Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Ja det får du gärna göra. Själv håller jag på att få magsår snart tror jag, så fort jag tänker på jobb får jag ont i magen o vet snart knappt ut eller in O_o

Har du varit på mindre kondis och liknande? Vet inte hur det ser ut där du bor men ett mindre kondis som ligger mer "off" kanske har mindre stress och är mer förlåtande ifall ditt tempo är lugnare.

Men i dagsläget kanske vilket jobb som helst är bättre än inget alls? Kika på vad som känns som en lagom stressnivå och vad du kan och sök.

KL

För egen del så har mina ansökningar inte lett till nånting men jag pratade med dem jag jobbade med förra året, och ska vara på samma sommarjobb i år igen. :) Allt hänger på kontakter minsann... Så det blir fältsäsong även i år, kommer att jobba med utrotningshotade musslor och forskning kring det.

aa det är klart, jag söker allt som skulle tänkas passa. Allt från posten till Lidl... Allt möjligt! :)

Forskning kring musslor låter spännande, kul att du får jobba med det i år igen :)

Du, den tanken har jag haft ofta.. eller den där knappen som ingen har uppfunnit, som förändrar livet till det bättre utan en massa krångel. :meh:

Nu har du säkert skrivit detta tidigare, men minnet är kort samt att jag faktiskt inte orkar läsa igenom allt på nytt. I vilket fall som helst, så undrar jag hur gammal du är, hur du är inskriven (och om) på arbetsförmedlingen samt om du har någon fysisk eller psykisk funktionsnedsättning (t.ex adhd, själv har jag en förvärvad hjärnskada som det så fint heter)? Det senare är på grund av att arbetsförmedlingen kan koda personer ibland, vilket ger en del fördelar på vilka insatser som kan sättas in osv.

Har du a-kassa?

I vilket fall som helst så tycker jag inte att du ska ge upp. Jag förstår verkligen din ångest över situationen, för jag sitter i exakt samma situation. En liten parantes om hur jag har tänkt, nu när det faktiskt ljusnat upp för mig. Innan hade jag flera olika vägskäl att "välja" på, men alla med osäker utgång. Nu idag blev jag uppringd av te- och kaffehandeln och jag har fått överta ett vikariat på 50% som väntas pågå till åtminstone november. De resterande 50% tänkte jag försöka lägga på en arbetsträning/praktik inom ett område jag vill vara på och samla på mig lite erfarenheter.

SÅ, jag tänker att jag ska höra med en arbetsplats jag varit på intervju inför sommaren om jag får ha en arbetsträning där. Och då har jag två alternativ och det är 1) arbetsträning 50% i 6 månader och sedan en anställning med lönebidrag, eller 2) arbetsträning fram till sommaren och sedan sommarvikariat 50% där vi får pussla lite för att få ihop med andra arbetsgivaren.

Kan du tänka dig något liknande upplägg om den möjligheten finns?

Senast ändrad:

Fortsättning på förra inlägget.

Är du mellan 18-24 år har du ju antingen aktivitetsstöd eller utvecklingsersättning (beroende på om du har någon a-kassa eller ej) och är/blir inskriven på "Jobbgaranti för ungdomar" efter 3 månader, eller direkt vid ett eventuellt funktionshinder. Om du är inom detta åldersspann så har du dessutom fördelen att all tid du arbetar och får lön före 08:00 och efter 16:00 på vardagar samt helger, så påverkar detta inte din ersättning från FK bara du har fullföljt programmet AF anvisat dig. T.ex en arbetsträning på ett företag som ger dig mer kunskap samt chans att få anställning. Du kanske kan hitta ett extraarbete som är kvällar/helger och då kanske inom butik i chark eller på någon hamburgerkedja där du inte behöver hantera maten om du tycker att det stressar (alla är ju inte som subway). Är du 25+ har du i princip samma möjligheter, men som jag förstår det har AF fått en massa skärpta regler för att spara på budgeten.

Och jo, för att förtydliga: Jag har fått jobb! :banana:

Förvisso ett vikariat och endast 50%, men det känns grymt bra! Det kom verkligen rätt i tiden och det släppte verkligen en stor, tung sten från mina axlar. Så nu gäller det att plugga in mig lite på te och kaffe samt choklad, för att kunna ge kunderna en riktigt bra service. Som det har varit nu och efter jul framförallt, så har jag förlitat mig mkt på andra och på fusklappar (samt egen smak och tycke).

Att söka jobb på företag som inte annonserade gav mig jobb! Tycker absolut du kan kontakta företag i din bransch och be att få skicka in cv för framtida tjänster. Men jag skulle inte kalla det Spontanansökan. Ingen vill väl anställa nån som "lite spontant sökt". Nä motivera Varför du vill jobba hos just dom, det är inget spontant i att medvetet skicka in sitt cv till bra intressanta företag.

Själv körde jag förbi en anläggning varje dag till mitt gamla jobb (där jag inte trivdes). Googlade rätt på hemsidan, läste att de skulle expandera och ringde då till ansvarig chef. Frågade om jag kunde skicka in mitt cv, vilket jag fick och gjorde. Några dagar senare fick jag ett telefonsamtal där de ville boka in en intervju. 3månader senare var jag fastanställd! Älskar mitt jobb och jag är så jäkla glad att jag vågade! Det var över ett år till de skulle anställa egentligen, men såg möjligheten i att lära upp mig i god tid.

Så ut o leta företag där miljötekniker kan bidra, läs på om företaget och kontakta dom sedan, berätta att du hade varit perfekt för dom i framtiden! Och även om dom inte söker Nu så skicka in Cv och be dom spara det. Ännu bättre är säkert att få komma in personligen och lämna det, så de får träffa Dig. :-)

Ropa inte hej för tidigt din lilla skitkorv! :banghead:

Jobbet som var mitt gled mig ur näven och jag lärde mig att det är inte någon idé att ropa hej förrän alla papper är påskrivna. Den som skulle sluta och flytta söder ut ändrade sig plötsligt så där stod jag, tillbaka på ruta ett. Synd bara att jag avbokade en arbetsintervju som jag hade god chans på. Det är inte arbetsgivarens fel, men så jäkla surt. :cautious:

Nu fortsätter jag att söka arbete, samt sneglar på utbildningar, men jag vet inte vad jag vill bli! :wtf: Jag vill arbete med något roligt och som man får ut en bra lön på, men samtidigt skrämmer universitetsutbildning mig något fruktansvärt.

Hur går det för er andra?

KL

Jag smyger in här då jag sökt en tjänst. Har redan ett jobb men funderar på att byta arbetsplats för att utvecklas och få upp lönen.

Jag har varit på intervju om en tjänst jag har goda chanser att få. Arbetar redan där :D som timvikarie. Borde få besked nästa månad, men tror att jag kommer att få det. Isåfall blir det en 100%-ig anställning inom kommunen, tillsvidare.

Nej, vad surt! Jobba i en te- och kaffehandel låter ju verkligen som en dröm.

Jag figurerade ju en snabbis här i tråden i höstas eller så. Nämnde nog att jag skulle börja vikariera inom barnomsorgen? Sagt och gjort, åkte ut på mitt första uppdrag i januari efter julledigheten. Som vikarie på en särskola... och på den skolan blev jag kvar. :D Blev erbjuden en 80% tjänst och högg det direkt! Så nu har jag i alla fall jobb till augusti. Men sitter precis som du, Stindlund, och undrar vad fasen jag vill göra egentligen. Plugga? Leta annat jobb? Blev antagen till Arbetsterapeutprogrammet på högskolan i höstas och om jag söker igen kanske jag har turen att komma in i år också. Men en treårig utbildning skrämmer mig. :eek:

KL
Jag blev nyligen av med min fasta tjänst sen sju år. Hej Ångest! Timvikar just nu och har sommarjobb med god möjlighet till förlängning. Mao så ser det helt ok ut nått halvår framöver.

Men så till min fråga, man läser ju om alla mardrömsmöten och beteenden från Arbetsförmedlingen, folk som måste söka fem jobb om dagen (trots att nån sån gräns eg inte finns) osv. Hur har ni upplevt Arbetsförmedlingen?

Tycker inte arbetsförmedlingen gör någonting egentligen för att hjälpa folk att få jobb, åtgärder hit och dit men inget som faktiskt ger något.
Ska in på ett möte idag, något som kallas arbetsmarknadsenheten som jag blivit anmäld till. Mer eller mindre ofrivilligt (har försörjningsstöd så kan inte säga nej), ingen aning om vad det är egentligen.

Nej då kan de dra in pengarna för en, sedan att det kostar en hel del att sitta och åka tänker de inte på. Åka buss här är svindyrt verkligen, tur och retur till Örebro är 128 kr. Ska till lindesberg idag vilket är längre, så gissar att det ligger på runt 70+ enkel resa. Men man ska ju hem också så blir ju det dubbla. Yay...

Nyss hemkommen från anställningsintervju :) Visserligen "bara" ett sommarvik. på deltid. 3tim/dag som tidningsutdelare (tidningstjänst ab) men med en liten chans till förlängning..kanske. Intervjun gick kanon i alla fall, så nu är det bara till o vänta till slutet av Maj, då han beräknade att vara klar, förhoppningsvis!
Sen har jag sökt brevbärare (sommarjobb) också, så de vore ju perfa om man kunde kombinera dessa :D

Annars hoppas jag ju självklart på heltid tillsvidareanställning nånstans såklart!

Jaa, man känner sig så glad efteråt (om det känns som det gått bra förstås) och så får man nån typ av ny energi igen! :D

Hoppas nu detta går vägen!
Hoppas det går bra för er andra med! :)

Vad roligt att du varit på anställningsintervju! Här är en till som ska på anställningsintervju idag, vi får se vad det ger. Annars har jag börjat arbetsträning på ett HVB-hem eftersom jag funderar på att söka och utbilda mig till behandlingsassistent. Jag trivs oerhört bra efter de få gångerna jag varit där. Har redan blivit erbjuden arbete i sommar, men just på den fronten har jag ju mkt att "välja" på, så jag blir faktiskt alldeles matt. Intervjun idag är ett fast arbete, men det är delvis provisionsbaserat så det beror helt på hur grundlönen ser ut och vilken statistik det finns inne idag. Jobbet i sig är ganska otacksamt, men det är i alla fall en seriös inriktning som är hårt kontrollerat (vill inte skriva bransch eller företag, men ni förstår kanske vilket yrke det handlar om ändå).

Gimlan: Arbetsförmedlingen är verkligen inte till någon hjälp alls. De kontrollerar att du söker jobb själv, jobb som är anvisade samt att du kommer till möten som du är inbokad på. Du har ingen möjlighet ett neka eller boka om (om du inte är sjuk eller jobbar). Dock är det viktigt att vara inskriven och följa alla de här bisarra reglerna de har om du vill behålla intjänad SGI och slippa problem från a-kassa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka