Stora bumlingtråden...aka kallblod

Nämen detta var så långsamt att om inte jag drev som en galning så stannade han. Jag har alltså fått träningsvärk av att skritta runt på ridbanan. SKRITTA! Att få honom i trav var en omöjlighet. Men det kommer!Visa bifogad fil 44437

Kallblod kräver ofta motivation mentalt. De är alldeles för kloka och smarta för att göra något man inte behöver Och är det tråkigt kan man lika bra skita i det.

De lär sig ofta tycka allt är kul bara det är omväxling och man får göra kul saker.
 
Vilken goding :love: Ser ut att kunna vara en nordsvenskkorsning? Tycker kroppsformen påminner lite om något annat, men kan inte riktigt komma på vad.
Ja nånting annat än nordsvensk kan det vara i henne, absolut. Hon är bara 152 så någon ännu större hästras tror jag inte iaf. Synd att man aldrig kommer kunna ta reda på det! :( Hade varit intressant att veta.
 
Nä, får de bestämma själva så går det inte så snabbt. Trots att jag har små pigga fjordhästar så är de till naturen långsamma i skritt. Då ska man veta att mina har 9 och 10 på skritten och de är fantastiska på att röra sig.
Idag var jag t.ex ute med min ena i vagn. Han taktade de första 10 minutrarna för han var så pigg och glad. När han sedan äntligen kunde ta skritt gick det så långsamt att man blir galen.

De måste lära sig att man även kan gå snabbt i skritt vilket jag tränat mina i. Det får dock inte bli överilat bara för att det ska gå snabbt.
I skogen med timmer får de gå långsamt om de vill. Där har vi inte bråttom.

Oj, helt tvärt i mot fjordingen jag hade. Han var både energisk + långa steg i skritten. Däremot trögare i traven. Jag hade svårt att hänga med honom vid tömkörning på väg i skritt.
 
Jag skaffade en bumling för strax över ett år sedan efter att min Welsh cobtant fick tas bort och jag sålde unghästen.
Visa bifogad fil 44421
Min goa Asta som är typ Nordsvensk bruks. Står okänt i passet och har haft typ 8 ägare i hennes 12åriga liv, från början köpt av en hästhandlare som föl så går inte hitta vad hon är exakt tyvärr.
Jag gissar att det är tinker någonstans i stammen med de benen. Nordsvenskar brukar inte ha vita ben.
 
Jag gissar att det är tinker någonstans i stammen med de benen. Nordsvenskar brukar inte ha vita ben.
Låter fullt rimligt! 😊 Hon har en hudåkomma vid knäveck/kotan bak som jag tror (?) är vanligare på tinkerhästar. När jag googlade hur det skulle skötas så verkar det vara främst den typen av häst som får problem.
 
Jag gissar att det är tinker någonstans i stammen med de benen. Nordsvenskar brukar inte ha vita ben.
Det finns flera avelshingstar med vita ben. Odin, Glim, Porter bland annat. Dock är svarta ben absolut vanligast (och extremt praktiskt, enligt mig).
Tänker dock inte spekulera vidare i hästens eventuella raser utan ville bara nämna detta. :)
 
Oj, helt tvärt i mot fjordingen jag hade. Han var både energisk + långa steg i skritten. Däremot trögare i traven. Jag hade svårt att hänga med honom vid tömkörning på väg i skritt.

Jag har samma problem när jag tömkör, speciellt i naturen. Då är de väldigt motiverade.

Den med 10:a på skritten orkar jag fasiken inte ens med när han går lugnt.
 
Min är lite rolig för det märks när det är nått som inte passar, fastbunden? Nä de vill jag inte!
Står och hänger tills nått går sönder och sen går hon iväg :rofl:
Hon lutar sig verkligen, ingen panik utan låter bara sin vikt göra jobbet.

Longerar, nä jag vill inte! Vänder röven till och går ut från paddocken med mig hängandes efter! Samma här, ingen panik bara lugnt och metodiskt.

Ska bli kul och rida in henne :D
 
Min nordsvensk har nog skritt som favoritgångart. Den är sjukt vägvinnande och aktiv. Så pass att det till och med är kul att köra vagn i skritt med honom för man kommer framåt. Det ger istället mer problem i skogen där han måste kunna gå sakta och balanserat. Vi har fått träna mycket för att matte inte ska trilla på stockar och stubbar när vi tex saxar. Bild från skogskurs!
82355782_598198387647383_5353257352382382080_n.jpg
 
Min nordsvensk har nog skritt som favoritgångart. Den är sjukt vägvinnande och aktiv. Så pass att det till och med är kul att köra vagn i skritt med honom för man kommer framåt. Det ger istället mer problem i skogen där han måste kunna gå sakta och balanserat. Vi har fått träna mycket för att matte inte ska trilla på stockar och stubbar när vi tex saxar. Bild från skogskurs! Visa bifogad fil 44453
Fining! Är det Od, eller släkting med?
Min är också extremt pigg framför vagnen. Med redskap oftast lite bättre men mycket kvar att öva på där. När vi kör och en stallkompis rider med kan de ofta trava kort bredvid medan vi skrittar.
 
Jag gissar att det är tinker någonstans i stammen med de benen. Nordsvenskar brukar inte ha vita ben.
Varför skulle det vara så. Jag tycker inte benen på den hästen ser "tinkeraktiga" ut alls. Men att det är en korsning är ytterst sannolikt.
Tinkern har en rätt speciell "form" på sin "benbehåring.

Det finns anlag för vita ben via vissa hingstar. Så blandar man "rätt", så kan det bli en hel del vitt på benen/fötterna.
Vita fötter är rätt vanligt, och även strumpor finns ibland.

Jag har en trevlig 2-åring ute i hagen med vita bakfötter t.ex. Renrasig nordsvensk sedan många generationer, med hingsten den norske hingsten Jahn Sjur i stamtavlan.

Vill man se rejäla strumpor på en godkänd nordsvensk brukshingst, så titta här på Halm 2034:
http://sidalen.se/?page_id=235
 
Låter fullt rimligt! 😊 Hon har en hudåkomma vid knäveck/kotan bak som jag tror (?) är vanligare på tinkerhästar. När jag googlade hur det skulle skötas så verkar det vara främst den typen av häst som får problem.
Rasp är lika vanligt på NSV bruks som på Tinker och Ardenner tyvärr.

Har du hittat någon som anser sig veta hur det ska skötas? Det verkar tyvärr som om det finns ungefär lika många teorier om hur Rasp ska skötas, som det finns publicerade texter.
 

Liknande trådar

C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: Curly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp