Bukefalos 28 år!

Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Oh fy!! Stackars både killen som blev huggen och han som högg... Vilken mardröm :(
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har varierande policy inom olika rektorsområden, däe alla hänvisar till samma regler och tolkar dem olika :crazy: T ex får mina kompisar i ett annat rektorsområde öht inte fotografera sina barn vid lucia. De får inte heller sätta upp en frivillig kontaktlista med namn och telefonnummer i kapprummet så att föräldrarna kan ringa varann om barnen vill leka. Medan vi kan få fotografera luciafirandet "under kontrollerade omständigheter som personalen bestämmer". Dvs inte själva tåget, men jag tror vi får gå in i något annat rum och fotografera våra egna barn där, typ. Och vi har kontaktlista i vårt kapprum, uppmuntrat och renskrivet av personalen. En smula sjukt att tolkningarna blir så olika!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, fy tusan vilken otäck händelse.

Måste kolla hur det är här med fotografering.
Man vill ju gärna fota men måste kolla om man får.
Samtidigt vill jag och Isaks pappa verkligen inte att det läggs ut nåt
på Isak på nätet. Även om det i huvudsak är bild på annat barn.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Nu är det tid för perschenlauf och Krampus igen (kommer ni ihåg att vi "pratade om det förra året?). En lite konstig tradition tycker jag med figurerna ser ganska häftiga ut. Men jag blir lite sur på min sambo, Emilia pratade om "snälla krampusar" och sambon säger "hej, krampur är inte snäll". Jag tycker det är bra om hon tror att Krampus är snäll, finns ingen anledning till att hon ska vara rädd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Christian_Alpine_traditions#Perchten
http://en.wikipedia.org/wiki/Krampus
http://www.youtube.com/watch?v=uHuVYS9n12M (varning, kan vara lite läskigt)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

var det de som skulle skrämma barnen till att vara snälla inför jul?

Jag minns diskussionen från i fjol, och jag håler med dig om att det är bättre att säga att de är snälla.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Nu är det tid för perschenlauf och Krampus igen (kommer ni ihåg att vi "pratade om det förra året?). En lite konstig tradition tycker jag med figurerna ser ganska häftiga ut. Men jag blir lite sur på min sambo, Emilia pratade om "snälla krampusar" och sambon säger "hej, krampur är inte snäll". Jag tycker det är bra om hon tror att Krampus är snäll, finns ingen anledning till att hon ska vara rädd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Christian_Alpine_traditions#Perchten
http://en.wikipedia.org/wiki/Krampus
http://www.youtube.com/watch?v=uHuVYS9n12M (varning, kan vara lite läskigt)

Menar du att folk går ut med sina småbarn när detta är? Det låter i mina öron helt vansinnigt! Varför inte låta barnen titta på skräckfilmer också när man ändå håller på liksom :crazy:
Min dotter, 19 år hade älskat detta men då är hon också skräckfilms älskare av stora mått och dessutom vuxen.
Men att visa detta för små? Nej det kan jag inte förstå varför man vill skrämma barnen så. Jag tycker det är illa nog när barnen här blir hotade med att tomten ser dem och att de måste vara snälla annars får de inga julklappar. Jag verkligen avskyr allt som folk hotar sina barn med. Barn ska inte behöva vara rädda i onödan.
Ursäkta att jag går igång så men att skrämmas är bland det värsta jag vet. Det ger sådana skador i själen. Barn får sina törnar ändå av livet självt så man behöver inte ge dem det som förälder.
Jag hade blivit fullständigt vansinnig om jag var du på din sambo som vill att eran dotter ska vara rädd för dessa monster. Det är i min värld lika illa som att hota ett barn med stryk och att fullfölja hotet. Det är i min värld psykisk misshandel.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tja kort och gott användes Krampus som hot för att skrämma barn till lydnad ( används i viss mån fortfarande ).

Olydiga/dumma barn får besök av Krampus och snälla barn får presenter av St Nicholas.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nä, han menade inte att hon skulle vara rädd. Han tänkte sig inte för när han sa att Krampus inte är snäll. Videon jag la ut en länk på var ganska extrem med musiken och så. Är det många barn så är dom lugnare. Dom springer inte fram till barn, utan bara till ungdomar/vuxna. Till barn går dom fram, tar av sig masken och visar att dom inte är farliga. Men visst ser dom otäcka ut.

Emilia tyckte först att det var lite läskigt men det var mest deras högljuda koklockor som hon tyckte var jobbigt. Vi gick undan och efter en stund tyckte hon det var roligt. Hon ville ta med en Krampus hem och bjuda på fika :) Maja tyckte elden var väldigt spännande. Krampusarna slog lite på varandra och då tittade Emilia på mig. "mamma, vad gör Krampus. Man får inte slå"

Jag tycker det är viktigt att se hur ens barn reagerar, är barnet rädd så tycker jag det är självklart att man går undan men det verkar inte alla föräldrar tycka. Jag kan inte förstå dom som håller fast sitt barn när det gråter.

Här är en "snällare" video: http://www.youtube.com/watch?v=WDzkOpgOsGo (4 min in)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

De ser verkligen otäcka ut. Jag skulle bli jätterädd om någon sådan kom fram till mig :D Men så har jag lite svårt för masker också :crazy:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*KL*
Hos oss är det heller inget fotoförbud. Inte vad jag har hört talas om i alla fall. Däremot blev jag tillfrågad häromdagen om det var okej att rektorn visade kort på barnen på ett verksamhetsmöte (William var med på korten). För mig kändes det lite löjligt att de behövde fråga, men är reglerna sådana så är de.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Jag hade missat att vi hade personalmöte idag på jobbet. Trodde det var nästa måndag.

Jag var så glad att jag fixat hästarna mitt på dagen och bara kunde slappa ikväll med barnen. Mamma hade andra planer, men kunde skjuta på dom till senare ikväll om jag ville ha barnvakt.
Ringde chefen för att höra vad dom skulle prata om på mötet som skulle vara i ca 3 timmar! Inget som jag egentligen kände skulle ge något speciellt :angel:
Förklarade att jag hade det lite tajt med barnvakt, och sa att jag kommer om jag kommer. Helt ok för chefen, han sa att om jag ville fick jag bara vara där tex en timme eller så också, men att jag inte skulle sätta mamma på pottkanten heller.


Tuva hade ingen lust att åka till mormor och hon är lite förkyld med så jag struntar i det. Jag har ju ändå barnvakt ca 3 ggr i veckan pga hästarna så det känns tråkigt att hatta fram och tillbaka även idag. Men vad dåligt samvete jag har! Känns som jag inte visar mitt intresse för jobbet. Fast jag är ju mammaledig och det kommer komma mååånga personalmöten som jag kommer gå på.

Känns lite fel såhär i efterhand att jag prioriterar mina val och tillfällen av barnvakt när jag ska till stallet istället för jobbet :angel:

Peppa mig att jag gjorde rätt val nu!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kan du inte få ett sammandrag i efterhand vad som sades?
Var det inget superviktigt så hade nog jag också varit kvar hemma.
Du är ju mammaledig trots allt :)

Suck, idag är ingen rolig dag här.
Började i morse med att Isak bråkade med katten.
När jag kom hem från dagis ringde mamma och berättade att svägerskan låg på sjukhus. Operation och visst rätt allvarligt, kvar där än.

Sedan hämtade vi Isak på dagis, iväg till soc bara för att få veta att vi inte får några pengar. Så nu vet jag inte hur det ska gå.
Jättekul innan jul och allt. Tänk om vi kunde få jobb istället.

Hem och Isak fick ett utbrott och skulle slå katten.
Lugnade sig och hjälpte till med maten. Fick ett nytt utbrott när vi
skulle äta. Sade åt honom tre gånger utan resultat.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Haha men du gjorde ju det val som kändes bäst för dig och barn för stunden. Det är ju som det är och som du själv skriver så kommer fler möten och du är mammaledig + att chefen tyckte att det var ok.

Jag tycker att du kan släppa och gå vidare, inte älta och peppas :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Haha jag vet, jag är så töntig som hakar upp mig på det. Men jag är ju intresserad och vet att chefen uppskattar dom som är det. Därför vill jag ju visa mina framfötter. Men det är lite fel tidpunkt att göra karriär på jobbet som mammaledig. Förstå min ironi


Mirre: Vad har hänt nu? Hade inte din sambo jobb?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tycker du gjorde rätt i den situationen. Det bästa hade kanske varit om du kommit ihåg mötet och planerat för det men nu blev det ju som det blev.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Maja har blivit en liten krokodil, hon bits så fort hon inte får som hon vill eller om hon vill ha mer uppmärksamhet. Emilia tycker inte om att bli biten och har nu börjat knuffa Maja massor igen. Jobbigt när man inte kan släppa ögonen en enda sekund från dom nu, punktmarkering är det som gäller.

Sen måste jag skryta också. Igår sprang Emilia själv och hämtade pottan och satte sig och kissade. Nu i eftermiddag har hon kissat tre gånger på pottan utan att jag frågat henne innan om hon behövt gå. Maja kissade också en gång på pottan :)

Och så lite gnäll, jag har fått så ont i ryggen. Har haft det från och till sen jag var gravid med Maja men nu är det jobbigt. Kan knappt sitta på golvet och leka med barnen. Någon som har tips på några bra ryggövningar?
Det är i nedre delen av ryggen, till höger som det onda kommer från och sen strålar det ut och bränner i hela ryggen därifrån.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jo men de har gjort nedskärningar och avskedat folk.
Eftersom sambo bara hade vik så blev det inget mer för honom nu.

Turbo: kul att de kissat på pottan! :)
Mindre kul med ryggont dock, hoppas det går över.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hehe ja jag vet, det hade varit optimalt att ha kommit ihåg det :o Tankspridd... jag var helt säker på att det var nästa måndag :angel:

Jobbigt med ryggen. Vet du varför du får ont? Hur är din hållning? Kanske hjälper det om du tränar styrka?

Mirre: Men har han inte rätt till a-kassa? Och när kan du börja ta av dina föräldrapengar?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej tyvärr inte, han hade inte jobbat tillräckligt länge i sträck.
Väntar på besked på f-kassan, de är lika snabba som alltid ;)

Träna upp ryggen skulle jag med behöva, men svårt när man inte vet hur man ska träna. Kan en sjukgymnast hjälpa till med sådant?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
24 091
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 528
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 808
  • Artikel
Hästnyheter Hans talang har blommat fritt i snart två decennier. Stjärntränaren Daniel Redén, 44, har visat att han är en stor vinnare. Men hur mår...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp