Flexibilitet är ett sånt vackert ord eller hur?

Det får andra att låta så stagnerade och fyrkantiga.
Jag utgår bara ifrån mig själv när jag beskrev. Jag fick inse att jag varit väldigt fyrkantig tidigare. Jag har helt enkelt rätt begränsad, men det märkte jag inte förrän jag upptäckte hur mycket större dressyrvärlden var. Detta är alltså helt personligt för mig.
Men jag har, troligen för att jag då inte inte är flexibel på det sätt som du tycker är flexibelt, väldigt svårt att förstå hur tex Podhajskys ridlära går att kombiner med Bent Branderups upplägg, och då pratar jag inte minst om hästens perspektiv på det hela (du rider ju för AR-tränare och det är väl det som är "flera sätt att tänka" föreställer jag mej? )
Ja "flera sätt att tänka" är något som jag fått från dessa tränare. Om de är AR-tränare egentligen vet jag som sagt inte. Den ene kallar sig enbart dressyrtränare (men rider ibland för BB, som gillar hans sätt att rida) Han är också utbildad instruktör på Strömsholm. Han kallade sig tidigare AR-tränare, men insåg efter ett tag att han har mycket av sin andra utbildning i sitt sätt att undervisa och tyckte därför att det passar bättre att kalla det dressyr. Den andre kallar sig inte tränare alls. Hon har träningar för att hon tycker det är så roligt. Jag rider för henne för att hon är fantastiskt bra. Hon i sin tur rider för dressyrtränare samt AR-tränare (som har någon titel via BB). Hon tycker att hon får vissa bra bitar av AR-tränarna och andra bitar av dressyrtränaren och tillsammans blir det bra. Vi har samma syn på detta med ridning och vi är förmodligen någonstans emellan VD och AR om man ska definera. Thua gör ju likadant. Rider för olika tränare. Själva systemet går man inte ifrån, men man berikar det.
Det blir en kullerbytta som kan kan låta fin men det Bent o co visar upp själva är myyycket långt från det system som Kyra lär ut eller som Podhajsky skriver om.
jag har aldrig ridit för BB eller ens sett honom irl så jag rider troligen väldigt annorlunda än honom. Att vara inspirerad av en tränare och ta till sig vissa bitar är inte det samma som att göra precis som denne.
Nej jag föredrar nog att vara fyrkantig då och inte förvirra min häst mer än jag redan gör
Jag är också fyrkantig på det sättet. Jag vill inte heller förvirra min häst utan tvärtom. Jag vill att min häst ska förstå mig. Systemet ändras som sagt inte. Det är fortfarande mest mitt upplägg som ändrats. Nu rider jag med mera renodlade hjälper än tidigare, vilket gjort att hästen är mera "med". (jag hade en tendens till att ge för mycket hjälper tidigare och för tätt inpå varandra)
Jag hade lika gärna kunnat genomföra dessa ändringar för en annan tränare. Att dessa var just AR-inspirerade var en tillfällighet. Jag hade ju varit lika nöjd om det varit en tränare från en annan inriktning som "öppnade dörrarna" för mig. Jag upptäckte att det fanns så mycket mera som jag hade missat eftersom jag hade lite tunnelseende. Detta är min väg. Alla här har sin egen historia och sina egna vägar. Det ser garanterat olika ut för alla.