Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Fast vissa saker kan vara svårt att vända till något positivt tycker jag. T.ex. som grodan som kanske inte gillar kundkontakt (om det nu vore så att hen också tyckte det var jobbigt med nya människor även jobbet, vilket inte alls är säkert) som är i valet och kvalet om man bör nämna detta eller inte på arbetsintervju. Eller så är jag bara dålig på att komma på fantasifulla saker att säga som gör att det går att vända till något positivt? :p Jag är till exempel lite klumpig och det märks framförallt vid stressande situationer, men det är inget jag gärna nämner om jag söker jobb i t.ex. en butik som säljer porslin... Dåligt exempel, men vad jag menar är att några av ens negativa sidor känns oförenliga med vissa sorters jobb.

KL

Fått ett erbjudande om ett nytt extrajobb nu (som jag sökte tidigt i våras, innan jag blev erbjudan mitt nuvarande) och är i valet och kvalet hur jag ska göra. Trivs otroligt bra på mitt nuvarande men har bara en visstidsanställning t.o.m. 31 aug. Tror inte det är några tvivel om att jag får fortsätta, men just nu är jag i princip utan chef då min nuvarande (som har ett vik) ska sluta direkt efter sin semester för att plugga och den egentliga chefen ska vara på mammaledighet fram till november. Det är ytterligare en av heltidarna som ska sluta så det är bara en ordinarie kvar (och så jag). Lite upp och ner just nu alltså :) Vet inte vem jag ska höra mig för med ang förlängning av min anställning, för OM det nu inte skulle vara aktuellt så vill jag ju gärna tacka ja till det andra jobbet...

Senast ändrad:

Hur går det för er andra med jobbsökandet?

Här går det segt, känns som arbetsmarknaden är rätt stendöd. :( Eller den börjar väl komma igång nu efter semestern. Men jag vill ju ha jobb nu!

Jag har börjat söka seriöst nu, kan jobba heltid från och med oktober så nu jäklar! (min skola är slut i december). Finkammar ams varje dag, tycker dock det är svårt att veta vart man mer kan kolla? Brukar kika på blocket och metro också, men ofta är det ju samma annonser där. Vart letar ni? :)

Jag kollar ams och ingenjörsjobb samt finn.no, då jag kan tänka mig att flytta till Oslo. Men de flesta intressanta jobb är oftast inte där.

Hur fördriver man dagarna på bästa sätt? Håller ju på att gå under, arbetslös i 3 månader är mer än vad jag klarar av.

Puttar upp tråden lite! :)

Har inte läst igenom hela tråden än så vet inte om ni tagit upp detta innan men jag skulle gärna vilja ha tips/exempel på "bra början" till ett Personligt brev som ska vara formulerat som en spontanansökan. (Söker jobb inom Bageri/Konditori/Cafe o liknade)

Kan det vara bra eller dåligt om man nämner något med att man vill studera vidare inom yrket efter man fått lite mer arbetslivserfarenhet? (Då skolan helst kräver minst 1 år arbetslivserfarenhet)
Hur formulerar man sig på bästa sätt i så fall?
Det jag vill är ju att de ska få veta hur mycket jag brinner för detta yrket och att jag vill lära mig allt jag kan inom det... osv. Att jag gärna fortsätter arbeta hos dem efter utb (i så fall) om intresset finns...

Hoppas ni förstår vad jag menar :):angel:

Du kan ju nämna att om möjlighet ges så studerar du gärna vidare i framtiden? Lägg inte fram det så inrutat som att du endast tänker jobba ett år, that's it. Ge lite frihet och visa att du är väldigt intresserad av yrken och därför gärna fortbildar dig för att få större expertis, men att du för den skull inte lämnar företaget så fort du knåpat ihop de månader du behöver. :)

Antar att du själv också kanske jobbar lite längre på en bra arbetsplats än just det där året? Att vara ute och jobba ger ju enormt med erfarenhet - och pengar!

Jag har jobbat som semestevikarie och det har varit så roligt! Han vara ledig två veckor innan de ringde ock frågade om jag ville komma och jobba igen då en av de ordinarie veterinärerna blivit sjukskriven. Så nu jobbar jag åtminstone också nästa vecka, men kanske mer.
Sökt jobb under sommaren, varit på 3 intervjuer varav 2 inte alls var bra (arbetsplatser som jag inte känner är något för mig) samt en som gick jättebra! Väntar fortfarande på svar från den sista som gick jättebra.
Hoppas verkligen jag kan få ett jobb där!

Har haft så mycket att göra hela sommaren så tror inte jag varit inne och läst i denna tråd en enda gång :( skäms!

Så kul :D

KL
Jag vill väldigt gärna jobba på vårdcentral (är sjukgymnast) eftersom det är där man får använda manuella tekniker mycket och där man möter så många olika patientfall. Tyvärr söker de ofta sådana med vc-erfarenhet och det har jag inte mer än en praktikperiod under min utbildning. Har någon tips på hur jag ska formulera mig för att sälja in mig riktigt bra på en vårdcentral? Jobbar nu på kommun och jag trivs med arbetsuppgifterna, men jag har företrädesvis mycket gamla patienter och det blir inte så många undersökningsmetoder på dem.

KL

Här går det lite trögt med jobbsökandet är nog inte många som anställer under sommaren :p

Men nu ska jag ta tag i det igen! Hur gör ni andra när ni gör spontanansökningar?Ringde ett företag igår och sa helt enkelt att jag var intresserad av att jobba där och frågade om det gick bra att komma och lämna CV. Men det vart så kort samtal tycker jag och hon skulle inte ta emot CV:t personligen utan jag skulle lämna det i en reception.

Ska man "boka möte"? Bara gå dit utan att ringa först? Hur formulera sig då man ringer? Vill ju lämna personligen inte bara maila..

I det fallet hade jag lämnat ansökan i receptionen och sen återkopplat på telefon efter ett litet tag! Påtala att ni redan pratat en gång (personen har antagligen glömt dig vid det laget? om det är ett större företag, tänker jag) och att det var du som lämnade ett CV i receptionen. Det beror väl dock på vad det är för företag, men jag har förståelse för att personen du sökte kanske inte riktigt har tid att infinna sig enbart för att personligen ta emot ett CV. Det beror ju helt på hur hen har det på jobbet.

Folk är rädda för att vara tjatiga, men jag tycker man oftast kan ligga på mer än man tror. :) Man får väl vara en liten tjatpelle men å andra sidan kanske de då fattar att man är sjukt sugen på ett jobb just hos dem! Det beror ju helt på vilken kontakt man får med personen man pratat med, men oftast kan man gott ligga på lite!

Jag hade tryckt på praktiken du haft, kanske fick du lite kontakter under din tid där? Är det i samma stad, kan du söka på samma ställe igen? Eller har kanske någon person du lärde känna där bytt till den VC du vill jobba på? Jobba med kontakter och påtala att du visst har erfarenhet av vårdcentralen, bara inte betald sådan. Men allt räknas! Du har ju både jobberfarenhet (så du är inte helt grön) och du har vis vc-erfarenhet. Bara ös på. :)

Skriv en lapp ihop med ditt CV, märkt "att: Namnet på den du pratade med" och så skriver du ett litet meddelande, typ att det var du som ringde häromdagen och att du ser fram emot att höra av henne. På så sätt hamnar lappen hos rätt person trots att du lämnar den i receptionen och du får en personlig kontakt ändå. Senare kan du ringa upp om hon inte hör av sig. För att lämna i receptionen behöver du inte boka tid utan kan gå dit när som.

Någon här som sökt jobb som telefonförsäljare?
Skickade en ansökan igår och jag tror att jag fick ett automatiskt svar för det gick så snabbt, stod att de kommer ringa mig inom tre veckor och boka in mig för en informationsträff samt en tre-dagars utbildning. Innebär det att man inte går på intervju?
Vad ska man förvänta sig av ett sådant jobb? Vet ju hur mycket folk avskyr telefonförsäljare :p Någon som jobbat med detta?

Jag stod ut i två dagar, gjorde ett enda sälj (man fick inte betalt om man inte sålde). Mådde så psykiskt dåligt av det jobbet, fyfan. Var ju inga trevliga typer på telefon direkt. Tror man behöver vara RIKTIGT bra på sälj för att lyckas.

Jag har jobbat som telefonförsäljare och fy faan rent ut sagt. Inget jag någonsin vill göra igen, klump i magen varje dag och så vet jag att det var många vänner som grät lite på toaletten för de gillade inte heller stressen eller jobbet. De hade hög ruljans på anställda kan jag säga....

Jag är ingen född säljare och de flesta som blir uppringda är inte superglada = supersvårt att sälja = man får mycket onda blickar på chefen = stress över att sälja bättre = kollaps. ungefär. Inget jag rekommenderar men hittar du ett trevligt ställe med fast lön kanske det passar dig?

+ touche

Aj då, jag som lätt tar åt mig när folk blir arga kanske inte är rätt person för det jobbet. Vore skönt med lite extrainkomst dock så vet inte om jag borde ge det en chans åtminstone.
Får se om det bara är provision först eller om man har en fast timlön utöver.
Och ja, de annonserar ständigt efter personal har jag sett så jag antar att arbetsmiljön kanske inte är den bästa i så fall :(

KL

Bara ett tips för er som söker, har ni lämnat CV på arbetsplatser som inte annonserat? Har fått nästan alla mina jobb på så vis och har anställt själv på så vis!

Det är alltid hög omsättning på personalen på sådana företag. Tro inte på vad de säger om guld och gröna skogar. Jag har jobbat som det men var på ett rätt så schysst företag faktiskt. Vi hade rätt fria tyglar, och sålde en inte helt hemsk produkt. Men jag var dålig och sålde kanske 5-7 på en kväll, jämfört med de duktiga som snittade runt 20. Självklart blir lönen därefter.

Det brukar finnas andra extrajobb att få tag på som inte är lika prestationsinriktade. Jag har även varit lokalvårdare, det är rätt soft (beroende på var man hamnar, hur företaget är osv, självklart), samt administratör. Pluggar du? Många företag söker specifikt efter studenter som inte vill ha heltid och kan jobba med kort varsel eller på knepiga tider, speciellt på lager eller inom logistik! Håll ögonen öppna på bemanningsfirmorna; Manpower (student), Academic work och Student consulting.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka