Stora storlekar!

schelin_j

Trådstartare
Jag letar utrustning åt ett shiresto - just nu är jag på jakt efter ett sidepull och en lädergrimma men det är massor av annan utrustning som skall handlas så småningom så alla tips om supersize mottages tacksammast... ni anar inte hur sällsynt det är med grimmor i storlek xx-full... Jacsons x-full räcker till (precis om man har den så utspänd som det går) men det vore ju kul att kunna köpa något fint någongång också :angel:

Så fram med era bästa tips nu!

Några storlekar att ha i bakhuvudet

Täcken 165 går men är egentligen för trånga, 170 eller 175 vore att föredra.

Grimmor/träns xx-full borde kunna passa (kanske) och jag är mest ute efter lädergrimma och sidepull som nämnts

Skydd - finns bara upp till full och shirehästar har grova ben! Jättegrova... så hittills är hon helt utan skydd men vid transport etc. vill man ju gärna skydda de "små" liven... har ingen koll på storlek dock.

Sadelgjordar som är långa - någon som vet var man får tag på sådana?

Övriga ideér om utrustning i stora storlekar mottages också tacksamt!

Sv: Stora storlekar!

www.hhhh.se , som har Shire och Clydesdale, kan hjälpa till att ta hem utrustning i stora storlekar om man har svårt att hitta :)

Tryck på utrustning i menyn..

Börjes regntäcken i strl 165 är ganska stora. Storhästen i stallet (GROVT halvblod på 180 cm, tror att det är en liten aning kbl i honom) har ett regntäcke därifrån som passar bra, är liiiiiite stort (inte så det gör nåt, passar ju ändå mkt bättre än strl 155) så det kanske ligger på din häst.

Vet att det finns skydd som är STORA i storlekarna, har dock inte så stor koll på vilka märken det är tyvärr.

Bucas grimmor är väldigt stora i storlekarna, så X-full i det märket kanske kan passa.

Senast ändrad av en moderator:

Oj vad många tips du hade! Jättetack!!! Det kan ju vara lite lurigt att få tag på utrustning i "udda" storlekar... vet inte hur många grimmor och träns jag köpt och fått returnera när det fattas fem centimeter för att kunna ens få ihop dem... men nu har jag i alla fall lite uppslag.

Om det finns fler som har bra tips så mottages de tacksamt! Måste ju finnas fler med samma bekymmer.

Jag har läst om flera stycken som har samma problem som du, att dom inte hittar tillräckligt stora grejer.

Har själv en nordis, dock en liten sån på 150 cm.. Det enda hon har stora storlekar på är typ benskydd (som jag inte använder), sadel och sadelgjord :D
Grimmor går i strl full, har Bucas där, en skitsnygg beige/brun nylon. Och samma grimma passar även jättehästen med jättehuvud som annars har x-full till xx-full..
Därför jag tänkte att x-full kanske passar på din för de är verkligen stora i storlekarna :)

Kom på en sak till, min häst har ett täcke som heter Olympic Essex, regntäcke med fleecefoder.
Strl 155, det är verkligen mycket rymligt det med, som Börjes täckena jag pratade om förut. Bra passform ändå.

Finns i olika modeller här: www.lillhastenistav.se

Och som Pazuzu sa så finns det grejer på Equilex, 2 st träns i strl XX-full, helt OK, och sadel samt selar.

Senast ändrad av en moderator:

Tackar tackar! *antecknar som en tok*... har lärt mig något av datahaveriet förut så det är bäst att det finns nedskrivet någonstans hemma!

istället för benskydd kanske du kan ha benlindor?
lite bökigare men omöjligt att få dom att bli för små :D

Jo benskydd var något som jag mest slängde med för att jag ändå frågade om allt annat... men hittills har vi ju lindat i transporten (transporterar väldigt sällan, stor och tung häst och äger varken transport eller bil som funkar med hästen så allt måste "lånas" ihop, inklusive chaufför) och det har ju funkat jättebra. Skönt att höra att någon mer tror att det funkar med lindningen - av andra hästmänniskor har jag nästan fått intrycket att man är en egoistisk sk*thög om man inte har rejäla transportskydd till hästen!

Sidepull är jag dock nyfiken på om någon sett i elefantstorlek!

:) jag hittade ett träns i storlek oversize till min gamla ardenner tränset satt inte långt från innersta och är riktigt snygg på det har ingen användning för det så du skulle kunna få köpa det för en villlig peng om du är intresserad:idea: jätte fint svart med vitt foder engelsknosgrimma :love: såååå fint

Liknande trådar

C
Utrustning Jag har ett kallblod (en tinker) med enorma ben. Jag har än så länge inte hittat några bra benskydd som sitter som gjutet. Dom som jag... 2
Svar
27
· Visningar
3 096
Senast: Cronis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka