Stora jobbsökartråden

@Mirre Vill du börja plugga även om du får jobbet? Hur säkert är det att jobbet sträcker sig längre än till årsskiftet? Jag skulle nog inte säga något om det tror jag, utan se vad som händer.

@Mirre Nej, det tycker jag inte, du kan ju, som du nämnde, inte heller veta om du kommer in eller om det i höst känns rätt att plugga. Lycka till!

@Mammas ja jag tänker satsa på utbildningen ändå.
Det vet jag inte, vad jag vet nu så gäller det en heltidstjänst för året runt sas.
Men det är ett litet och nystartat företag, så man vet ju inte hur det kommer gå. Kanske går jättebra eller inte alls.

@Gimlan nej det vet man ju inte, kanske trivs så bra där att pluggandet får vänta. Så väntar med att säga något om det.

På onsdag nästa vecka ska jag på nån sorts intervju, eller ja, jag skickade en spontanansökan och de behöver ingen nu, men det vill gärna träffas utifallatt de behöver det framöver.

Skickade ansökan igår och de hörde av sig redan idag så de verkar ju tycka att mitt CV ser bra ut (eller de kallade det tom gediget). Glädjande på flera vis men inte minst eftersom det är en bransch jag vill jobba i.

Jag vet ju att det händer att man blir inbjuden till den här typen av möten när man skickar en spontanansökan, men jag blir ändå lite förvirrad.

Funderade på en sak, om jag får jobbet och får börja direkt, får jag lön nu i maj då? Eller i juni? Vad tror ni?

Vad har ni andra för erfarenheter av spontanansökningar?

Nu är ju mitt yrke ganska "specifikt" men för mina kompisar som spontanansökt så har det i flera fall lönat sig. Man har skickat in en ansökan via mail och sen ringt efter och kollat att de fått den, typ... Och såklart varit fantastiskt trevlig och intresserad i telefonen :D

Ett av mina "väntar på besked"-jobb där jag redan varit på intervju hörde av sig i fredags, eller rättare sagt så hörde jag av mig till dom för att kolla hur läget ser ut och var i rekryteringsprocessen dom befinner sig. Fick veta att en annan tjej med erfarenhet blivit erbjuden och att jag står som nummer två... Skit! Jag ville verkligen (!) ha det jobbet.

Gimlangenom enpost: 16392378 skrev:
Fick ett jobb genom en spontanansökan förut.
Gick bara in o berätta vem jag var o lämnade mitt cv. Minns inte om det var samma kväll (fredag) eller dagen efter som chefen där ringde upp mig o bad mig komma dit på måndagen för snacka papper osv. MEN visade sig senare att det var absolut inte något ställe för mig, då jag från anställning med särskilt anställningsstöd från af fick gå över till praktik efter 2 veckor, då de ansåg att de inte hade råd att ha mig ?! Men att de skulle återanställa mig senare.. att jag inte fattade redan då att de bara utnyttjade både mig och hela systemet med gratis arbetare. + att de hade fler med sas och dessutom var det 2 personer som hade sagt upp sig precis när jag började där.. dels pga att de inte kom överens. Kan bara hålla med, då de inte var speciellt trevliga mot mig heller. (de som hade stället var båda chefer och gifta o dessutom tjarsade med varandra näst intill varje dag, vilket ibland gick ut över personalen) ja det bara fortsätter. ..lång historia, men tillslut insåg jag med och "sa upp mig".

Oj, nu blev det visst ett klago inlägg här :p men är fortfarande så arg på dem efter allt som hände där..
Hur som helst så tycker jag att spontanansökningar är bra, då företaget kan vara ibehov av personal men inte riktigt kommit sig för ännu att lägga ut någon annons..och råkar du då dyka upp i rätt tid så har du stor chans till jobbet och du sparar företaget en massa tid och pengar. :)

Jag har fått nys om att det kanske behövs en sjukgymnast på 50% inom det område jag vill arbeta inom hemma i Luleå. Hur ska jag lägga upp min fråga när jag tar kontakt med dem? Jag har inte skickat spontanansökningar förut så jag vet inte hur man presenterar sig på bästa sätt :P

Jag har fått nys om att det kanske behövs en sjukgymnast på 50% inom det område jag vill arbeta inom hemma i Luleå. Hur ska jag lägga upp min fråga när jag tar kontakt med dem? Jag har inte skickat spontanansökningar förut så jag vet inte hur man presenterar sig på bästa sätt :P
Jag har ju skickat fast jag inte vetat om de kan tänkas behöver nån, men klart du kan skicka en ansökan och nämna att du hört viskas om att det kan bli en tjänst ledig och att du är superintresserad.

Jag har fått fyra erbjudanden efter spontanansökningar, men ingen i direkt anslutning till när jag lämnade ansökningen (då måste man nog ha tur att de precis har blivit i behov av ny personal). Men jag sa när jag lämnade in min ansökan att de jättegärna fick "spara den tills det blev en öppen plats för att jag verkligen är intresserad av jobbet och är beredd att vänta/inte har särskilt bråttom att få jobb precis nu" (det här var ett extrajobb) :)

Jag tror alla ställen som ringde upp hade hört av sig senast sex månader efter jag lämnat ansökan.

Jag har fått fyra erbjudanden efter spontanansökningar, men ingen i direkt anslutning till när jag lämnade ansökningen (då måste man nog ha tur att de precis har blivit i behov av ny personal). Men jag sa när jag lämnade in min ansökan att de jättegärna fick "spara den tills det blev en öppen plats för att jag verkligen är intresserad av jobbet och är beredd att vänta/inte har särskilt bråttom att få jobb precis nu" (det här var ett extrajobb) :)

Jag tror alla ställen som ringde upp hade hört av sig senast sex månader efter jag lämnat ansökan.
Det låter ju bra :) Tre ställen har sagt ungefär så, att de kan vara intresserade framåt, två av dem mer specificerat fram mot hösten (då har jag också nämnt att jag har ett mycket kvalificerat sommarjobb).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka