Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Blev uppringd idag angående jobbet jag sökte för ett litet tag sen, ett extrajobb för studenter. Det var roligt! :) Ska boka in en intervju så snart jag vet när jag är åter i min hemstad. Dessvärre inte på någon regelbunden basis utan efter behov, det är ju rätt kasst om man vill tjäna pengar... Så jag kommer hålla valmöjligheterna öppna.

Skoj :) Håller tummarna!

Skickade en ansökan nyss till en restaurang här i närheten.
Vore så grymt fint och få jobb eller praktik där, jättefint ställe och det är nära.
Har en praktik på ett hunddagis som väntar, börjar där den 28 men söker efter något annat också. Den praktiken är lite nödlösning om jag inte hittar något annat.

Skulle jag få på den här restaurangen så har jag ca 38 min resväg dit med buss, till hunddagiset är det ca 50 med buss, sedan 15-20 väg och gå. Är väl ingen jätterolig väg och gå när det är mörkt heller direkt. Finns heller ingen möjlighet till vidare jobb där, utan det är 3 mån praktik och inget mer. Så det vore super att hitta något annat.

kl

Jaha då joinar jag också klubben som arbetslös sedan ett par veckor tillbaka. Vi har nyss flyttat också så jag har inga direkta kontakter att tillgå tyvärr... Jag har flera års erfarenhet som säljare i butik så jag har delat ut lite CV på några bensinmackar och mataffärer samt hänger på platsbanken och letar. Och jag har redan tröttnat på allt som stavas arbetsförmedling och a-kassa:banghead:

Ja, det är inte det bästa här i livet att vara arbetslös eller behöva gå till arbetsförmedlingen. Tror dock att man måste hålla humöret uppe och göra det man ska för att få sin sketna a-kassa :cautious: MEN! Här håller vi lågan uppe tillsammans och då blir allt lite enklare! :p

Jag söker jobb på jobb, i morgon ska jag återkoppla på några. Har inte hört något från de företag jag varit på intervju hos, men hör inte de av sig så hör jag av mig. Fortsätter att skola in mig på te- och kaffehandeln, och jag trivs bra! Jag skulle kunna tänka mig att jobba heltid med sådant, och min egna lilla affärsidé blir allt mer frestande ;) Kanske vågar jag starta eget senare, med lite mer kött på benen?

Tack! De verkar rätt positiva, så jag är hoppfull. :) Stort plus för att rekryteraren som ringde (bemanningsföretag) lät väldigt trevligt! Vis av erfarenhet är det viktigt att man klickar med sin chef på bemanningsföretaget!

Lycka till med ditt jobbsökande! Sysselsätter du dig med något i dagsläget?

Tack för peppningen:) Man blir lite matt av allt krångel, men det som stör mig mest är nog att de inte ens kan bjuda på portot på kassakorten:mad:

Internetkassa? Aldrig hört talas om men det låter onekligen smidigt! Jag fick kassakort hemskickade direkt efter att jag anmält mig som arbetslös så jag fick inget alternativ direkt. Det kanske skiljer sig bland de olika a-kassorna?

Jag har även med körkortsbehörighet, språkkunskaper, datakunskaper (datorprogram, modelleringsprogram etc) och förtroendeuppdrag.

+1 på det.

För övrigt så har jag ringt några av de arbetsgivare som jag sökt arbete hos. I det ena jobbet som personlig assistent valde brukarens föräldrar att gå vidare med andra sökanden. Rekryteraren bekräftade att de hade fler tjänster på gång och att hon skulle ha mig i åtanke, vi får hoppas att det blir något av det. En arbetsgivare fick jag ej tag på, så denne ska jag försöka ringa lite senare och om de inte svarar då så får jag lämna ett meddelande helt enkelt. Nu ska jag maila en person i Norge om arbete och höra mig för om det skulle finnas plats för mig och min man (som dock säger att han inte vill jobba där, men om jag inte får något annat och han får ta tjänstledigt, då ska vi fan göra så!) :D :crazy:

Samma här. :)

Har för övrigt lyckats pitcha in mig på ett jobb som behöver göras och hoppas det kan vaskas fram lite pengar... I så är det ett jobb inom min bransch jag kan göra över vintern, hemifrån. Får väl se om det blir nånting av det, det vore perfekt som jobb bredvid studierna iaf. :)

Nu står jag och är rätt kluven, hur ska jag göra?! :crazy:

Som ni vet har jag ju påbörjat min praktik på Konditoriet förra veckan. (Skulle vara från Måndag till Fredag för att se hur allt gick och vilken "nivå" jag var på. Sedan bestämde vi förlängning på praktiken fram tills obestämd tid.. fick 3 veckor extra av AF)

NU idag ringde även Kallsänksjobbet mej (kunde dock inte svara då jag jobbade så jag vet inte om jag fått jobbet eller ej)
Ringde nyligen upp min "chef" och kollade lite med honom om han trodde jag var redo för anställning efter dessa 3 veckor, men fick till svar att han inte alls visste och att han trodde jag behövde längre tid men att det var svårt att säga. Han kunde inte lova mig något datum.
Själv tycker jag att jag har förbättrat mig, speciellt de 2 senaste dagarna, men enligt han behöver jag mycket mer tempo, osv.
SÅ frågan är ju om hur länge det kommer ta tills han tycker jag är redo för SAS.

(Han säger också att " även om jag hade SAS med 85% "bidrag" så skulle jag ändå kosta honom ca 10.000kr vilket är för mycket idags läget , pga mitt tempo,mm.
Ska också säga att förra ägarna hade kört företagets ekonomi i botten och den nya ägaren/Chefen håller på arbetar upp ekonomin just nu..)

Så nu sitter jag här och är kluven om hur jag ska göra?!
Jag är i stort behov av ett jobb så snabbt som möjligt.. (Speciellt nu när vi ska flytta till större lägenhet) men frågan är om jag ska stanna kvar på praktik och "träna upp mig" någon vecka eller kanske tillomed månader? :eek: ELLER ta jobbet som kallskänka?

"Problemet" med kallskänksjobbet är att det bara är ett säsongsjobb 4-5 månader med utlovad 31h eller mer arbetstid i veckan.
Jobbet ligger vid en "skidanläggning" och ligger 5 mil enkel resa från där jag bor. Lönen är säkerligen ingen höjdarlön, kanske runt 112kr/h (?)

Möjligheten finns ju att konditori jobbet finns kvar men själv tror jag det är en mycket liten chans :/

Oj, jag förstår PRECIS hur du känner dig. Och hade jag varit i din situation så hade jag faktiskt tagit jobbet som kallskänka, om jag fick det. Vet inte vad du har för ersättning när du har praktik på konditorjobbet, men jag tror att det är bättre att ta de här 4 månaderna (förhoppningsvis 5 månader) och försöka söka annat på min lediga tid. Ok, det är 5 mil enkel resa, men min mamma sitter och åker 10 mil enkel resa till hennes nya jobb och det fungerar, antagligen inte i längden dock. Sen får du ju dra av dessa resor på deklarationen, om du kommer upp i de milen.

Jag har blivit kallad till intervju - via webb-kamera eller smartphone! :nailbiting: Det som är min absoluta svaghet! Jag HATAR allt vad webb-kamera heter :banghead: Hur förbereder man sig inför det liksom? Det kommer ju att gå åt skogen. I vilket fall som helst så är det som kundrådgivare/försäljare hos Telia.

Det kommer gå bra! Varför ogillar du webkameror? Försök vända det till din fördel på något vis!

Jag blev uppringd ikväll och erbjuden jobb, det är inte så dumt när det händer. :D Men jag kan inte ta det för det är i en annan stad och jag kan inte bege mig dit bara för en månads jobb. Synd det inte gick att göra på distans!

Jo, men jag gör bara det, var helt anti mot dem när jag var yngre och är väl lite rädd för att visa mig live liksom! :D Men NU har jag i alla fall gjort den intervjun, jag tror att den sållar bort många (eller åtminstone några). Det gick väl sådär, gjorde en del misstag och lite nervös/osäkerhetsgrejer som att klia mig på näsan osv. Tänkte att det är en erfarenhet i alla fall, så får vi väl se om jag blir kontaktad för vidare intervju eller inte.

Synd att det inte gick att genomföra distans! Jag har i alla fall sökt några fler arbeten, ett som säljare i en butik med olika produkter. Är 1,5-2 helger i månaden + några vardagskvällar. Jag är bekant med butikschefen även där så jag hoppas att jag har halva inne! Vet inte om jag har skrivit att jag ska jobba på te- och kaffehandeln nu torsdag - söndag heller? Blir några till pass veckan därefter då en ordinarie är mammaledig och den som skulle arbeta för henne är sjukskriven ett par veckor på grund av operation. Så jag har en liten extra inkomstkälla nu i alla fall. Bättre än ingenting!

Härligt att det gick bra och att du fått lite inbokade pass! :) Att du kliade på näsan eller liknande är nog lugnt, tänker jag mig. Det är ju en ovan position för de flesta att bli intervjuad på det viset!

Ja det är trist att det inte går att göra på distans. Hoppas istället på det andra lilla extraknäcket som går alldeles utmärkt att göra hemifrån. :) Får se om de går vidare med det hela eller om nån annan ska göra det istället. I vilket fall så har jag en intervju på måndag hos ett bemanningsföretag. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka