Stora jobbsökartråden

AG hörde av sig. Håller på att svara på frågor. Fastnat på löneanspråk. Pratade med facket, hon tyckte 120kr/h. Då är jag 26 och outbildad.

Behöver lite råd.
Jag ska söka en tjänst hos ett företag som jag sökte jobb hos för några år sedan, var på intervju, men fick inte jobbet. Det är fortfarande samma person som är rekryterare/personalansvarig, så om det blir aktuellt med intervju kommer jag träffa hen igen. Det var en bra intervju och jag fick bra respons efteråt, så det är inget konstigt som ligger i bagaget. Men borde jag nämna att jag fortfarande tycker företaget är intressant i min ansökan eller mitt personliga brev? Å ena sidan kan det kännas lite desperat att söka jobb hos samma företag igen, särskilt när jag kommer att ha kontakt med samma person igen, å andra sidan har jag ju gjort annat däremellan, så jag sitter ju inte i samma sits nu. Är det krystat att nämna det, eller kommer det bli krystat vid eventuell kontakt med rekryteraren om jag inte nämner något? Kan det ena eller andra på något sätt förbättra eller försämra mina chanser, tror ni?

I fredags gick jag med en hel dag på jobbet som jag kan få, för att se hur det var. Idag fick jag sms från arbetsgivaren som frågade hur jag vill göra. Jag svarade att jag vill ha jobbet, om jag får det och hon blev glad. Så ja, jag antar att hon vill anställa mig :p På tisdag ska jag gå med igen, men då mer som anställd. Så tja, jag antar att jag har jobb nu :p Ska dock skrivas papper också, såklart.

Fick världens prestationsångest-attack när jag skulle skicka sms om att jag ville ha jobbet. Inser ju dock att jag måste ha ett jobb och det här är ett av få jobb som nog kan fungera bra med att ha hund också. Just det är ju en ständig klump i magen på mig, hur sjutton jag ska få ihop livet med att ha hund... Klarar mig inte utan hund men behöver ju en hållbar lösning som är trevlig både för hund och mig själv... Lyckades ju sparka mig själv till att skicka ett sms, men usch, jag blir nervös för allt nu.

Grattis till jobbet! Jag tror att reaktionen är helt normal. Jag gick min drömutbildning men när det var dags kunde jag få panik över hur jag skulle lösa det med hunden. Jag hade helst viljat ha med henne (jag har en enorm separationsångest från hunden, samt väldigt orolig att något skall hända till den löjliga grad att jag steg för steg fått lämna bort henne först korta stunder och nu kan jag lämna bort henne några dagar).

Grattis till jobbet! Jag tror att reaktionen är helt normal. Jag gick min drömutbildning men när det var dags kunde jag få panik över hur jag skulle lösa det med hunden. Jag hade helst viljat ha med henne (jag har en enorm separationsångest från hunden, samt väldigt orolig att något skall hända till den löjliga grad att jag steg för steg fått lämna bort henne först korta stunder och nu kan jag lämna bort henne några dagar).

Tack :D och ja, det är nog en inte allt för ovanlig reaktion... Igår när jag var med på jobbet ett tag så testade jag en ny hundvakt som visade sig vara helt fantastisk och allt gick hur smidigt som helst. Hoppas att hon kan hjälpa till fler gånger vid behov, det borde hon kunna. Idag har jag varit till banken och sett till att få koll på mina konton och nu ska jag maila kontonummer osv till arbetsgivaren, hon ville ha det till när vi ska skriva papper imorgon kväll :D Ska också gå till arbetsförmedlingen och kolla hur det blir med allt nu när jag har lite jobb.

Tack :D och ja, det är nog en inte allt för ovanlig reaktion... Igår när jag var med på jobbet ett tag så testade jag en ny hundvakt som visade sig vara helt fantastisk och allt gick hur smidigt som helst. Hoppas att hon kan hjälpa till fler gånger vid behov, det borde hon kunna. Idag har jag varit till banken och sett till att få koll på mina konton och nu ska jag maila kontonummer osv till arbetsgivaren, hon ville ha det till när vi ska skriva papper imorgon kväll :D Ska också gå till arbetsförmedlingen och kolla hur det blir med allt nu när jag har lite jobb.

Var noga med att kolla med AF vad som händer med SGI om du väljer att inte vara inskriven på AF när du jobbar deltid, eller med a-kassa. Vet inte själv vad som händer, så berätta gärna om du frågar! Hehe

Får man vara med här om man har ett jobb men sökt ett annat? Jag har intervjun på tisdag och är duktigt nervös. Jobbet är i en alltför liten stad som jag aldrig varit i innan så det känns lite läskigt (2 timmars bilresa hemifrån) men det är ett drömjobb så det får vara värt flytten.

Kan tillägga att jobbet jag har idag inte är något jag vill ha eller det jag är utbildad till att göra. Men vi får se vad som händer, i värsta fall har jag ett jobb.

Får man vara med här om man har ett jobb men sökt ett annat? Jag har intervjun på tisdag och är duktigt nervös. Jobbet är i en alltför liten stad som jag aldrig varit i innan så det känns lite läskigt (2 timmars bilresa hemifrån) men det är ett drömjobb så det får vara värt flytten.

Klart du får! Jag jobbar med, fast söker annat.

Intervjun är på tisdag och jag börjar redan må illa av nervositet. Jag jobbar natten 22-07 sedan har jag 2 timmars körning upp till intervjun som börjar 11. Känns inte lönt att åka hem och försöka sova. Bättre att ta en dusch på jobbet och äta något innan. Även om jag kommer vara duktigt trött.

Hur gör ni för att stilla nervositeten? Jag vill ha detta jobbet, verkligen. Samtidigt är jag livrädd för att flytta till ett ställe där jag inte känner någon. Tänk om jag inte lyckas få några vänner?
Usch, nu är det på riktigt :(

Intervjun är på tisdag och jag börjar redan må illa av nervositet. Jag jobbar natten 22-07 sedan har jag 2 timmars körning upp till intervjun som börjar 11. Känns inte lönt att åka hem och försöka sova. Bättre att ta en dusch på jobbet och äta något innan. Även om jag kommer vara duktigt trött.

Hur gör ni för att stilla nervositeten? Jag vill ha detta jobbet, verkligen. Samtidigt är jag livrädd för att flytta till ett ställe där jag inte känner någon. Tänk om jag inte lyckas få några vänner?
Usch, nu är det på riktigt :(

Vänner får man alltid, sådant löser sig :D Det kan ju vara otroligt spännande att flytta till ny ort också! Och om inte annat, det är inte värt att oroa sig för det innan du fixat jobbet ;) Skulle du sedan få jobbet och ha svårt att hitta vänner, dra ihop en buketräff! :banana:

När jag var på anställningsintervju så försökte jag helt enkelt att inte tänka speciellt mycket, mer än "jag är bra, det är därför arbetsgivaren vill träffa mig". Visst var jag nervös på morgonen, men väl på plats kändes det lugnt och ja, jag fick jobbet trots att jag kläckte ur mig en del inte allt för briljanta svar ;)

I fredags var jag på jobbet "på riktigt" för första gången. Det gick.. ok. Trasslade till lite saker men arbetsgivaren var nöjd och innan jag åkte hem så sa hon att hon var glad åt att jag ville jobba där :D
Veckan som kommer nu ska jag jobba varje dag, för att komma in i det hela ordentligt, sedan blir det jobb måndag, tisdag och fredag (och fler dagar vid behov). När jag väl jobbar mina tre dagar i veckan ska jag se till att komma iväg till arbetsförmedlingen också och säga att jag börjat jobba. När jag senare känner att jag kommit in i jobbet, fått struktur på dagarna osv så ska jag söka mer jobb. Hoppas att det hela kan bli bra iaf.

Var också till banken i onsdags för att fixa nytt bankkonto (hade ett konto på en bank och sparkonto på andra banken, nu har jag sparkonto och vanliga kontot på samma ställe, kändes lättast så). Vilken otroligt konstig känsla det var att gå dit och säga att jag behövde ett konto för lönen :D

Vänner får man alltid, sådant löser sig :D Det kan ju vara otroligt spännande att flytta till ny ort också! Och om inte annat, det är inte värt att oroa sig för det innan du fixat jobbet ;) Skulle du sedan få jobbet och ha svårt att hitta vänner, dra ihop en buketräff! :banana:

När jag var på anställningsintervju så försökte jag helt enkelt att inte tänka speciellt mycket, mer än "jag är bra, det är därför arbetsgivaren vill träffa mig". Visst var jag nervös på morgonen, men väl på plats kändes det lugnt och ja, jag fick jobbet trots att jag kläckte ur mig en del inte allt för briljanta svar ;)

Nu är det dags! Vi skall bara packa bilen sen bär det av! Är väl mest nervös eftersom att denna staden är så mycket mindre än vad jag är van vid. Det kommer vara litet! Men ja, jag vet inte varför jag oroar mig, får försöka träffa folk genom hunden.

Grattis till jobbet, Shit vad kul. Jag tror att det är standard att man klantar sig lite i början. Lite charmen med att vara ny på jobbet.

Nu är det dags! Vi skall bara packa bilen sen bär det av! Är väl mest nervös eftersom att denna staden är så mycket mindre än vad jag är van vid. Det kommer vara litet! Men ja, jag vet inte varför jag oroar mig, får försöka träffa folk genom hunden.

Grattis till jobbet, Shit vad kul. Jag tror att det är standard att man klantar sig lite i början. Lite charmen med att vara ny på jobbet.

Åh, heja heja! Hoppas att allt går strålande för dig, det gör det säkert :D Och ja det är ju alltid lätt att träffa folk genom hunden. Utmärkt anledning att bli aktiv i någon hundklubb eller liknande i nya staden!

Och ja, det är säkert standard att klanta sig lite i början. Arbetsgivaren sa själv att det är bättre att jag frågar en gång för mycket än en gång för lite, och att hon själv framstår som om hon har nästan noll hjärnkapacitet alls när hon är på nya jobb (för att hon frågar om precis allt!) men att det löser sig ju mer hon kan jobbet. Igår gick allt finfint iaf och det kändes som om jag hade världens bästa jobb. Idag ska jag bara jobba pyttelite, det blir rätt skönt :D

Sugen på att söka ett jobb i Skanör. Sen tänker jag på det praktiska, hund, för lång pendlingstid med tåg, buss...

Tack för peppen! Jag vet inte hur det gick, jag var jättetrött (jobbade hela natten sen körde jag upp direkt). Men skulle få svar redan nästa vecka. Jobbet ligger i Värnamo. Var på brukshundsklubben och kikade det var så litet! Allting var litet, men de hade en ipogrupp så det var ju positivt! Det har ett hunddagis och det är fullt så får se hur jag löser det.

Men själva jobbet är helt fantastisk, chefen var underbar. Jag hoppas bara att jag inte sumpat allt pga jag var så trött och lite seg. Men de skulle ringa mina referenser sa de, så lite hopp finns det ändå!

Sugen på att söka ett jobb i Skanör. Sen tänker jag på det praktiska, hund, för lång pendlingstid med tåg, buss...

Det praktiska löser sig alltid, jag oroar mig också för sånt. Men kolla lite på arbetsplatsen ofta finns det folk som pendlar så man kan samåka. Sen kanske man kan hitta en hundvakt nära jobbet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka