Stora jobbsökartråden

"Jag valde faktiskt att säga upp mig, jag och min chef/ledningen var inte riktigt överens om .... "(hur arbetet ska utföras/rörelsen skötas/samtalen besvaras whatever) kan ju vara en variant.
Funkar det att säga att man inte trivdes på orten? Eller det kanske funkar att säga att man saknade stöd från erfarna kollegor?

Ärlighet är nyckelordet. Men välj rätt vinkel.

Hur kommer det sig att du valde att säga upp dig?

"Dels trivdes jag inte på orten, tyvärr. Men tyngsta orsaken är nog tycker det fanns brister i arbetsplatsens upplägg, jag saknade stöd från erfarna kollegor". Kanske.

Risken där är att de avskriver dig för att de tror du kräver mycket stöd och handledning, å andra sidan vill du inte ha ett jobb där du hamnar i samma sits igen.

Glöm inte att det är en styrka för arbetsgivaren att arbetstagaren kan formulera vad som behövs för att AG ska få ut mesta möjliga av arbetstagaren. Det kan ju mycket väl gå att ordna en längre inskolning på arbetsplatsen, men det kan vara bra att veta det redan när man väljer vem som ska få sitta på tjänsten.

Jag får fundera lite på hur man ska formulera sig. Det här med hur mycket stöd man behöver är ju olika från yrke till yrke. Jag kom direkt från universitet utan någon som helst arbetslivserfarenhet, till ett jobb helt utan några erfarna kollegor.

Hoppar in i tråden igen då jag insett att jag behöver söka mer jobb. Jobbar nu några timmar per dag, men det är för lite. Dessutom är jag inte helt bekväm med att mina timmar ligger mitt på dagen, det känns som om hela dagen går åt till jobbet på något vis trots att det är väldigt få timmar jag jobbar och lönen blir ju därefter...

Kommer se till att söka alla möjliga jobb, men framförallt jobb som på något vis innebär att jag håller mig i rörelse. Skulle hellre jobba som städare än sitta stilla på ett kontor tex ;) Nu är jag ju aktiv på fritiden med hund, håller igång nästan konstant på jobbet och har trots det köpt ett gymkort idag... Känns lite knäppt på sitt sätt.

Lite positivt har vik tom sista mars. Ska på intervju på fredag. Negativt kom inte in på någon av utbildningarna jag sökt, står som reserv till uska. Fick besked av syo att det inte går att läsa utbildningen via nti.

Hur går det för er andra?

Jag var på julmiddag och träffade en tjej som jobbar på ett väldigt intressant företag och som sa att jag skulle höra av mig så skulle hon se om de hade något som passade. Inte säkert att de har något, men nu känns det lite lättare att söka vidare :)

Jag har varit på två intervjuer de senaste veckorna. Första har det gått ett par veckor sedan de presenterade mig för kund, så den får jag väl räkna bort nu. Andra har det gått ett par dagar. De hade bråttom i rekryteringen så hoppet sjunker för varje dag, men jag ska ringa idag och höra hur det går :crazy:

Har pratat med en rekryterare idag för en intressant tjänst, det lät som att han tyckte att jag var en väldigt bra match så får hoppas på att företaget håller med så att jag får komma på intervju. Han lade även till att jag verkade smart, vilket jag visserligen vet att jag är, men det skadar inte att höra det från andra ibland. ;) Det som var mest skönt var att det gick så lätt att komma tillbaka i business mode även om det var ett par månader sedan jag jobbade.

Har sedan början av hösten sökt 50-100 jobb tror jag, både sådana som jag knappt är kvalificerad till och sådana jag med råge är kvalificerad till. MAX 20% har svarat alls och då har det bara varit nej hittills. Men så har jag ingen arbetslivserfarenhet att tala om heller så jag är inte förvånad.

Så nu blir det en egen firma istället :nailbiting: Jäkligt nervöst men tror det kan passa mig bra i alla fall. Inväntar (förhoppningsvis) godkännande för f skattsedel och momsregistrering från skatteverket för närvarande... Förhoppningen är att iaf få in några tusenlappar i månaden när det kommit igång ordentligt.

Har sedan början av hösten sökt 50-100 jobb tror jag, både sådana som jag knappt är kvalificerad till och sådana jag med råge är kvalificerad till. MAX 20% har svarat alls och då har det bara varit nej hittills. Men så har jag ingen arbetslivserfarenhet att tala om heller så jag är inte förvånad.

Så nu blir det en egen firma istället :nailbiting: Jäkligt nervöst men tror det kan passa mig bra i alla fall. Inväntar (förhoppningsvis) godkännande för f skattsedel och momsregistrering från skatteverket för närvarande... Förhoppningen är att iaf få in några tusenlappar i månaden när det kommit igång ordentligt.

Spännande det låter! Får man fråga inom vilken bransch?

Fasiken vad kul! Beundrar er som vågar ta steget, själv känner jag mig alldeles för feg, trots att jag skulle vilja kalla mig för en entreprenör. Vad blir det för bransch?

Spännande det låter! Får man fråga inom vilken bransch?
Tillverka pannband för häst, är inte helt nöjd med de som finns på marknanden så jag tänker prova ta tag i det hela på egen hand :eek::DFilar på design och teknik än så länge, hittat tekniken jag vill använda nu och förhoppningsvis blir jag lite effektivare när jag hunnit med ett antal - just nu tar det drygt 5 timmar för mig att göra ett pannband från scratch :angel:
Och så kommer jag räkna med mitt fotande i firman också :)

@Strindlund ^:) Känns skitläskigt, men tycker det är ett ganska safe upplägg i mitt fall, riskerna att förlora några stora pengar är i alla fall väldigt liten.

Tillverka pannband för häst, är inte helt nöjd med de som finns på marknanden så jag tänker prova ta tag i det hela på egen hand :eek::DFilar på design och teknik än så länge, hittat tekniken jag vill använda nu och förhoppningsvis blir jag lite effektivare när jag hunnit med ett antal - just nu tar det drygt 5 timmar för mig att göra ett pannband från scratch :angel:
Och så kommer jag räkna med mitt fotande i firman också :)

@Strindlund ^:) Känns skitläskigt, men tycker det är ett ganska safe upplägg i mitt fall, riskerna att förlora några stora pengar är i alla fall väldigt liten.

Hoppas det går bra! Kan inte bli värre än en viss fd modebloggare som sadlat om iaf! ;) Nej men seriöst, fasiken vad modigt! Håller tummarna på att det går bra!

Jag går av mitt schema nu i början av januari och det känns faktiskt skönt. Det har inte varit att så trevligt den senaste tiden eftersom vi har haft för mycket att göra och för lite personal.

Har hittat ett jobb jag skulle passa bra på men självklart har datorns laddare gett upp så jag kommer inte åt Word -,-

Pratade med rekryteraren igen som tyckte att jag skulle skriva om mitt cv innan han skickar över det till företaget, han tyckte inte att det gjorde mig rättvisa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka