Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Är det någon som vet vad skillnaden mellan provanställning och fast är? Känns som skillnaden inte är så stor... Uppsägningen är ju den samma.

Jag vet inte helt säkert, men en provanställning har jag för mig är en anställning där de kan säga upp dig med väldigt kort varsel. En fast anställning är väl tryggad av uppsägstid på ett visst antal månader, beroende hur länge anställningen varat?

I vilket fall som helst så börjar jag inse att jag passar inom handel, där personlig service ligger i fokus. Inte ren försäljning, utan över disk så som det i te- & kaffehandeln eller i en manuell chark. Jag tror därför att jag ska försöka rikta in mig på att skaffa mig en utbildning som kallskänka/charkuterist. Har varit inne på kock förut, men jag har kommit fram till att jag inte vill det och att den slags stressen inte passar mig. Af har utbildningar och den här har jag tittat på; http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...retur=lan&sv.url=12.554e6fd11d6248daa68000531 - med påbyggnad mot kallkök. I framtiden skulle jag även vilja lära mig att stycka kött, men det är som sagt något för framtiden. I morgon ska jag ringa min handläggare på Af och prata om detta. I kombination med jobb på de ställen jag har nu så tror jag det skulle bli grymt bra. Är färdig ganska precis till sommaren och då finns det ju stor chans att kunna få in en fot som sommarjobbare. Förutsatt att jag får börja utb. i januari.

Känns just nu som den bästa planen. Vad tror ni? Och framförallt, hur går det för er andra?

En provanställning kan avslutas utan något vidare specifikt skäl annat än att du inte passar. Vid en fast anställning har man enormt mycket mer skydd gällande uppsägning.

Vet inte hur det är med andra jobb men jag har alltid haft provanställning 6 månader som sedan övergår till fast anställning.
Under prövotiden har jag haft kortare uppsägningstid vilket både är bra och dåligt. Dels efter som att dom kan be en fara åt :devil: och man har kort tid att hitta nått annat (förra jobbet hade jag 1 månads uppsägning och nuvarande 2 veckor) men det är också bra. Som nuvarande jobbet kände jag redan efter en månad att detta inte var jobbet jag ville vara på = kan hitta ett jobb och sluta inom två veckor.

KL.
Var och kollade på jobb i måndags, igår ringde dom och berättade att det var mig dom ville ha :bump: :bump: så nu flyttar jag tillbaka till ön och blir fårbonde!

Måste tillägga, fy fan vad bra det är när den forna chefen ger referensen "ett gott råd: ANSTÄLL HENNE!" Det ger förjävla bra utdelning :D (sonen tjuvlyssnade lite och skvallrade)

Senast ändrad:

Monifa: Jag har ju helt missat vad du har för utbildning och/eller vad du jobbat med tidigare, men är det avbytare du är?

Utbildning? :p Har i botten en naturvetenskaplig gymnasieutbildning som jag sedan gjorde om till en egenskapad lantbruksutbildning (läste 6 olika lantbruk och jordbrukskurser på egen hand) och efter studenten hade jag en stor dos tur och fick jobb på typ världens bästa gård (enligt mig iallafall :D ). Men är inte avbytare utan djurskötare. Har jobbat med både grisar och kor o nu ska jag börja jobba med får om två veckor.

Plus att vid en provanställning är du inte garanterad mer tid än de 6 månader den brukar ligga på, medan en fast anställning är du garanterad "tills vidare".

KL
Jag har haft jobbintervju i torsdags (per telefon) och imorgon får jag veta om jag får jobbet :banana: Det är två tjänster, vikariat som tyvärr bara sträcker sig februari ut men i alla fall en har stor chans till förlängning. Vi är tre som intervjuats och alltså två som får jobb. Detta jobb ligger i Östersund, 45 mil närmare hem. Är jag dum om jag tackar ja till detta om jag får det? Vikariatet här i Torsby sträcker sig till mars ut och mest troligt får jag förlängt sedan om jag vill. Men Torsby är en riktig håla som jag inte trivs så bra i.

I så fall tycker jag att du ska satsa på Östersund, man mår ju bättre om man trivs i övrigt också:)

Tack :D

och tack för att ni svarade så snabbt :) jag har bara en månads uppsägningstid så får jag jobbet slutar jag 31 decemeber men jag har fått några dagars semester över jul/nyår så i praktiken slutar jag om 2,5 vecka om jag får jobbet . Har inte sagt något till nån utom en kollega att jag sökt det här jobbet så det lär komma väldigt plötsligt för alla (inkl, min chef). Hur berättar man för alla? Är det bäst att skicka mail till alla kollegor så de får veta samtidigt?

Man berättar för chefen, och sen ber man att få ta upp det på nästa veckomöte eller så skickar chefen ut ett mail. Två enkla varianter.

Haha jo självklart ska jag berätta chefen :p Får jag jobbet ringer jag honom, men det är de andra i min arbetsgrupp jag tänkte på.

Grattis! Lycka till sen då!:)

Knapp

Jag rodde faktiskt hem en timanställning (vid behov) som personlig assistent igår! Tyvärr tror jag inte att det kommer handla om så många timmar, men det är alltid något iaf, och brukaren kändes verkligen toppen!:)

Hur länge ska man ge ett nytt jobb innan man börjar söka nytt? Trivs, men på något sätt trivs jag inte.

KL.
Nästa vecka tisdag till onsdag ska jag till Norge på jobbintervju :banana:! De betalar hotell och flygbiljetter och hela molevitten :D. Inte min största önskan att flytta från sambon till norska fjällen, men vad fan, ett jobb är ett jobb.

Kan varna att norska inte är det lättaste att förstå.:cautious: Speciellt när det kommer till yrkesspecifika ord.

Har bott med en tjej från vestlandet (nynorsk), så förstår det rätt bra :). Bokmål är nemas problemas :D. Så har jag ju fördelen att jag kan danska.

Har större problem med fackspråk på svenska faktiskt. Orden skiljer sig mer mellan svenska och danska än mellan norska och danska :).

Tur det!

Jag jobbar ju inom bygg och läst i sverige, det har gjort att jag har lite språkliga svårigheter på jobbet. Jobbar som tur på ett svenskt företag, men uteslutande mot norge. Så vi håller oss uteslutande mot oslo, men vissa är svåra att förstå.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka