Sv: Stora diskussionstråden, del 2
Han är utbildad vid två (tror jag) ridakamdemier med högre ridutbildning enligt klassiska principer för hur hästen utbildas till samling.
Dessa principer gäller fortfarande än idag till stor del i dressyrvärlden och är grunden bla för TR....
Bent har alltså den grundkunskapen. Men det han har satt ihop är ett system som inte bygger på dessa principer utan är ett eget hopplock av olika saker som helt enkelt rent logiskt inte KAN leda fram till verklig samling. Trots att det sägs. Filmer med honom själv och framstående företrädare visar energilös, otaktmässig ridning utan de kvalitéer som man faktiskt lär ut att de behövs för samling - där Bent är utbildad. Det finns ofta ingenting som ens är på första steget till samling.
HÄR har flera frågat efter att få se bevis för det han påstår, nämligen att systemet leder till verklig samling,
att det faktiskt fungerar.
Men det finns inte att uppbringa. Inte en enda film med honom själv, framstående tränare eller adepter som kan visa detta? Det behövs bla energi för samling, hans koncept saknar såna grundläggande förutsättningar som han bör ha lärt sej i sin gedigna utbildning att de behövs för att kunna samla en häst.
Men det bryr han sej inte om. Han påstår och elever påstår envist att det fungerar men INGEN kan visa upp det

Eleverna har inte den ridutbildningen så de må vara ursäktade.
Hela konceptet AR är
inte ett väl grundat sammanhängande historiskt koncept. Han har missat vissa grundläggande faktorer, som balans för att få taktmässighet , energins betydelse, osv. I praktiken finns inte detta med i hans egen eller andra tränares
ridning. DET är vad som diskuteras här. Möjligen finns mera energi idag än förr, enligt vissa, men ska det ta så lång tid att fatta med hans bakgrund?
Därför skrev jag som jag gjorde. Vi sitter inte här och är elaka för sakens skull för att han har slängkappa

Det är helt ointressant. Att jag skrev det var för att det sas att det inte är barock längre, med utklädning som ska anspela historiskt. Om hans system fungerade som påstås här skulle jag också kunna se de många fler sk russin än jag gör.
Nu blev det långt men eftersom du ville ha klargörande.