Stora jobbsökartråden

Jag hade tänkt söka ett jobb som jag har rätt kvalifikationer för (om än inte jättestor erfarenhet, dock gjort praktik), men har lite frågor...
Hur har ni gjort med referenser? Jag har en skriftlig referens från praktikplatsen, sommarjobbade på ett ställe i sommar där jag har skriftligt "betyg" från samt att jag jobbar extra nu. Ska jag skicka med de skriftliga?
Hur har ni gjort med foto? Huvudbild speciellt tagen för tillfället? Normal "vardagsbild"?
Någon som vet någon bra CV-granskar tjänst? Är medlem i Naturvetarna (fackförbund) om det nu hjälper. Behöver söka innan veckan är slut också :p

Jag brukar bara skicka med referenser om de begär det, annars tar jag med mig på intervju. Angående bild så har jag det för tillfället, jag har tagit en egen bild som jag tog i badrummet mot en vit vägg. Har väl inget direkt fördelaktigt utseende, men jag vill ge personen som läser en bild av mig och jag tycker att bilden ger en bild som representerar mig bra. Och oj så många personliga brev och CVn jag har läst både på mitt nuvarande jobb, samt det förra med bilder tagna i konstiga sammanhang/eller den där lite typiska ”fjortisbilden”.

Jag begär alltid muntliga referenser. Alltid. Och jag lämnar alltid över referenser vid ett personligt möte, aldrig via mail eller post. Jag vill veta vem som är mottagare. Och det är ju heller inte intressant att kontrollera referenser förrän det blivit grönt ljus vid ett personligt möte.

Jag begär alltid muntliga referenser. Alltid. Och jag lämnar alltid över referenser vid ett personligt möte, aldrig via mail eller post. Jag vill veta vem som är mottagare. Och det är ju heller inte intressant att kontrollera referenser förrän det blivit grönt ljus vid ett personligt möte.

Det här ska jag skriva upp! :bow:
Så mycket att sätta sig in i nu när jag söker jobb "på riktigt" för första gången..

Happ... "Tack för att du sökte, vi har valt att inte gå vidare med din ansökan". Såklart. Måste ta itu med att söka seriöst nu, verkligen få ihop personliga brev till de platser som jag tror är bra osv. Förut släppte det ju genom att tänka "vad som helst är bättre än inget" men nu när jag har ett jobb med en bra arbetsgivare och bara vill ha mer jobb för att klara mig ekonomiskt (utan att vända ut och in på varje öre) så vill jag ju ha något bra... Och då kickar prestationsångesten in, igen.

Nu är jag här igen ;) Fick tipset "Genom att ha en rubrik i ditt brev kan du direkt attrahera arbetsgivaren/mottagaren. Var kreativ och skapa en rubrik som väcker nyfikenhet och som profilerar dig för tjänsten"
Skitbra, men hur ska jag göra det?
"Er nästa xx!"
"den perfekta xx!" känns båda lite.. klyschiga. Eller är det så man ska vara?

Nu är jag här igen ;) Fick tipset "Genom att ha en rubrik i ditt brev kan du direkt attrahera arbetsgivaren/mottagaren. Var kreativ och skapa en rubrik som väcker nyfikenhet och som profilerar dig för tjänsten"
"Er nästa xx!"

Jag brukar använda en rubrik och då använder jag så kallade nyckelord som finns i jobbannonsen, men synonymer till dem (dock inte svåra synonymer som man annars inte använder).

Jag har varit på en rad olika intervjuer förra hösten (-13) och i våras (-14), men om det beror på rubriken vet jag inte ;)

"Er nästa xx!"

Jag hade skrivit en rubrik som beskriver dig lite mer. Typ Nyutexaminerad förskollärare med småbarnserfarenhet eller Kundtjänstmedarbetare med hög kundnöjdhet. Rubriken ska helst även spegla det som de söker i annonsen, exempelvis söker de någon som tar egna initiativ så är det bra om du kan beskriva det redan i rubriken.

Fick inte jobbet :( Känns typ orättvist, fast det inte riktigt funkar så.

Fler intervjuer nästa vecka, men då på andra orter som man inte kan pendla till. Känns inte alls kul.

...nu har jag en fråga igen. Jag söker ett jobb via en extern hemsida, som det så fint står. Man ska bifoga CV mm som vanligt men OCKSÅ fylla i olika rutor med "arbetslivserfarenhet", "utbildning" "kunskaper" och sånt. Alltså precis det man skriver i ett CV. Ska jag göra allt dubbelt (tänker klistra in från CVt, typ) eller lämna de rutorna eller hur gör man? :confused: :crazy:

...nu har jag en fråga igen. Jag söker ett jobb via en extern hemsida, som det så fint står. Man ska bifoga CV mm som vanligt men OCKSÅ fylla i olika rutor med "arbetslivserfarenhet", "utbildning" "kunskaper" och sånt. Alltså precis det man skriver i ett CV. Ska jag göra allt dubbelt (tänker klistra in från CVt, typ) eller lämna de rutorna eller hur gör man? :confused: :crazy:

Jag fyller i och bifogar Cv och personligt brev. Jag brukar ha det i samma dokument, personligt brev först och Cv sen. Blir dock otroligt irriterad på det där konceptet, helt jäkla otroligt när man redan suttit i timmar redan (för mig tar en anpassad ansökan lång tid).

Du bör nog fylla i det också, skulle tro att de använder programmet för att få en bra överblick över de sökande.
Men jag håller med @Strindlund att det är ett väldigt irriterande koncept. Söker man bara ett jobb så fine, men är man arbetslös och söker mycket jobb är det extremt tidskrävande att manuellt behöva fylla i allt hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka