Vårföräldrar 2024

gulakatten

Trådstartare
Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn i vår? Vore mysigt att ha en tråd för oss där vi kan peppa och stötta varandra lite :).

Jag väntar barn nr 2 och har BF 10 maj. Vi väntar en liten pojke :heart.
 
@Crossline Vad roligt att du hittade hit också :). Kul med en tvåa! Vad blir det för ålderskillnad mellan era?

Ja, vi hade RUL idag och allt såg fint ut! Vi var där på RUL i förra veckan men då visade det sig att vi var nästan en vecka kortare in i graviditeten än vi trodde så vissa saker gick inte att kolla. Men idag är allt checkat :). Han låg och sög på tummen och sparkade och hade sig därinne ❤️.

Jag mår bättre! Fortfarande väldigt illamående på kvällarna och jag måste ta det lugnt men idag kunde jag äta lunch ute till exempel och det är en sån lycka att kunna äta igen :D. Jag är blek och sliten dock 🙈.

Hur mår du? :)
 
@Crossline Vad roligt att du hittade hit också :). Kul med en tvåa! Vad blir det för ålderskillnad mellan era?

Ja, vi hade RUL idag och allt såg fint ut! Vi var där på RUL i förra veckan men då visade det sig att vi var nästan en vecka kortare in i graviditeten än vi trodde så vissa saker gick inte att kolla. Men idag är allt checkat :). Han låg och sög på tummen och sparkade och hade sig därinne ❤️.

Jag mår bättre! Fortfarande väldigt illamående på kvällarna och jag måste ta det lugnt men idag kunde jag äta lunch ute till exempel och det är en sån lycka att kunna äta igen :D. Jag är blek och sliten dock 🙈.

Hur mår du? :)
Lite drygt 3 år! Känns helt lagom faktiskt. Hur stor skillnad blir det på era?

Härligt med ett positivt RUL! Vår tjej sög också på tummen på ultraljudet! Väldigt gulligt :heart

Segt att du fortfarande är illamående :( när jag var gravid med ettan kräktes jag inte en enda gång, men det har jag gjort den här gången… så olika det kan vara mellan graviditeter! Annars har jag inte mycket att klaga på just nu, jag får kramp i fötter och vader på nätterna, det är sådär. Lite bäckensmärtor, men helt hanterbart. Kan sova middag på lunchen på jobbet, det är otroligt uppskattat! :D
 
@Crossline Ja, det låter som en bra åldersskillnad! Vår äldsta kommer vara 2 år och 3 månader när lillebror kommer och det känns väldigt lagom.

Vad skönt att du mår så bra och skönt med lunchvila :D. Jag har förutom illamående fått foglossning också och nåt form av eksem över brösten som gör att det kliar som satan hela tiden. Men så länge jag inte kräks för mycket så klagar jag inte 🙈. Jag ska byta jobba i januari så jag hoppas vara i ännu bättre skick då. Så jag håller tummarna för att bli lite piggare framöver :).
 
@gulakatten låter också som en bra åldersskillnad :)

Jag hade också en vända med knepiga eksem! Vet inte om det var gravidrelaterat eller om det var när det blev kallare ute, men jag kliade tills jag fick blåmärken! :o
 
@gulakatten det har vi! Men inget är bestämt ännu :)

Dottern bestämde jag vad hon skulle heta när jag var tonåring, så det var aldrig något att fundera så mycket över. Även ett av mellannamnen bestämdes år innan hon ens var påtänkt :D

(Maken fick bestämma det sista mellannamnet, mest för syns skull :angel:)

Vi var överens om ett namn om tvåan skulle bli en pojke. Men nu när det är en flicka… svårare! Jag har två namn som jag velar lite mellan och provar dessa ihop på olika sätt med mellannamn… ingen kombo känns 100!

Hur tänker ni?
 
@Crossline Haha vi hade också dotterns namn klart redan innan hon låg i magen på mig :D. Skönt att ni har lite namn att fundera över för bebisen ändå, även om det inte är helt klart än.

Vi hade vetat exakt vad barnet skulle heta om det vore en flicka men en pojke är omöjligt svårt 😩. Vi har ett namn vi båda gillar och sen har jag två som jag gillar där maken tycker ett är okej men inte mer och att det andra bara är jättekonstigt.

Vi har lite extra svårighetsgrad eftersom namnet måste fungera på båda våra modersmål. Så vissa namn är fina på det ena språket men fula på det andra :p.
 
@gulakatten hur tänker du kring vaccinen som rekommenderas, och det nya RS-vaccinet?
Jag diskuterade det med min BM i måndags och hon sa att de inte får rekommendera vaccinet än förrän de nya rekommendationerna kommit ut. Men - enligt de studier hon hade läst så skulle min bebis (som ska födas i maj) ha väldigt lite skydd kvar när RS-säsongen drar igång till nästa vinter. Tror hon sa att det är väldigt lite skydd kvar efter sex månader eller hur det var.

Så jag tror jag avstår. Hade dock absolut tagit det och betalat själv om jag skulle föda barn under RS-säsong. Jag är väldigt pro-vaccin.

Hur tänker du?
 
Jag diskuterade det med min BM i måndags och hon sa att de inte får rekommendera vaccinet än förrän de nya rekommendationerna kommit ut. Men - enligt de studier hon hade läst så skulle min bebis (som ska födas i maj) ha väldigt lite skydd kvar när RS-säsongen drar igång till nästa vinter. Tror hon sa att det är väldigt lite skydd kvar efter sex månader eller hur det var.

Så jag tror jag avstår. Hade dock absolut tagit det och betalat själv om jag skulle föda barn under RS-säsong. Jag är väldigt pro-vaccin.

Hur tänker du?
Jag är också pro-vaccin!

Jag har tagit influensavaccinet och en fjärde dos covid. Det verkar råda lite delade meningar kring när det är mest optimalt att ta kikhostavaccinet, i vilka veckor och så, så jag tänker ta upp det med min barnmorska i början av januari för att få hennes input. Men jag vill gärna ta det. Hörde dock idag att det skulle bli gratis i mars, trodde det redan var det?

Jag tänker också att det är onödigt för min aprilbebis och hade gärna tagit det och betalat för det om det var mitt i RS-säsongen. Men jag funderade ändå på om, just i och med äldre syskon som drar hem smittor, det hade varit smart att vaccinera ändå? Jag vet inte riktigt hur RS funkar, finns det året runt, men inte lika vanligt på sommarhalvåret? Förhindrar vaccinet att bebis blir sjuk eller blir bebis bara inte dödssjuk? Kan man vaccinera bebis utanför magen nästa säsong? Känner att jag kan för lite. Ska också tas upp med BM…
 
@Crossline Jag har också tagit covid och influensan och kommer ta kikhosta om ett par veckor. Där har min BM bara sagt att jag ska ta det efter vecka 16, inget annat egentligen.

Och ja, vi har också klurat lite på detta om att RS väl finns året om. Vore intressant att höra vad din BM säger om det! Jag träffade inte min ordinarie barnmorska när jag var där senast så jag kanske dubbelkollar med henne nästa gång. Du har ju jättemånga bra frågor tycker jag!
 
@Crossline Jag har också tagit covid och influensan och kommer ta kikhosta om ett par veckor. Där har min BM bara sagt att jag ska ta det efter vecka 16, inget annat egentligen.

Och ja, vi har också klurat lite på detta om att RS väl finns året om. Vore intressant att höra vad din BM säger om det! Jag träffade inte min ordinarie barnmorska när jag var där senast så jag kanske dubbelkollar med henne nästa gång. Du har ju jättemånga bra frågor tycker jag!
Vi får hjälpas åt att forska i frågan :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 469
Senast: Eurydome
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
26 076
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 149
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
413
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp