Stora diskussionstråden, del 2

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Immer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 009
  • Visningar Visningar 71 212
Sv: Bildtråd2011

så klokt skrivet Immer.

Jag tycker att det är jättekul att se utveckligen hos hästarna, och T är ju en av mina favvohästar här helt klart (kan ju bero på att jag har träffat honom såpass mycket i det verkliga livet.. ;))

Har du tur kanske jag kan övertala fröken som lagt in bilderna att få tag på några fräscha träningsbilder! :D (*host* men skicka dom till mig först isåfall...! viss censur krävs på forumet känns det som! :eek: )

Om inte annat är det ju en förbättring att andra kan hoppa upp utan att pålle bara travar iväg som han vill och stackars ryttaren ropar "hur får man stopp på den här?!" :rofl:

Om inte annat är det ju en förbättring att andra kan hoppa upp utan att pålle bara travar iväg som han vill och stackars ryttaren ropar "hur får man stopp på den här?!" :rofl:

Haha sanning med modifikation, vad jag kommer ihåg fick jag faktiskt fråga minst en gång hur jag skulle få honom att skritta istället för att trava.. haha :rofl:

Lustigt att du kan säga vilket fokus hästen ridits med när det sitter en helt annan ryttare på ryggen som inte är vana vid varandra. Kan leta fram någon bild med 8-årig brorsdotter på ryggen som leds i grimma så kanske du kan få fram ännu mer? :idea:

Fast om ni nu läser så svarade Axel den som påstod det såg trevligt ut.

Axel skrev det hon ser och jag kan inte annat än att hålla med-skarpt bestslad, krok på nacken , sänkt rygg och tappad bakdel- ser du något annat?

Men visst folk som aldrig lägger ut något på sig själv är ju faktiskt dom som rider bäst.. eller hur var det..
Känns spontant som att du är en riktigt kass människa som måste gotta sig i att nedvärdera andra jämt och ständigt.. Finns ju fan inte en enda tråd på forumet där du inte bedriver häxjakt utav någon eller något..

Axel kan säkert lägga ut ett dressyrprotokoll, kan du?

Känns rätt unikt att du kan rabbla en hästs hela ridhistoria utefter att ha sett tre hundradels sekunder med en ryttare som rider hästen en gång per år.. Känns faktiskt som att du snarare vill knipa dit Totola än att du har något vettigt att komma med..
Men visst folk som aldrig lägger ut något på sig själv är ju faktiskt dom som rider bäst.. eller hur var det..
Känns spontant som att du är en riktigt kass människa som måste gotta sig i att nedvärdera andra jämt och ständigt.. Finns ju fan inte en enda tråd på forumet där du inte bedriver häxjakt utav någon eller något..

jo man ser aldrig axel i bildtråden på dressyr :p

dock har jag faktiskt sett bilder på axel här i någon tråd.

vilken fluffig go sadel, är det ludd över hela?

Trevligast vore väl att inte kommendera det tekniska i ridningen när det dels ligger i en "sån" tråd och dels är rätt uppenbart att man inte kan kräva så mycket i den situationen.

Trevligast vore väl att inte kommendera det tekniska i ridningen när det dels ligger i en "sån" tråd och dels är rätt uppenbart att man inte kan kräva så mycket i den situationen.

Den går väl som den brukar.....sedan kan jag inte svara för Axel, det gör hon så bra själv, men faktum är att jag uppfattade det så att en annan användare började kommentera och att Axel, som även jag nu då, inte höll med.

Om så vore, det är väl lika bra som en bild eller film?

Jag förstår verkligen inte logiken i ditt uttalande.. Du frågar om jag har ett dressyrprotokoll att lägga ut? Tycker du samtidigt att ridning kan mätas i att helt olika ryttare på helt olika hästar lägger ut sina protokoll för beskådan?
Jag har inget som helst intresse i att se några protokoll från Axels eventuella tävlingskarriär. Och förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra.. Men du kanske ligger lite på samma nivå där.. att en hel ridhistoria kan utläsas ifrån ett papper från en ridrunda på 6minuter....

Men du kanske ligger lite på samma nivå där.. att en hel ridhistoria kan utläsas ifrån ett papper från en ridrunda på 6minuter....

Nej, inte alls, jag bara uppfattade att du verkade klaga på de som inte lade ut film eller bild...men jag kanske missuppfattade...????, men helt klart om man får bra poäng i ex St George och god kritik på hästens genomsläpplighet, att hästen kommer igenom och att ryttaren har viss förtjänst och jag menar det är väl precis lika gott angående det svaret du gav henne då jag vet hon har bra protokoll.......

Visst är det ett fint kvitto att få, det håller jag med om.
Och jag försvarar heller inte ridningen/hästen på bilderna jag la upp annat än som sagt sitter jag på hästen 10min varje år och förutsättningarna för något arbete är det inte tal om utan det är mer kul att få åka häst något varv. Men att inte kunna se förbi omständigheter och bara vara tvungen att kritisera allt hela tiden är ingen merit i mina ögon..

Jag tkr du ska vara glad för en trevlig ridstund! Jag har heller inga protokoll och kommer troligen aldrig att få, men huvudsaken att man har kul i sadeln och känner respekt för sin häst! God jul till alla!

Tar lång tid innan man rider in sig på en häst, ingen jag känner skulle kunna sitta upp på vilken häst som helst & rida den fullständigt korrekt oavsett hur välutbildad den skulle vara.
Det tar tid.

Se bara på Totilas nya ryttare, han sitter på en fullutbildad häst & det ser långt ifrån lika harmoniskt ut som när Edward Gaal red honom.

Desmond O`Brien satt upp på min för några år sedan. Han är 2000 gånger skickligare ryttare än mig & vad jag någonsin kommer att bli. Min häst blev spänd, släppte ryggen, gick bakom hand & otroligt stressad med korta steg.
Han lugnade sig igen så fort jag fick tillbaka honom.

Vad har dressyrprotokoll med saken att göra öht?

Kanske ska ett dressyrprotokoll med höga poäng bevisa att ryttaren är bättre än andra ryttare på forumet och iom det ha rätt att bedöma och döma andra ryttare?

Har inget med saken att göra ö h t alltså.

Kanske ska ett dressyrprotokoll med höga poäng bevisa att ryttaren är bättre än andra ryttare på forumet och iom det ha rätt att bedöma och döma andra ryttare?

Har inget med saken att göra ö h t alltså.

Precis som det inte har något ö h t att göra med saken om man lägger ut bild eller inte, eller film eller inte, eller hur...?????

Tar lång tid innan man rider in sig på en häst, ingen jag känner skulle kunna sitta upp på vilken häst som helst & rida den fullständigt korrekt oavsett hur välutbildad den skulle vara.
Det tar tid.

Se bara på Totilas nya ryttare, han sitter på en fullutbildad häst & det ser långt ifrån lika harmoniskt ut som när Edward Gaal red honom.

Desmond O`Brien satt upp på min för några år sedan. Han är 2000 gånger skickligare ryttare än mig & vad jag någonsin kommer att bli. Min häst blev spänd, släppte ryggen, gick bakom hand & otroligt stressad med korta steg.
Han lugnade sig igen så fort jag fick tillbaka honom.

Jag känner flera ryttare som kan bara sitta upp på dom flesta hästar och rida dom korrekt efter 15 minuter om dom är felutbildade. Är dom korrekt utbildade skulle jag tom kunna sitta upp och få dom att gå någorlunda korrekt på 5 minuter. En skicklig ryttare får det direkt.

Angående M. Rath så rider han i ett helt annorlunda system än vad Gal gjorde och har ändrat på det mesta. Klart att hästen blir förvirrad och inte känner igen sig i systemet. Gal hade han lägre i halsen hela tiden och mer ihopkopplad.

*kl*

Nu när tråden ändå är urspårad... Jag har läst här inne på klassisk ridkonst väldigt länge nu, men har inte gjort mer än ett inlägg tror jag.

Jag har visserligen inte så många bilder på mig och min häst, men de jag har och framtida bilder skulle jag faktiskt inte visa här.
Min häst är under utbildning, vi tar det långsamt och metodiskt i vår egen takt. Jag har heller inte ridit för tränare på många år. Jag rider inte perfekt (för då hade jag förmodligen varit nån annanstans både geografiskt och i livet) och min häst gör inte allting rätt hela tiden. Vi utvecklas tillsammans, och det som jag kallar t.ex. öppna är snarare ett "öppna-tänk" om man ska hårddra det efter alla TR-regler på GP-nivå. Ändå kallar jag det öppna för det är den öppna vi rider just nu.

Att visa bilder här verkar vara en biljett till dålig självkänsla i ridningen, dåligt samvete för att man ens sitter på en häst och en eller flera gratis utskällningar, krassa ord och "jag är bättre än du"-kommentarer. Jag vill ge alla som visar bilder en STOR eloge, snälla fortsätt med det! Det finns något att lära i varje bild, och ofta något man själv kan ta med sig till sin ridning.

Att rida hästen korrekt är inget som kan passas in i en mall. Olika hästar behöver ridas på olika sätt, och även olika från gång till gång i många fall och i olika övningar. Utan att känna hästen kan i alla fall inte jag säga vad som är helt fel och helt rätt för just den individen och det ekipaget just det ögonblicket, enbart från en enstaka stillbild. I "extremfall - ja givetvis, men det finns inte många sådana här som visats när det kritiserats som värst. Jag ser många fel i tvsända GP-finaler, OS-ritter osv. och jag tycker att det är en stor del av tjusningen inom hästsporten. Att det är två individer av helt olika art som ska samspela, samarbeta och lita på varandra fullt ut. Bli ett med hästen helt enkelt.

Ett fotografi är ett litet litet ögonblick fångat i ett platt format, en video är ett litet klipp från en enstaka träning - det verkar som om en del glömmer det, eller kanske till och med finner glädje och njutning i livet av att kritisera andra och vara förmer. Tråkigt är det i alla fall. Nu ska jag nog vara tyst här inne igen, för jag orkar inte med att tjafsa - inte ens utan bilder.

fast om någon visar upp en närmast perfekt bild , kan vara en GP ryttare eller liknande så sågas det längs med fotknölarna. Om någon amatör visar upp något med en massa fel så höjs det till skyarna :confused:

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 949
Senast: Sassy
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 278
Senast: Edla
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Shaggy
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således... 2
Svar
20
· Visningar
889
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V