Stora jobbsökartråden

Så, nu har jag hängt här i kulisserna ett tag och hållt nånting för mig själv. Men nu kan jag berätta att jag fått jobb! :D Det känns så sjukt skönt! Precis som Gimlan är jag en sån som oroar mig för framtiden, fast det har blivit mycket bättre nu för tiden och en känsla av "det löser sig!" har intagit mitt liv. Just eftersom det tenderar att lösa sig..!

Så nu är jag på sommarjobb hela sommaren på annan ort, ägnar dagarna åt labbjobb och lite fältjobb ibland. Sen direkt efter detta blir det att åka hem, packa flyttlasset och åka tillbaka till min studentstad till min första riktiga tillsvidareanställning, som dessutom är inom mitt område. :D Idag finns det ingen Jante, bara stolthet!

Woho va roligt att höra, grattis!!

Tack allihopa! Det känns superskönt men pirrigt också. :) Väldigt skönt att vara upptagen med jobb fram tills dess..! Och jag fick veta idag att jag kommer sluta 1 vecka innan jag måste vara på nya jobbet så det är ju perfekt, gott om tid för packning och flytt. :)

Gött för dig också @Gimlan, skönt att vara igång!

@Chili Grattis!

Tänk på att du antingen står som anställd men med typ obet semester den veckan, eller anmäler dig som arbetslös, du kan nolla SGIn annars. :)

KåEl

Fick jobbet jag gick på intervju för förra veckan, tackade nej pga lönen. Jobbet i sig var trevligt men bemanningsföretaget i sig inte speciellt, så känner inte att det är någon större förlust faktiskt.

Skönt att du fick det ändå, bra för självförtroendet :) Ska strax gå iväg och styra upp jobbet helt själv. Hoppas det går bra :P

Ja :D på helt egen hand idag, inte ens nån att fråga (hur tänkte de där?). Men jag är van att sköta mig själv så jag totade ihop det riktigt bra. Bad om feedback av min efterträdare men han tyckte allt var bra gjort :)

Jag söker lite sporadiskt, har inte bestämt mig för om jag vill jobba eller plugga i höst ... Om jag hittar ett vettigt jobb känns det just nu mest lockande att jobba, men det är ju lättare sagt än gjort.

Mötte idag en bekant som jag inte träffat på jättelänge. Senast vi pratades vid hade han det jättestruligt med studier och var inte alls speciellt glad. Nu var han på väg till en arbetsgivare för att skriva på kontrakt för heltidsjobb och han såg betydligt piggare ut än sist vi sågs. Hur kul som helst, och nu blev jag ännu lite mer peppad att söka fler jobb :) Dessutom har jag idag gått runt och satt upp lappar om att jag söker dagmatte eller liknande till hunden, för att åtminstone ha en sak mindre att oroa sig för när jag väl får jobb. Det känns som om jag börjar komma igång lite nu.

Mötte idag en bekant som jag inte träffat på jättelänge. Senast vi pratades vid hade han det jättestruligt med studier och var inte alls speciellt glad. Nu var han på väg till en arbetsgivare för att skriva på kontrakt för heltidsjobb och han såg betydligt piggare ut än sist vi sågs. Hur kul som helst, och nu blev jag ännu lite mer peppad att söka fler jobb :) Dessutom har jag idag gått runt och satt upp lappar om att jag söker dagmatte eller liknande till hunden, för att åtminstone ha en sak mindre att oroa sig för när jag väl får jobb. Det känns som om jag börjar komma igång lite nu.
Jag är tyvärr opepp på att såka jobb, anställd tom 17 augusti, så det är väl ingen superpanik just nu, men ett jobb behöver jag ju sen så måste ju tugga på med jobbsöket, men det känns tungt.

Det som känns bra är att jag lärt mig massor redan och att jag kommer lära mig ännu mer innan de här månaderna är över.

Jag är tyvärr opepp på att såka jobb, anställd tom 17 augusti, så det är väl ingen superpanik just nu, men ett jobb behöver jag ju sen så måste ju tugga på med jobbsöket, men det känns tungt.

Det som känns bra är att jag lärt mig massor redan och att jag kommer lära mig ännu mer innan de här månaderna är över.

Jo, ingen rast, ingen ro när man inte har fast arbete eller ett arbete man trivs med :cool:.

Själv har jag suttit och funderat på vad sjutton jag vill arbeta med i framtiden. Om jag ska studera eller hur jag ska göra. Känner att jag vill ha ett arbete där jag kan få ut runt 18 000-20 000 netto. Har inga problem att jobba obekväma tider, men det är förstås skönt att kunna ha ett arbete där man är ledig röda dagar osv utan att det påverkar lönen särskilt mkt.

Och för att byta ämne lite, så har jag sökt ett arbete nu som jag kan kombinera med min halvtid på tehandeln. Känner att det vore ett toppenjobb, inte så långt bort från där jag bor och som säkert ger ok lön. Jag är duktig på att skriva en ansökan, men ofta faller jag på intervjusituationen. Tror jag i alla fall. Fast det är klart, det märks säkert om man inte är hundra procent taggad på att faktiskt få det arbete man sökt (har sökt en del sådana bara för att ge det en chans).

SÅ, jag måste bli bättre i den situationen. Hur blir jag det? Kommer att bli inskriven på en "åtgärd" som AF har, men det blir först i september och innan dess hoppas jag kunna komma på någon intervju. Och den här åtgärden, det första steget blir väl att öka min egen självkänsla och självförtroende och sedan ut i praktik eller få hjälp av ngn jobbcoach som har kontakter. Just arbete i det här skedet spelar inte så stor roll vad, utan det är mer sedan jag vill ha ett jobb jag är utbildad till med lite lönekrav.

Vad har ni för tips?

Jag är bra intervjusituationer, tricket är det klassiska: Att vara sig själv...

Och det är just det som är mitt problem! I intervjusituationer är jag inte alls övertygande eller förtroendeingivande, just för att jag är så osäker på mig själv som person. Detta trots att jag vet att jag arbetar bra, lär mig relativt snabbt och är en omtyckt medarbetare. Min osäkerhet gör mig allt annat än kvicktänkt och när jag blir osäker, tappar jag ofta det lilla självförtroende som jag lyckats bygga upp innan jag går in i intervjurummet. Som personlig assistent funkar det bra, därför att i den situationen när brukaren är med så är brukaren i 10 utav 10 fall mer nervös än mig. Och för att jag är en varm, omtänksam och humoristisk person som många känner sig trygg med.

Jag vet inte om jag ska försöka gå in med samma inställning på övriga intervjuer? Men ofta vill man (jag) ge så perfekta svar det bara går och då låser det sig. Och nej, de flesta är inte ute efter de här perfekta svaren men det känns ändå som att jag har så mycket emot mig att jag inte vill sjabbla bort något. Och nu inser jag att jag kanske tänker för mycket och åter igen skapar en självuppfyllande profetia. SUCK! :cautious: :banghead:

@Strindlund Hur funkar det om du inleder med att säga att du är rätt nervös i situationen? Alltså en intervju brukar ju inledas med hur mår du eller liknande och då kan du flika in "jo det är bra, men jag är lite nervös, det blir jag ofta under intervjuer" då tycker jag att det ofta lättar lite på spänningarna?

Sedan hjälper det mig att tänka på hur väl jag passar för tjänsten och försöka få fram det. Alltså inte att vara perfekt men att ha funderat på hur jag skulle passa just den här specifika tjänsten.

Under min senaste intervju (som gick sjukt bra, men det sket sig pga andra orsaker) hade jag med mig en massa frågor om hur tjänsten var, tänker att det visar att man är intresserad av hur tjänsten är.

Har du några riktigt bra referenser? Jag har en referens som jag verkligen vet är riktigt bra (jag vet att han uppskattar mitt arbete plus att han är en säljare), och det är en trygghet, jag vet att om de ringer honom kommer han att backa upp den bild jag ger under intervjun.

Det är de saker jag har med mig när jag har gått på intervjuer. :) Sedan tror jag på träning, så att träna genom att gå på intervjuer. :)

Jag säger alltid att jag är nervös, inte minst om jag tappar svar eller måste be dem upprepa frågan, det ger mig mer lugn :)

Är det nån här som är grym på personliga brev? Mina känns så opersonliga... Jobbar ju med att skriva och misstänker att det gör att det blir lite opersonligt - om än "snyggt" och läsvänligt.

Var på intervju för ett tag sen på en tjänst jag verkligen ville ha. Kändes så bra och allt men fick idag beskedet att dom valt en annan. Jag föll på målsnöret så att säga då dom valde mellan mig och en till och den andra hade aningens mer erfarenhet. Kändes tungt då jag verkligen hoppats.

MEN jag frågade om det fanns möjlighet att få komma in hos dom och göra praktik och han skulle undersöka möjligheten!

Så ett tråkigt besked och ett lite lite positivt iaf.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka