Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Ge det en chans! Du har bara varit där i 3 dagar och för mig är det så att jag alltid är lite "seg" i början men bara jag får den här invänjningsfasen gjord så brukar jag vara en hejare sedan ;) Att du inte har tempot än och får hjärnsläpp nu och då är fullt normalt, men det här är inget arbetsgivaren kommer att lägga större vikt vid sedan om du bara visar att utvecklingskurvan går uppåt! Du lär dig tempot och du kommer att kunna hålla det och samtidigt hålla ett gott humör! Jag (och vi) tror på dig! Ett tips är att skriva ned saker som du vet att du behöver bli bättre på och reflektera hemma i lugn och ro. Glöm inte bort att ställa frågor och be om tips från dina kollegor om möjligheten finns, då visar du framfötterna och verkar genuint intresserad av att lära dig.

Nu vill jag berätta om mig! (:D) Jag var ju på arbetsintervju för ett tag sedan och idag fick jag beskedet om att brukaren ville att jag skulle skola in mig! :banana: Ropar dock inte hej ännu, för av förståeliga skäl så vill inte brukaren välja enbart på grund av en träff utan brukaren vill känna av så att det fungerar i hemmet också. Jag vet att det söktes två personer för varsin tjänst, så jag hoppas att vi är två som får skolas in och sedan om brukaren inte känner att jag (eller den andre) är rätt efter det så söker de vidare. Skulle ju kännas oerhört trist att få skola in mig och sedan få ett "tyvärr men..", för då känns det som att det blir lite av en tävling av det hela. Även om jag förstås bara kan vara mig själv och göra det jag kan för att visa att JAG är rätt kvinna för jobbet! ;) I övrigt ska jag också skola in mig hos en annan brukare som det verkar, så även om jag inte skulle få tjänsten jag sökt från början så finns det stora chanser för arbete ändå.

Fick också besked från a-kassan idag om att jag har blivit beviljad en ny period och dagpenningen ökade med hela 240 kr/dag så det är jag glad och nöjd över! Har haft riktigt usel a-kassa innan medans den nu blir helt ok och något jag skulle kunna klara mig på i värsta fall.

Beställ utdraget (kan ta lång tid att få hem).
Utdraget visar du när du blir erbjuden en anställning. Ta inte med det till intervjun om de inte ber om det.
ÖPPNA INTE BREVET!!! Du ska lämna utdraget i det kuvert du fått hem det. Oöppnat, annars är det inte giltigt!

När jag tänker på hur de gör mackorna på subway så är det ändå hyfsat "enkelt" eftersom allting redan är uppskuret, vissa kött ligger redan i portionsförpackningar. Men vissa hakar sig på köttet eftersom skivorna fastnar i varandra.
Det som går snabbt är 1) frågorna till kunden. De frågar innan de kommit till nästa station vad jag vill ha, om jag vill ha salt/peppar, om jag ska ta med eller äta där. Alltså behöver de inte stanna upp vid nästa station utan jobbar på oavbrutet.
2)Stenkoll på produkterna. Var de är, vad det är på de olika mackorna.
Detta är min högst personliga reflektion. :angel: Men det brukar bli så att jag står och glor på dem medan de gör min macka och det brukar se likadant ut överallt.

Inget av detta är nånting man lär sig på en gång! Vad är deras förväntningar på dig? Tycker de att du är långsam för att vara din 3e dag?

Jag vet hur svårt det är att stå och göra mat inför en kund och man känner hur sekunderna bara springer iväg. Men det går inte fortare för att du stressar upp dig. Passa på nu att faktiskt ha praktik, säg till kunden (om du får?) att du är ny och försöker lära dig. Se det som en utmärkt situation att lära dig att snabba upp tempot eftersom du haft problem med det förut.
Lycka till!

Hur går det för dig?

Jag ska hastigt och lustigt in på inskolning hos brukaren i morgon, sedan ska jag jobba där ett dygn på onsdag till torsdag. De har ont om vikarier där och eftersom jag redan finns inom företaget så har jag fördelen där. MEN, jag tycker inte om att ha det så här ovisst.. Om jag bara hade schemalagd tid så vore det avkopplande!

Jag har öppnat mitt - inga problem. Jag har även tagit med det till intervjun (oombedd) vilket uppskattades väldigt mycket.

Du ska inte öppna brevet innan du lämnar det.

Jag har också gjort det misstaget första gången jag fick hem mitt brev, men det gick bra då eftersom de kände mig väl.

Annars är regeln att du ABSOLUT INTE ska öppna brevet. Det gör arbetsgivaren när du erbjuds anställning.

Har du någon källa på det? Jag har lämnat ett antal utdrag där jag öppnat själv, samt att jag nu har flera oöppnade brev hemma med utdrag för olika typer av tjänster. Ska jag ta med alla utdragen till arbetsgivaren som för öppna alla kuverten och vad får jag göra med de som inte behövs för den specifika tjänsten? Varför gäller utdragen 1 år från utskriftsdatum?

Du kan sluta upprepa dig för uppenbart funkar det på flera arbetsplatser även om man öppnat breven :p

Jag har fått två jobb trots öppnade kuvert. Visst, finns ju ingen anledning att chansa men det blir lite lustigt när du istället för att skriva "Tips! Öppna för säkerhets skull inte kuvertet - kan hända att de inte godkänner det annars" istället för "Öppna inte kuvertet!! Det blir ogiltigt om du gör det!!!".

Förstår fortfarande inte vari problemet skulle ligga om man tar med papperet redan vid intervju. Jag har som sagt gjort så och det uppskattades (av bägge arbetsgivarna). I värsta fall får du väl ta med det hem igen?

Ett år från utskriftsdatum är för att du efter det måste förnya det. Har du ett arbete inom till exempel barnomsorgen ska du varje år lämna ett nytt belastningsregister till arbetsgivaren :)

Jag har pratat med polisen som säger att belastningsregister ska lämnas oöppnat (eftersom jag var med vid en anställning och då frågade dem om exakt tillvägagångssätt om belastningsregister. Annars är det bara att googla "Varför ska belastningsregistret lämnas oöppnat.".

De flesta seriösa arbetsgivare kräver att brevet lämnas oöppnat. Här kommer ett utdrag från Mölndal kommun (Vård och omsorg):

"1. Det är först när chefen har bestämt sig för vem som han/hon önskar anställa som en begäran om registerutdrag skall inlämnas. Det är den som söker anställning som själv skall begära registerutdrag från polisens belastningsregister på blankett som polismyndigheten tillhandahåller. Ansökningsblanketten kan ni hitta på Molnet under ”Blanketter/Personal & Lön/Personal” eller på Polisens hemsida.
2. Blanketten ska fyllas i och skrivas under av den som erbjudits en tjänst eller praktik och postas eller faxas till Rikspolisstyrelsen i Kiruna. Det går även bra att skicka in en
1 Praktikanter från grundskola och gymnasium omfattas inte av registerkontrollen

inskannad begäran via e-post. Normalt tar det ungefär två veckor att få det beställda utdraget från Rikspolisstyrelsen, varför det är viktigt att den som skall anställas omgående begär in ett utdrag.
3. Utdraget ska överlämnas i obrutet svarskuvert till ansvarig chef innan beslut om anställning tas och får vara högst ett år gammalt. Observera att det är närmaste chef som ytterst ska bevaka att utdraget har kommit arbetsgivaren tillhanda.
4. När registerbeviset har inkommit skall det på underlaget för anställningsavtalet kryssas i att ”utdrag från belastningsregistret lämnat”. Chefen ansvarar sedan för utdraget och tillser att det läggs in i personakten."
Källa: http://www.molndal.se/download/18.2...tdrag_ur_belastningsregistret_nyanstallda.pdf

Anledningen till att det ska lämnas oöppnat är för att belastningsregistret ibland innehåller flera papper. Om man få öppnar det kan man lätt plocka bort det papper som inte ser bra ut.

Niphredil: Man kan ta med hur många papper man vill till intervjun. Jag kanske borde ha skrivit "Du behöver inte ta med det till intervjun om de inte ber om det." istället för "Ta inte med det till intervjun om de inte ber om det."

Jag tycker det är konstigt att skriva att man kan öppna brevet när det är uppenbart att många arbetsgivare kräver att brevet inte är öppnat för att vara giltigt O_o Bara för att det fungerat för dig två gånger betyder det inte att det fungerar på de arbetsplatser som har hårdare krav? Brevet tar ca 2-3 veckor att ta hem oftast och så roligt är det inte att behöva sitta i 2-3 veckor extra och vänta på ett brev för att man trodde att man kunde öppna det när det är så lätt att inte öppna det från början...? :p

Jag menar bara att det är fel att säga att intyget alltid automatiskt blir ogiltigt om man öppnar kuvertet. Så är uppenbart inte fallet.

Det var allt.

Oj segsvarad.se :p

Jo det går lika som innan..typ. Jag behöver träna på mitt tempo och kanske vara en aning "trevligare/socialare" med kunderna (?)
Har tränat på olika vis nu för att öka tempot, med hjälp av de andra som jobbar där. Har bla "tävlat med tid" med en annan Praktikant snart anställd. Vilket har varit en bra ide men ja...ibland gör jag de snabbare (än vanligt) men oftast nästan lika seg som vanligt. De har visat mig "tekniker" på hur jag ex: kan lägga ut tomat/gurkskivor för att de ska ga snabbare, osv. MEN på något konstigt vis så är jag ändå inte tillräckligt snabb, måste lära mig att arbeta mer med armarna o inte bara händerna, så att säga..
För mig som alltid haft svårt med tempo är det skit svårt att ändra på.. :/ Min sambo som aldrig hållt på med mitt yrke skulle säkert lära sig tempot snabbare än vad jag gör... :crazy:

Har sagt att jag inte tänker ge upp och försöker verkligen bli bättre de sista 2 veckorna men i mitt bakhuvud finns tankarna sedan tidigare kvar.. (att jag inte kommer hinna förbättra mig så pass mkt innan veckans slut). Min sambo blir då arg på mig o försöker banka in i min skalle att jag inte får tänka så för då har jag redan gett upp.
Ibland får jag en klump i magen på morgonen över att veta att jag ska dit o kämpa men att de i slutändan inte har förbättrats något... jobbigt!
Försöker slänga de negativa tankarna o bara tänka positivt hur det än går, o de funkar stundvis..

Min plan B är att ev. gå en serviceutbildning som lärnia har genom af. Men min sambo tror att jag inte kommer få gå den då jag har haft så många chanser på praktik och är relativt nyutbildad redan. Man får aktivitetsstöd under utbildningen, som är ca 12 veckor lång...typ.

Eller så är plan B att få en praktik i en butik. (Typ ICA , zoobutik eller liknande)

Men min plan B borde egentligen inte existera då det är plan A (Subwayanställning) som ska bli verklig.
Men är subway något jag verkligen vill? Just nu känner jag njaa.. men det är ett jobb (i min yrkesgrupp)och ja.. jag behöver ett jobb helt enkelt.
Jag är inte nån bortskämd unge som tror att jag kan välja o vraka bla "alla" jobb för det kan jag verkligen inte men ni kanske förstår ändå.. I Hope!

Gaah, blir galen på detta..allt tänkande och kämpande :crazy::mad:

Senast ändrad:

Uppdatering:

Idag efter halva dagen på subway kom chefen dit, vi snackade lite och han tyckte att jag var duktig i allt (förutom mitt ovanstående problem) men att han såg att jag inte mådde bra och tyckte därför att jag borde sluta där, och vi kom överens om att de var det bästa. Det är just "snabbmat" som troligen inte är min grej, alltså stressen har jag inget problem med men att göra saker snabbt.. + att han "tipsade" mig att göra nånting på min fritid så att jag däregenom blir mer social.. vilket han har rätt i då jag mest sitter hemma o pratar mest bara med sambo eller familj.

Hur som helst så slutade jag där idag och sprang direkt till AF för att kolla med utbildningen jag nämnde tidigare. O det visade sig att nästa kursstart var redan nu på Måndag som kommer :p haha, snabba puckar. Vi bestämde att jag skulle gå dit på "studiebesök" imorgon för att se om det verkligen är något jag vill göra. (vilket jag tror) och sedan ska jag höra av mig till min AF-handläggare igen o meddela om jag vill eller ej.

Just nu tänker jag så att det är nog det bästa jag kan göra i min situation just nu ändå. Att gå utbildningen. Alternativet är att hitta en praktik någonstans, helst butik, men den praktiken (4v) kommer ingå i utbildningen med så... ja...+ att jag då kommer få utbildningen på papper = borde ge större chans till jobb ?!

Min klump i magen försvann i alla fall. Nu återstår att berätta för min sambo o hoppas han kommer ta det lika bra.

Senast ändrad:

Ibland är man inte lämpad för ett yrke! Tycker det är trevligt att du och chefen kom överens om ett avslut! :)

Tycker har kämpat på bra! Bra gjort! :D
Vi har många på nuvarande jobbet som bara "går upp i rök", när dom hamnat i något obehagliga och stressiga situationer....

Hoppas det går bra på utbildningen! :D
Och lycka till med Sambon!

Själv ska jag på intervju på lördag!
Är lagom nervös. Då jag har mindre utbildning än alla andra sökande, men dock mer arbetserfarenhet. :cautious:

I detta företaget finns där verkligen möjligheter att utvecklas!
På nuvarande jobbet har snart varit på i 3år. Ingen löneökning eller vidareutbildning som jag blivit lovad har jag fått...
Hur säger jag detta liksom på ett snyggt sätt? :banghead:

Och frågan som alltid kommer. "Varför vill du söka dig till oss?"
Man vill liksom inte blanda in sitt nuvarande jobb i heller, men samtidigt visa "att jag hellre jobbar med dom!".

Hjälp! Någon! :D
Jag har aldrig sökt jobb när jag redan har det. :arghh:

Säg att du vill jobba hos dem för att fortsätta utvecklas yrkesmässigt då du inte känner att du kommer längre på nuvarande jobb.

Vad bra att du och din chef kunde prata med varandra och komma till ett bra avslut! :) Har du varit på studiebesök/påbörjat utbildningen? Berätta mer om det i så fall!

MadicDomino: Hur gick det på intervjun? :)

För egen del vet jag inte om jag ska skratta eller gråta, för jag vet verkligen inte hur eller VAD jag ska göra med livet! :yuck: Jag vet inte riktigt vad som har hänt, men ketchupeffekten har vi väl alla hört talas om? Jag har provjobbat hos en brukare och det gick ganska bra tycker jag, så bollen ligger hos brukaren kan man säga. Igår blev jag uppringd av rekryteringsansvarig på ICA Maxi där jag bor, tydligen hade min spontanansökan gett avtryck. Nu sökte de folk inför sommaren, men jag tänker att om jag får in en fot där så är det bra och särskilt med tanke på att jag väldigt gärna vill arbeta inom färskvaruhandeln.

Igår ringde de också från ett annat assistansbolag och har bokat in mig på en intervju, så om drygt en vecka ska jag på intervju hos en annan brukare också. Utöver detta så har de ringt från ett företag som säljer pensionsförsäkringar, men jag har inte svarat. Det KAN ju vara ett rent försäljningssamtal till mig, men för inte så länge sedan sökte jag jobb där. Har ringt upp men inte fått något svar, så får väl avvakta lite där.

Och till råga på allt så vet jag inte riktigt vilken väg jag ska ta. Nu ska jag först och främst gå på de här intervjuerna och se vart det leder. Men jag har en plats på en arbetsmarknadsutbildning genom AF som jag inte vet om jag ska hoppa på, jag kan ju alltid ändra mig om livet tar ytterligare en vändning, men jag tror ju att utbildningen kan vara bra att ha eftersom jag gärna vill jobba på charkavdelning i butik. Annars har jag haft lite tankar på att utbilda mig till behandlingsassistent, men då är det två ytterligare år med studier och osäkra förhållanden. Jag borde avvakta och se vad alla olika vägar har för slut nu.

Jag tror att jag ska hoppa på den så kallade "testmodulen" som är 1,5-2 veckor lång. Under den här tiden borde jag få lite närmare besked i arbetena jag sökt och varit på intervju hos. Det riktiga utbildningstillfället börjar den 7/4 och tills dess borde jag definitivt ha fått några besked om hur det blir. Om jag inte får jobb så får det antingen bli restaurangutbildningen eller arbetsträning någonstans så länge. Arbete i sommar VET jag att jag har, men det är bara semestervikariat.

Annars så är jag inte alls pepp på att söka arbeten nu. Mår inte så bra i knoppen, har precis börjat gå hos en kurator och det är så mycket inom mig som tar emot. Jag vill och vet vad som behövs av mig, men jag har något motstånd i mig som är större än vad jag vill och vet.. Går inte att förklara riktigt, men min kurator tror att jag behöver en krycka (dvs medicin) som kan hjälpa till att hålla mig upprätt.

Snabbt svar. .

Sambon blev inte glad, men vi blev vänner igen lite senare.
Efter många om och men så bestämde/ändrade jag mig igen ang. Utbildningen. Ringde dock på en jobbannons på ett cafe i Fredags och fick komma på en intervju igår.
Intervjun gick på 10min typ. Kändes både bra och konstigt. De skulle intervjua en tjej till efter mig, sedan skulle de ringa och berätta under veckan. Så nu väntar jag bara och håller tummarna. .

Hoppas det går bra för dig!

*kl*
Efter att ha varit sjukskriven ett par månader är det nu dags att försöka ta tag i livet igen. Var på af och återaktiverade mig förra måndagen. Idag har jag sökt tre jobb. Hoppas att nåt ger resultat...! Jag måste vara föräldraledig i sommar när dagis är stängt så det vore ju bra att få jobb NU så jag hinner jobba och kunna vara ledig.

Kan inte sova pga att jag inte vet vad jag ska göra längre.. kanske lika bra att vakna o kliva upp...tänk bara om jag kunde vakna upp med vad jag borde göra här i livet med?:cautious:!

Ja, som sagt. Har inte fått svar än från café jobbet. Ringde dem förra onsdagskvällen o frågade hur det gick, fick till svar att de hade fått en massa ansökningar o att de inte jade bestämt något än. Tyckte han sa nåt med om att de skulle höra av sig när de visste, men än har de inte hört av sig och jag börjar bli lite orolig över att jag inte kommer få jobbet. (Vet att de bara gått en vecka men ändå..)

Min sambo har i alla fall lyckats få ett visstidsanställning i nån månad nu framöver, så de känns ju skönt iallafall. Men samtidigt känns det som att jag fick "större" press på att fixa nåt med. (Känns som orden: "nu är det bara du kvar som måste hinna fixa något...", "har du inte hittat något än? Vad gör du om dagarna?" Osv)
Problemet är att jag har hamnat i något slags vägskäl. Jag vet inte längre vart jag ska/vad jag vill/kan/ska göra ?!?! :crazy:

Min omgivning börjar säga att jag kanske borde byta yrkesinriktning (igen), att jobba med service (konditori/kallskänka/cafe/liknande) kanske inte är min grej eftersom jag inte tycks klara av det. O då börjar jag självklart tveka jag med. Jag älskar att baka och greja men är det på hobbynivå eller yrkesmässigt?
Börjar tänka, är allt jag "vill göra" på hobby nivå? Borde jag gå tillbaka och göra något jag provat tidigare? (Dagis? Omvård? Trots att jag inte alltid är den sociala? Eller travet kanske? Men finns det någon framtid där??)
Eller borde jag rikta in mig på något helt nytt? Men i så fall, vad då?

Jag känner mig så förvirrad! :crazy:
Och stressad, över att jag måste hitta något... åtminstone till sommaren. :nailbiting:

Senast ändrad:

I hear you sister! Kan svara längre på detta senare, men det låter som att vi sitter i precis samma situation.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka