Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var in på Hööks igår och köpte lite nödvändigheter så som hinkar och höpåsar och mysiga strumpor till barnen bla. Passade på då de hade 20% på ett helt köp.
Inser när jag kommer hem och kollar kvittot att jag bara fått 15% rabatt (födelsedagsrabatt) i stället för 20%.
Tog för givet att personalen skulle ge mig 20 och inte 15%.
Men jag får väl skylla mig själv som inte sa något.
Men! Jag hade åkt tillbaka med kvittot och frågat.

Jag dock mycket nöjd med ett av mina andra inköp igår. En pulka! Det är en sån för isfiske men den är perfekt att dra diverse grejer med över gården.
Ved, grejor till att laga hagen, hö, vatten och att lägga skiten i när jag mockar hagen! Det är väldigt tungt och bökigt att köra skottkärra i flera dm snö så det här är helt klart ett av mina bästa inköp 😁

IMG_8106.webp

Var in på Hööks igår och köpte lite nödvändigheter så som hinkar och höpåsar och mysiga strumpor till barnen bla. Passade på då de hade 20% på ett helt köp.
Inser när jag kommer hem och kollar kvittot att jag bara fått 15% rabatt (födelsedagsrabatt) i stället för 20%.
Tog för givet att personalen skulle ge mig 20 och inte 15%.
Men jag får väl skylla mig själv som inte sa något.
Jag förstår dig. Själv beställde jag i onsdags kväll och fick en timme senare mail om att det skulle vara 20% igår, och fick dessutom igår mailet om födelsedagsrabatten. Väldigt dåligt planerat av mig...

Hur rymlig tycker du att den är? Funderar lite över hur bra stora hästar får plats, känns som det borde vara lite mindre plats än i ett vanligt släp?

En av anledningarna till att jag beslutade att byta släp var att mitt gamla Boj var för kort för min största häst. När jag bollade med återförsäljaren om vilken storlek jag skulle köpa så sa hen att jag absolut skulle klara mig med en X2:a eftersom de är så rymliga och jag har nordsvenskar med relativt blygsam mankhöjd.

Så här i efterhand är jag inte nöjd med att jag följde det rådet. Det är bra med plats i sidled och höjdled, men på längden behöver jag snedställa mellanväggen så pass mycket att det blir svårt att köra två fullstora nordsvenskar. När man står still och kan ha öppet ut är det inga problem och för vår (mer högställda) ponny är det perfekt. Men jag har ännu inte provkört med två hästar, så jag kanske ska uttala mig först efter det.

En av anledningarna till att jag beslutade att byta släp var att mitt gamla Boj var för kort för min största häst. När jag bollade med återförsäljaren om vilken storlek jag skulle köpa så sa hen att jag absolut skulle klara mig med en X2:a eftersom de är så rymliga och jag har nordsvenskar med relativt blygsam mankhöjd.

Så här i efterhand är jag inte nöjd med att jag följde det rådet. Det är bra med plats i sidled och höjdled, men på längden behöver jag snedställa mellanväggen så pass mycket att det blir svårt att köra två fullstora nordsvenskar. När man står still och kan ha öppet ut är det inga problem och för vår (mer högställda) ponny är det perfekt. Men jag har ännu inte provkört med två hästar, så jag kanske ska uttala mig först efter det.
Tack så mycket för svaret! Det var det jag var lite fundersam över, och undrade varför man har den öppningsbara sidan på ett släp som ska ha så bra ventilation. Mätte ponnyn på längden för jag var först inne på att skaffa ponny-släpet, men kände då att han troligen tar upp det mesta av platsen även i X2:an. Hade jag beställt nytt hade jag tagit utan öppningsbara sidan för jag tyckte den kändes onödig, men nu känns det som ett måste om man framöver skulle skaffa stor häst.. Så stort tack för svaret:up:

Tack så mycket för svaret! Det var det jag var lite fundersam över, och undrade varför man har den öppningsbara sidan på ett släp som ska ha så bra ventilation. Mätte ponnyn på längden för jag var först inne på att skaffa ponny-släpet, men kände då att han troligen tar upp det mesta av platsen även i X2:an. Hade jag beställt nytt hade jag tagit utan öppningsbara sidan för jag tyckte den kändes onödig, men nu känns det som ett måste om man framöver skulle skaffa stor häst.. Så stort tack för svaret:up:

Tänker mer att det är trevligt för hästarna som står i släpet många timmar under långa tävlingsdagar, är ju rätt tradigt att bara glo in i en vägg eller genom ett litet fönster.

Tänker mer att det är trevligt för hästarna som står i släpet många timmar under långa tävlingsdagar, är ju rätt tradigt att bara glo in i en vägg eller genom ett litet fönster.
Precis, men det är ju lite trist om man behöver ha den öppen för att hästarna ska få plats.. Sen jag slutade med fälttävlan står hästen sällan många minuter i släpet på tävling, och aldrig upp mot en timme så därför jag inte känner det behovet av den anledningen.

Precis, men det är ju lite trist om man behöver ha den öppen för att hästarna ska få plats.. Sen jag slutade med fälttävlan står hästen sällan många minuter i släpet på tävling, och aldrig upp mot en timme så därför jag inte känner det behovet av den anledningen.

De jag känner med den typen av släp har inga problem med utrymmet under färd 😊

Du åker aldrig på endagars alltså? 😅 väntan mellan hoppning och terräng brukar ju bli typ 6 h 🙈

Du åker aldrig på endagars alltså? 😅 väntan mellan hoppning och terräng brukar ju bli typ 6 h 🙈
Nix, och den biten saknar jag inte:D!

Men hittade en liten film från Fautras hemsida där dom visar hur man lastar och man ser hur det ser ut med två hästar. Glad att jag inte beställt utan öppningsbara sidan..

Bifogade filer

• Skärmbild 2025-12-12 203219.webp
    Skärmbild 2025-12-12 203219.webp
    36,3 KB · Visningar: 1 209
Fick till slut min nya ledbrösta. Paketet hamnade 10 mil bort, DHL kunde absoöut inte lösa det så att det kom rätt utan de tyckte att jag skulle köra dit alt att det skulle skickas tillbaka till Kina för att sen skickas till mig igen🙄. Tack och lov var ombudet desto mer serviceminded så jag köpte ny frakt och fick skicka det till mig själv därifrån.

Väl värt ändå för den bröstan är verkligen suverän!

Nu ska jag ha köpstopp under 26. Har en skatteskuld som måste betalas och en ekonomi på fullständigt glid. Så varje krona över pytsas direkt in till skv.

De tråkigaste som finns att köpa nu för tiden 😞
Hittade med bra black Friday rabatt, 1200kr istället för runt 1900 som jag fått betala för hennes XL modell. Så var tvungen att beställa ett 130 standard för 125XL fanns inte.
Det var aningens långt och möjligen lite trängre i bogen men det får gå som tredje täcke! Skönt att kunna tvätta de två andra så behöver jag inte tvätta varje vecka!

Skulle behöva sy om svanssnöret, det sitter så långt ner så hon bajsar på det och svansen verkar vara förevigt missfärgad 😞

IMG_2665.webp

Jag är på resa och har varit i några olika ridsportbutiker. Jag har köpt en tröja att ha under såväl kavaj som väst för we-tävling, ett par tävlingshandskar för we och ett par för dressyr. Dessutom hittade jag en bäde snygg och smart löparjacka som jag planerar att rida i. Maken hittade både stigbyglar och sadelgjord, tröja och handskar. Så vi har gjort några bra stopp helt enkelt!

Bifogade filer

• 1000017811.webp
    1000017811.webp
    345,8 KB · Visningar: 2 793
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka