Sv: Stora diskussionstråden, del 2
Tack för länkarna!
Skall kolla lite närmare på dessa...
Tack för länkarna!
Skall kolla lite närmare på dessa...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
okey det var det jag misstänkte.
Du skrev ju detta om konstiga tränare med genvägar. Det var det jag svarade på. För mig känns detta inte seriöst eller kunnigt.Fast det gäller ju all ridning idag! Högst tvivelaktiga träningsmetoder förekommer även i den klassiska dressyrens namn, kommer alltid massa konstiga tränare med den ena genvägen efter den andra.
Samtidigt ska man inte glömma att ryttarna vid SRS får världens mest fantastiska utbildning. De får lära sig om sitsen på ett helt annat sätt än vad världens bästa dressyrryttare får, t ex. De longeras, de får rida utan sadelgjord (för att lära sig hålla sig själva och sadeln stilla), de får rida utan att ta tyglarna i ett år (har jag hört, är inte säker). Då lär sig ryttarkroppen om ridning på ett helt annat sätt... Att sitta så "perfekt" som de gör - det kräver år, år och år av träning. Hur många har den möjligheten?...
Traceys - det finns ju ingen möjlighet för överviktiga 39-åriga damer (=jag) att bli antagna vid SRS - så jag förstår varför man hellre väljer Bents koncept. Det är lättare att gå på Friskis och Svettis en gång i halvåret än vad det är att ha Ingemar Stenmark som personlig tränare, varenda dag, sju år i sträck, dessutom.
Varför (om jag ser rätt?) har de inga stigbyglar när de gör skolor ovan mark? Har man aldrig det?
Jaaa, det har jag faktiskt läst om. Karuseller alltså. Hade helt glömt bort det, var väl därför jag undrade om skolsprång enbart användes i strid!
angående att hästen blir förvirrad av oss russinplockare... jag kan ju bara svara för mig själv, men mina russin är ganska tråkiga - små, skrynkliga, bruna och smakar exakt likadant allihopa. Det jag vill säga är att mina "russin" hänger ihop - det är samma signaler, samma mål och samma ridning, även om jag lånar influenser från både centrerad ridning, akademiskt, tävlingsdressyr, western och så vidare. Det är inte mina signaler till hästen, mitt tänk om ridning eller rörelserna osv som är själva russinen - utan olika vägar till samma mål på mitt sätt och med det lånade på mitt eget sätt.
Det blev kanske bara ännu snurrigare av mitt försök till förklaring om hur jag tänker, men det jag hoppas framgår är alltså att man faktiskt inte behöver vara en inkonsekvent virrpanna bara för att man inte "bekänner sig till en religion" om man nu ska hårddra det hela.
- naaaaaääääee. Det var inga bra russin tycker jagsmå, skrynkliga, bruna och smakar exakt likadant allihopa
angående att hästen blir förvirrad av oss russinplockare... jag kan ju bara svara för mig själv, men mina russin är ganska tråkiga - små, skrynkliga, bruna och smakar exakt likadant allihopa. Det jag vill säga är att mina "russin" hänger ihop - det är samma signaler, samma mål och samma ridning, även om jag lånar influenser från både centrerad ridning, akademiskt, tävlingsdressyr, western och så vidare. Det är inte mina signaler till hästen, mitt tänk om ridning eller rörelserna osv som är själva russinen - utan olika vägar till samma mål på mitt sätt och med det lånade på mitt eget sätt.
Det blev kanske bara ännu snurrigare av mitt försök till förklaring om hur jag tänker, men det jag hoppas framgår är alltså att man faktiskt inte behöver vara en inkonsekvent virrpanna bara för att man inte "bekänner sig till en religion" om man nu ska hårddra det hela.