansåg att min hund är en dålig hund för att han inte kan samarbeta med fåren i tidig ålder, för det är det som är skrivet?
 
En bc på 1½-2 år som inte tänt ordentligt och som inte går att grundvalla med utan problem och med i af påbörjat "finlir" i träningen skulle jag personligen, som fd vallhundsmänniska med praktiskt arbetande bc's på stora fårflockar vara rätt missnöjd med egenskapsmässigt faktiskt.

Det går att grundvalla. Det är inte det jag säger.

Men buke i ett nötskal. Så fort man inte håller med om det alla ska hålla med om så är tyvärr buke ett riktigt otrevligt ställe att vara på. Tack för mig!
 
Jag ifrågasatte uttalandet om vallhundar. Och frågade då om hon ansåg att min hund är en dålig hund för att han inte kan samarbeta med fåren i tidig ålder, för det är det som är skrivet?
Fast det var ju inte så hon menade. Det känns som du läser in ett påstående där som inte finns.
Hon försökte ju bara visa att man vill ha vissa egenskaper hos hundarna, och man ska kunna se dem utan träning.
 
Jag jämför inte. Jag säger att det inte går att jämföra.

Nej det är inte MHts fel och jag har inget emot MHn. Jag menar bara att det inte säger något om min hunds brister och det är inget fel med det.

Klart MHt visar brister även på icke bruksraser. Det betyder ju dock inte att det visar alla brister, eller att det ska se likadant ut som hos en brukshund.
 
Startförsök?
Man håller i halsbandet till TL säger släpp och hunden drar, förhoppningsvis som ett skott. Man får bara en chans.
Jag vet absolut INGEN som stått och övat på något sådant. Och det är ju verkligen inget senarium som finns snarlikt i vardagen.
5a bedömas på hur hunden reagerar innan man släpper hunden. Den ska göra startförsök, alltså röra sig framåt på ett eller annat sätt för att få högre än 3. Själv ser jag massor med folk som tränar omvänt lockande.
 
Fast min hund hade inga problem innan MH heller. Han påbörjade sin utbildning som patrullhund innan vi gjorde mh och hade inga problem med okända figgar då heller.

Min hund är ett b-examplar i många delar, så jag sitter inte och tycker att han är helt fantastisk. Utan jag är bara förvånad över hur lite min hunds MH faktiskt säger om vad han är för slags hund.
Jag tänker att en hund kan visa ointresse utan att ha problem, men ändå lära sig av erfarenhet att det är kul. Men att visa intresse men hålla sig på ett ganska stort avstånd är ett annat sorts beteende.
 
Och min sprang inte fram till figgen men springer fram till allt och alla (om han får chansen) i vardagen. Så för min hund säger det inte så mycket om hur han är.

Fast det är ju inte samma situation ens? Det ena är en lite skum filur som den bjuder in till lek, det andra är bara folk i vardagen.

Det låter helt enkelt som att din hund inte vågade ända fram. Speciellt eftersom att han var intresserad.
 
Det går att grundvalla. Det är inte det jag säger.

Men buke i ett nötskal. Så fort man inte håller med om det alla ska hålla med om så är tyvärr buke ett riktigt otrevligt ställe att vara på. Tack för mig!

Men då har alltså hunden visat att den har egenskaper som möjliggör ett arbete som vallhund? Det är ju det vi pratar om, egenskaper. Det är ju inte utbildning MH visar.
 
Fast det handlar ju inte om att de ska springa fram till allt och alla.:confused: Det gör inte våra heller. Men TL bjuder in hunden till något och lockar på den. Att den då inte lämnar ägaren eller väljer att välja bort inviten är självklart inget positivt hos en brukshund.
För en fårvallare kanske det tom är önskvärt att hunden avstår från inviten.
Ja, det skulle vara en jävligt kass vallhund om den drog iväg och roade sig på egen hand så fort den såg en retning. Men det betyder ju inte att hunden inte är social - vilket var min poäng.
 
Och min sprang inte fram till figgen men springer fram till allt och alla (om han får chansen) i vardagen. Så för min hund säger det inte så mycket om hur han är.

Fast det är ju inte alls om hunden springer fram till folk eller ej man tittar på i avståndsleken då är det ju helt missuppfattat om någon tror det.

Avståndsleken är ett komplext moment som inte liknar något som de flesta hundar någonsin stöter på i vardagen. Du ser om hunden upplever figge i cape hotfull eller ej och hur starkt den reagerar i så fall, då ser om hunden intresserar sig för figge på långt håll, du ser om hunden efter att ha sett en hotfull figge kan släppa det när den inser att det är en figge som vill leka, du ser om hunden VÅGAR (mod/avreaktion) och/eller VILL (nyfikenhet) ta sig fram och undersöka denna lustiga figge som först försöker skrämmas och sen vill leka och sen går och gömmer sig.

Jag kan tänka mig flera hundar i min omgivning som utan problem skulle kunna springa fram till "vanligt" folk på en promenad som inte riktigt skulle våga gå fram till någon som beter sig som avståndsfiggen och tvärtom hundar som normalt sett är rätt ointresserade av folk som blir väldigt nyfikna på denna udda figur och bara måste kolla in den.
 
Men alltså. Varför tror folk att deras icke brukshundar ska få samma resultat som man vill ha på en brukshund? Beskrivningen är ju gjord för just brukshundar. Inte går jag och gör MH med min Löwchen och förväntar mig samma siffror som på schäfern. Det vore ju konstigt då de inte SKA bete sig likadant.
Nej, jag tror inte att jag ska få, och vill inte ha, samma siffror som bruksfolk strävar efter. Men ganska ofta så uttalar sig representanter för SBK att hundar som agerar X på moment Y saknar egenskap Z, när det egentligen handlar om något helt annat. Man kan tex inte säga att en hund som inte ger sig iväg på upptäcksfärd för att nått är spännande är feg, när det handlar om att den är avlad för att avstå retningar. Tex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 603
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp