Stora rottistråden

Mirre

Trådstartare
Sambon och jag är sugna på en rottis i framtiden.
Så tänkte att ni som har kan väl berätta om dem?
Lägg gärna ut bilder också.

Jag är uppväxt med hundar och har haft schäfer tidigare.

Sv: Stora rottistråden

Jag är en av dem som, efter att tidigare ha haft tax, schabrador och schäfer, säger "En gång rottweiler, alltid rottweiler" :love:

Jag har en fyraårig tik, Ally, och en hane på åtta månader, Taz, som trots att de är mor och son är som dag & natt på många sätt.

Med Ally blev jag extremt bortskämd och allting var oförskämt lätt i träningen (sånär som på att hon inte var helt rumsren förrän vid 10-11 månaders ålder). Vi var "bäst i klassen" på alla kurser och hon fattade allting direkt... eller rättare sagt, hon tyckte det var kul att lyda och att vara matte till lags. Jag har dock bara tävlat lydnad med henne en enda gång och då jag var skitnervös & hon inte kunde förstå vad fasen som flugit i matte gick det rakt åt skogen :D
I höstas fick hon sin första (& sista) kull valpar, tio små ulltotar som var fullständigt oemotståndliga... & trots att jag hade svurit på att jag icke skulle behålla någon själv så slutade det med att charmtrollet & yrvädret Taz stannade kvar hos oss.

Taz, som jag ibland tror att jag fick för mina synders skull, är betydligt mer krävande att träna än vad morsan var och är. Men det har inget med att han inte fattar att göra... utan snarare att han fattar "för mycket" & tycker att det verkar onödigt att göra saker på ett jobbigare sätt än nödvändigt. Han är nu, som åttamånaders, inne i en hysterisk trotsålder där han ofta blir både stendöv & blind när matte eller husse vill påkalla hans uppmärksamhet.
Taz äe nog en av de gladaste hundar världen skådat. Senast jag var hos veterinären, för att han fått ögoninflammation, så fick jag höra att han var den gladaste valp hon träffat i hela sin karriär :D Han är utställd en gång men är av alldeles för lätt modell för en utställningskarriär... vilket i och för sig var väntat då jag medvetet avlat på lätta föräldrar för att få en kull med valpar som håller för arbete & inte får höftledsproblem osv vid 4-5 års ålder.

Min tanke är egentligen att Taz ska tränas till tjänstehund... men i ärlighetens namn så har jag själv tappat träningsgnistan litegrann (inte pga hundarna alls utan personliga orsaker & omständigheter) och just nu känns det långt borta.

Ally har tyvärr blivit lite misstänksam, vaktig och svår efter valpningen och efterföljande livmodersoperation osv. Inte så att jag oroar mig för att hon skulle flyga på någon och skada dem men många blir ju väldigt rädda när en rottweiler spänner upp sig, skäller eller morrar. Detta är väldigt, väldigt tråkigt men verkar, om man ska tro på rykten, vara ganska vanligt med tikar av större raser efter att de fått valpar.

Ojojoj... vad jag svamlar på... Jag sitter på jobbet & har dötid & då blir det tid för uppsatser :angel:

Här är iaf mina gullungar:

Ally

Taz

Ruskigt fin den där Taz! (mamman hans också såklart men honom fastnade jag verkligen för!)

Får själv hem en valp om några veckor..har tidigare haft rottisar i familjen (jag var dock väldigt ung) så lite erfarenhet finns nog kvar. (; Har haft bland annat Bullmastiff och JRT sen dess..

Några generella tips till en blivande Rottisägare? ;)

Har en vän som har en vovve från Grindsjöns och hon är heeelt underbar:love:

Har ar min tjej... Drybrucke's Amanda "Mandy" ...Min 'heart and soul, the apple of my eye'.:p

Sotnosen som ler...
IMG_1177-3.jpg

Och en lite battre bild...
IMG_9839.jpg

Ruskigt fin den där Taz! (mamman hans också såklart men honom fastnade jag verkligen för!)

Får själv hem en valp om några veckor..har tidigare haft rottisar i familjen (jag var dock väldigt ung) så lite erfarenhet finns nog kvar. (; Har haft bland annat Bullmastiff och JRT sen dess..

Några generella tips till en blivande Rottisägare? ;)

Taz tackar & sträcker på sig :)

Mitt bästa tips är att vara med i kurser på t ex SBK redan från valp och fortsätta med det även om man inte planerar att tävla. Rottisen behöver tränas & lära sig nya saker, aktiveras hela tiden för att må bra och hålla sig harmonisk.

& så läs den här om du inte redan gjort det: http://www.hundtugg.se/images/bocker/bergh_01.jpg :laugh:

& naturligtvis... konsekvens, konsekvens, konsekvens!!!!!

Vart kommer din nya vovve från?

Senast ändrad:

Hejhej,

Vi har en nu 8,5 månaders terrorist här hemma, Türingen's Zolo. Han är allt jag kunnat önska mig i en hund. Lugn och stabil i psyket, en jäkla fart när det gäller, älskar att träna och lära sig nya saker utan att vara hyper, supersocial mot både två och fyrbenta, tror att han är en knähund... Kan fortsätta hur länge som helst. Han är helt perfekt för mig och min sambo.

Zolo är vår första hund och vi fick bra många förmaningar när vi bestämt oss för rottweiler. Jag ville träna och tävla lydnad och bruks, min sambos bror har alltid haft rottweiler och efter att ha träffat deras tre rottiskillar fanns inget annat alternativ. Dessutom är jag allergisk mot hund, schäfer går inte alls (vilket är den ras jag alltid tidigare varit intresserad av) men rottweiler fungerar utmärkt (bodde med min sambos brors hundar i tre månader och tog även hand om en tik från en kennel vi var intresserade av att köpa valp ifrån).

Zolo har en otrolig personlighet och jag vet inte hur många gånger varje dag jag kommer på mig själv att gapskratta för att han gör något heltokigt. Å andra sidan, vissa dagar när jag tex haft migrän och blir helt utslagen ligger han lugnt och fint bredvid mig hela dagen och vill knappt följa med husse ut. Visst är han en liten terrorist emellanåt, precis som det ska vara, och mina armar och ben var helt blå under en period av vassa valptänder :)

Sen har jag säkert gjort massor av nybörjarmisstag och lär mig nya saker hela tiden, tack och lov är Zolo väldigt förlåtande och lär lätt om. Vi har också tur att ha en fantastisk uppfödare som ställer upp vad det än gäller och ordnar träningsläger etc. Vi går också massor av kurser, har flera träningskompisar, är medlem i ale bk, gmbk och sbk's göteborgsavdelning.

Nästa hund blir definitivt också en rottis! Så länge jag vet att jag har tiden att ge både Zolo och den nya hunden den tid de behöver.

35_veckor_-_10.jpg

Zolo_34_veckor_-_32.jpg

33_veckor_-_64.jpg

Mattes hjärta :love:

jonnaerixon;13630752[IMG skrev:
http://zolo.dinstudio.se/files/33_veckor_-_64.jpg[/IMG]

Mattes hjärta :love:

Han är vacker :)

Edit: Men jag klarade tydligen inte av att citera den finaste bilden :rofl:

Har ar min tjej... Drybrucke's Amanda "Mandy" ...Min 'heart and soul, the apple of my eye'.:p

Vilken vacker tik! Verkligen! Är det amerikanska linjer i henne eller finns det europeiskt bakom? Hon ser så feminin ut om man jämför med de tikar man brukar se på amerikanska bilder.

Hej
Jag började med rottisar 1983 med min första tik cindy.
En tuff och krävande tik. Men mycket duktig.
Hon blev 9,5 år. Dog i cancer

Rottis nr 2 Tik född 1992. Blev bara 8 mån . Haltade redan som 3 mån valp. Svåra ledproblem.

Rottis 3 . En perfekt tik . Född1994 . Hon blev 12 år.
Hon var lätt att träna . Va lätt på alla sätt och vis. En underbar tjej.
Nuvarande rottis tikar Hund 4 född 4 år.2006 Hon är mycket mycket trevlig. . Lär sig alt direkt. Kunde mycke mycke redan vid 7 mån. Men hon gillar inte att träna. Särskillt inte att hämta aport bock eller dyligt. Men hennes favo plats är vid tv.

Hund 5 En tik20 mån. född 2008.
En så go rottis tjej. Fast har mycke mycke egna ideer.
Det har dröjt med en del träning. För hon är busig och leken. Men hon älskar att träna . Vi tar det lugnt.
Vi var på vår första utställning 29 maj 2010. Hon fick gör bra kretik bedömmning. HP 1 plats och vidare och en 2 plats.

Dom här rottisarna har vi med överallt. Vi åker båt . Det gillar dom. Dom älskar barn. Dom är underbara . En gång rottis . alltid rottis.

http://www.pixbox.se/alb1187186

30632423.jpg

Senast ändrad:

Här är vår rottis, "Dana". Hon är 3 år, under utbildning till försvarsmaktshund. I övrigt är hon inte tävlad än men ska ut med mig i Lkl 1 under sommaren/hösten, och husse ska förhoppningsvis ut i spårapellen till hösten.
Och så är hon utställd en del, med flera Ck, CACIB, BIR osv. Dock ligger det på is nu tills hon har bruksmeriterna, sen siktar vi på ett SE UCH.

Lilla boll-mongot:

DSC_0283.JPG

Badbrud:

DSC_0044.JPG

Collage från stora Stockholm:

Stora+Stockholm+09.jpg

Många tycker att hon är en liten tik med sina 59,5 cm och 40 kg, jag tycker nog att det är ganska lagom, hon hade nog gärna fått vara lite mindre också.

Hej
Jag började med rottisar 1983 med min första tik cindy.
En tuff och krävande tik. Men mycket duktig.
Hon blev 9,5 år. Dog i cancer

Rottis nr 2 Tik född 1992. Blev bara 8 mån . Haltade redan som 3 mån valp. Svåra ledproblem.

Rottis 3 . En perfekt tik . Född1994 . Hon blev 12 år.
Hon var lätt att träna . Va lätt på alla sätt och vis. En underbar tjej.
Nuvarande rottis tikar Hund 4 född 4 år.2006 Hon är mycket mycket trevlig. . Lär sig alt direkt. Kunde mycke mycke redan vid 7 mån. Men hon gillar inte att träna. Särskillt inte att hämta aport bock eller dyligt. Men hennes favo plats är vid tv.

Hund 5 En tik20 mån. född 2008.
En så go rottis tjej. Fast har mycke mycke egna ideer.
Det har dröjt med en del träning. För hon är busig och leken. Men hon älskar att träna . Vi tar det lugnt.
Vi var på vår första utställning 29 maj 2010. Hon fick gör bra kretik bedömmning. HP 1 plats och vidare och en 2 plats.

Dom här rottisarna har vi med överallt. Vi åker båt . Det gillar dom. Dom älskar barn. Dom är underbara . En gång rottis . alltid rottis.

http://www.pixbox.se/alb1187186

30632423.jpg

Min lilla tjej ser väldigt liten ut här. Me hon väger faktiskt 38 kg. och är 58 59 cm mankhöjd . Men jag har inte mätt hene.
Men min äldre tik är stor . Men lill tjejen är ju ite färdig.
Hon fick väldigt mycke beröm av dommaren på utställningen.

Min lilla tjej ser väldigt liten ut här. Me hon väger faktiskt 38 kg. och är 58 59 cm mankhöjd . Men jag har inte mätt hene.
Men min äldre tik är stor . Men lill tjejen är ju ite färdig.
Hon fick väldigt mycke beröm av dommaren på utställningen.
photo.php

Vilken vacker tik! Verkligen! Är det amerikanska linjer i henne eller finns det europeiskt bakom? Hon ser så feminin ut om man jämför med de tikar man brukar se på amerikanska bilder.

Tack! Hon ar min sotnos:love: Hon ar fodd i USA men upfodaren kopte mamman fran Tyskland (Gianna von der Burg Weibertreu) och fick semen fran pappan (Morro von der Scherau) sa man kan saga att hon ar en "forsta generationen American":p

Äsch, missade ju att göra så att collaget gick att klicka på, det blev ju lite litet sådär...

Stora%2BStockholm%2B09.jpg

Hon kom tvåa i ÖKL, de var två stycken som fick göra upp om segern men då fick hon för sig att hon skulle galoppera, så då blev hon ju tvåa då. Hon fick ett ck i alla fall.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 495
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 651
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 397
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 684
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31