Stora diskussionstråden, del 2

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Immer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 009
  • Visningar Visningar 71 212
Sv: Bildtråd2011

DET kan jag hålla med om, i väldigt många fall! (jag brukar läsa runt i tysthet lite överallt)

Tror det finns blandade anledningar, ofta för att man (medvetet eller omedvetet) tycker att man får kritisera hårdare (ofta okonstruktivt) när det är någon som är duktig. Medan man är snällare när någon är på liknande nivå som en själv. Ibland kanske vissa till och med tolkar det som "skrytigt" att lägga upp bilder när man är riktigt duktig och därav kan vara onödigt negativ.

Sen är det ibland lättare att kritisera när ett ekipage i helheten är bra men har ett fåtal brister, för då kan de specifika bristerna vara lättare att se. Medan ett ekipage på lägre nivå med sämre helhet kan vara svårare att peka ut de specifika bristerna.

* Vi utvecklas tillsammans, och det som jag kallar t.ex. öppna är snarare ett "öppna-tänk" om man ska hårddra det efter alla TR-regler på GP-nivå. Ändå kallar jag det öppna för det är den öppna vi rider just nu.

TR reglerna är inte efter GP-nivå utan talar om hur varje rörelse optimalt ska utföras, TR beskriver ju ex skänkelvikning och den rids inte ens i GP, sedan, ett öppnatänk ska vara så utfört att man utan att behöva ändra grunden ska få till rörelsen öpnna med mer styrka, genomsläpplighet och träning- att ex förböja eller låta ens häst rasa(mer) på bogarna och tappa energi om den har någon är helt fel, även hos öppnatänk.

Ursäkta att jag inte hade alla termer på rätt plats, det är några år sedan jag tävlade och jag kom aldrig högre upp i klasserna än MSV. Jag tror nog att min poäng gick fram och uppfattades ändå. Jag antog att det finns ett regelverk för hur rörelserna ska se ut även på GP-nivå, hade kanske ridhandboken varit ett bättre ordval?

Det du beskriver är exakt vad jag menar med öppna-tänk, jag antog betydelsen av ordet att det var var underförstådd, och att jag inte behövde defeniera mer än så. Jag får helt enkelt lära mig att inte ta något för givet här inne ;)

Senast ändrad:

kl

SNÄLLA ALLA!

Först och främst är detta en bildtråd och inte en Gnälltråd.
Jag tycker det är så fantastiskt tråkigt med denna negativa ton i vårt ridkonst forum, Varför går det inte att hålla en glad ton härinne?

Det spelar ingen roll om man är bra eller dålig eller av medel härinne, alltid får man vissa användare som hoppar på en hela tiden, användare som endast är här inne för att trycka ner oss andra.
Jag satt på Bildtråden i dressyr igår och ser att flertalet användare som gnäller här håller god ton där, kan inte ni hålla er till det forum ni trivs bäst på?

Jag tyckte det var himla trevlig stämning inne på dressyr bildtråden och hade väldigt gärna haft det så i vår bildtråd också, men alla gnälliga användare som hoppar på oss som lägger ut bilder här gör att många inte vågar och de som gör det får skit för det, är det verkligen så himla svårt att låta bli att yttra sig om hur andra verkar rida sina hästar?

Så SNÄLLA, nu när vi öppnar en ny bildtråd för 2012 låt oss få hålla den positiv!

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

***Knapplån***

Inläggen här ovan, #93 t o m #105, är hämtade från Bildtråd 2011, och skrevs sedan en användare lagt in några bilder på sig själv på en "lånehäst".

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Jag känner flera ryttare som kan bara sitta upp på dom flesta hästar och rida dom korrekt efter 15 minuter om dom är felutbildade. Är dom korrekt utbildade skulle jag tom kunna sitta upp och få dom att gå någorlunda korrekt på 5 minuter. En skicklig ryttare får det direkt.

Angående M. Rath så rider han i ett helt annorlunda system än vad Gal gjorde och har ändrat på det mesta. Klart att hästen blir förvirrad och inte känner igen sig i systemet. Gal hade han lägre i halsen hela tiden och mer ihopkopplad.

Helt rätt, alla har sina system att kommunicera med just sin häst. Det är inte bara att sitta upp & tro det går perfekt från första steget.
Det är det jag ville ha fram ang sågningen av bilden på tjejen som visade bilder på en häst hon red en gång om året.

Mina går inte perfekt varje dag trots jag som ägare & utbildare sitter i sadeln.

Om man rider med öppnatänk rider man ju helt enkelt en öppna i svagare böjning så att den inte är helt färdig. Brukar vanligtvis kallas bogen innanför. När hästen kan ridas i större böjning utan att den tappar takt, balans och fortfarande är lösgjord. Då har man ju en öppna. Om man förböjer hästen i "bogen innanför", eller låter hästen ramla fram på bogarna är ju förutsättningen inte bra för att det ska kunna bli en riktig öppnarörelse av detta. Jag vet att du redan vet det, men jag menar att det är rätt självklart att om man inte har grunden rätt så blir det ju heller inte en bra rörelse av det i förlängningen. Man rider i den böjning som hästen är redo för och utökar efter hand.

Helt rätt, alla har sina system att kommunicera med just sin häst. Det är inte bara att sitta upp & tro det går perfekt från första steget.
Det är det jag ville ha fram ang sågningen av bilden på tjejen som visade bilder på en häst hon red en gång om året.

Mina går inte perfekt varje dag trots jag som ägare & utbildare sitter i sadeln.

Nä jag menar verkligen inte att alla ryttare har sina egna system men just Edward Gal som rider enligt Sjefs system och Mathias Rath som rider enligt det klassiska, två system som enligt Sjef inte går att blanda.

Sen att folk inte har ett system och därmed rider hursomhelst är en annan femma.

Ja jag tyckte också det var en onödig sågning av en person som rider en häst en gång om året, fanns verkligen ingen anledning till det.

Nä jag menar verkligen inte att alla ryttare har sina egna system men just Edward Gal som rider enligt Sjefs system och Mathias Rath som rider enligt det klassiska, två system som enligt Sjef inte går att blanda.

Nej det går ju inte att blanda, det är ju den hemliga magiska magi- receptet :cool:

Jag tycker det är intressant, eller vad jag ska kalla det, att världen, som för ett fåtal år sen, rasade så fruktansvärt ang. Sjefs system, nu har nått så långt (eller vad jag nu ska kalla det - igen) att det numera är M.R med sin klassiska ridstil som kritiseras.

:cool:

Jasså var läser du att det är hans klassiska system som kritiseras?

Det jag läser är att det är M.R som kritiseras och att dom/han inte lyckats bättre med hästen under denna tid.

Jag tror iof visst att systemet går att blanda, tror Patrik Kittel har gjort det, men visst Sjef skall väl vara hemlig och speciell.

jag konstaterar faktum utifrån det. Dvs Sjefs filosofi är uppenbarligen mer framgångsrik. Eller hur?

att dom inte lyckas går ju hand i hand i det resonemanget. Mathias Rath själv hade väl enligt det resonemanget ridit bättre om han ridit för S? Eller anser du att resonemanget går ut på att han bara kort och gott, rider sämre, bara sådär neutralt rakt av?

Senast ändrad:

Fast jag har aldrig läst det så, utan mer att Totilas nog inte är så lätt att rida som det har sett ut med Gal. Jag tycker nästan det varit så att Gals skicklighet har kommit upp i ljuset efteråt och att Totilas kanske inte riktigt var så bra som man kanske hade trott.

Sen kommer någon och rider nästan tvärtemot. Tja vi får väl se denna säsongen.

Att MR inte rider lika bra är väl inte så konstigt, mkt yngre och har inte utbildat några hästar utan det har ju mamma och pappa gjort, sen har han tagit över färdiga. Alla de hästarna har ju varit utbildade i samma system som han själv rider i och då känner ju hästarna igen såklart.
Det är vad jag tror.

Senast ändrad:

Nejdå jag har inte tolkat in ngt av din personliga åsikt ö.h.t i det du skrivit. Jag konstaterade bara faktum, att jag tycker det är högst intressant, att MR som rider klassiskt, blir så otroligt kritiserad och hängd, när för 5 år sen, det snarare var så att allt som andades ngt som ens var i närheten av HF association, var det som var på tapeten.

jag tycker din reflektion är intressant, kort och gott.

Alltså jag har aldrig läst att det skulle vara systemrelaterat ö.h.t men det kanske är så folk resonerar.

Jag tror inte mer än hälften av folket är så insatta att de medvetet resonerar enligt system bu eller bä nej. Men fortfarande så vet ändå de allra flesta att EG och T opererade under Sjef, och att M.R inte gör det. så förkärleken för att det gick så mycket bättre under Sjef blir ju en automatisk bifallelse, om än medveten eller ej, eller hur?

det var lite det jag var ute efter att illustrera i min kommentar - det är intressant hur trender ändrar sig och blir flyttade från skalan Bu till skalan till Allmänt Etablerat. Medvetet eller ej.

Ja det är ju intressant, jag tror helt enkelt det handlar om från bättre ryttare till inte lika bra ryttare i det perspektivet+ att hästen är van vid andra signaler och dom måste rida ihop sig mkt mer= självklart blir det inte lika bra. Men det är ju klart att MR kommer bli bättre, konstigt vore ju annars.

Den stora frågan är väl om dom hinner bli det till London OS

Det mest intressanta är nog att Gal och Totilas är accepterade även om folk vet att han rider HF, men Anky är det inte :)

Sen att folk inte har ett system och därmed rider hursomhelst är en annan femma.

Ja jag tyckte också det var en onödig sågning av en person som rider en häst en gång om året, fanns verkligen ingen anledning till det.
Vilket debakel.

Nu står det dock att det är god ridning enligt metoden. fine.
jag kommenterade inte ryttaren utan stilen som ger sdn sk utbildning.

att man får för sig att hästen "bär" sig när den går med förkortade steg utan arbete med baken- mindre än jogg. Eller stirrar sig blind på var nacken är.

Hästar kan bära sig utan ryttare. Det bästa man kan göra är att först störa så lite som möjligt. inte klampa upp o säga åt den att ändra sitt rörelsemönster för att bättre passa ryttaren.

Rath rider med alldeles för mkt hjälper o styrka o det blir överridning o en häst som inte längre vill gör sitt yttersta med enbart tyst lotsning.

Möjligen hade han kunnat lära sig med tolken/ utbildaren Gals hjälp.

Senast ändrad:

Ja det är ju intressant, jag tror helt enkelt det handlar om från bättre ryttare till inte lika bra ryttare i det perspektivet+ att hästen är van vid andra signaler och dom måste rida ihop sig mkt mer= självklart blir det inte lika bra. Men det är ju klart att MR kommer bli bättre, konstigt vore ju annars.

Den stora frågan är väl om dom hinner bli det till London OS

Det mest intressanta är nog att Gal och Totilas är accepterade även om folk vet att han rider HF, men Anky är det inte :)

Hade ingen aning om att Gaal red hf, har inte följt dem så
nogrannt. Det förvånade mig ärligt talat.

Hur kan du vara förvånad? Det är ju en numera nästan "regel" för att uttrycka sig krasst, att de främsta toppryttarna tränar för just Sjef.

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 949
Senast: Sassy
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 281
Senast: Edla
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
959
Senast: Shaggy
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således... 2
Svar
20
· Visningar
889
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025