STORA täcken!

YorkWann

Trådstartare
Någon som vet??
Har prövat bucas sommarregntäcke i stl 165, men det var för trångt kring bogen. Det gick om, men han ska ju kunna röra sig också :crazy: Annars var det ok i storleken på kroppen. :)

Någon sa att horseware har ganska stora storlekar på sina täcken, men hade ju det till min förra och tyckte inte de var så stora i storlekarna.

Tacksam för alla svar, märke, pris spelar ingen roll! Regntäcke är det jag är ute efter, fryser gör han inte! :crazy: :D

Sv: STORA täcken!

Bucas är små tycker jag. Horsewares RAMBO täcken är stora i stl, övriga är normala... Tror även att båda Horseware och Shires har någon modell som är gjord för kallblod, som är extra stora i bogen.

Ska inte Hööks Thermo Master vara gjorda för "hästar med stor bog och djup bål" som det står i katalogen?? Har själv inte provat. Jag har haft Börjes billiga regntäcke till min förra nordsi och det satt bra. En strl större (155) tror jag skulle passa på nuvarande nordis men har nyss köpt ett från Shires. Är inte så stort i storleken, tror jag får göra nåt nytt hål i bogen, så de är faktiskt inte så stora.

Hej,

Jag har en mycket grovt kallblod som inte kommer i andra täcken än Rambo. De är superduper om man har en häst som är bred över bogen. Eftersom Rambo har extra djupa V-skärningen fram så stretar det inte åt något håll.

Har tre olika Rambotäcken till vår Lukas. Ett stalltäcke blått, ett regntäcke grönt samt ett med 200 gr fyllning blått. Du köper Ramos täcken billigast på http://www.hastshopen.se/

Termo Masters täcken som nämns av Chili ser ut som en för liten tajt pyjamas på vår häst oavsett storlek (de är för små i bogen) så dessa kan jag inte rekommendera om du verkligen har en häst med mycket bog.

Vi har dock i år provat att köpa Börjes Himalya lila vintertäcke 300 gr till Lukas för att ha att byta av med. Där fick vi ta en storlek större för att han skulle få igenom dom i bogen. Dock sitter dom inte lika fint som Rambos.

~Ingrid och Lukas

Jag tänkte just tipsa dig om Rambos "nordisvariant". En kompis till mig köpte det till sin mammas kallblodskorsning och det passade suveränt (hon kan inte ha "vanliga" täcken).
Det kostade nog 2000 ungefär, men passar det är det ju värt pengarna. Dessutom är det riktigt bra kvalitet på Horsewares täcken!

Heter din häst Yorkwann? Var kommer han ifrån? Det fanns nämligen en STOR häst på ridskolan när jag var liten, tänkte om det är han?

YorkWann skrev:
Tack för den länken ett rambo XL är nu beställt! :bow:
Du kommer inte att ångra dig det är jag säker på. Jag är SÅ nöjd med våra rambotäcken.

~Ingrid

Min häst har ett Hiamalya regntäcke, och hon är ett kraftigare hbl som har stora bogar.
Det sitter som gjutet på henne! Mac Pro täckena från Börjes skulle jag dock säga är små i bogen.. Thermo Master från Hööks sitter också bra på henne.

Har beställt ett Shires som jag väntar på, hoppas det sitter bra det med!

Lånar tråd lite:

Cactuspower: Jag har funderingar på att beställa Macpro supertäcket (har gjort en tråd om det). Det är alltså litet i bogen?

Är det väldigt litet? Jag har Himalayatäcket strl 135 till min häst, och det sitter jättebra, men är då rädd att Macprotäcket kan bli för trångt fram. Vad tror du, kan det funka att ta en storlek större?

Man kan inte jämföra kraftigt hbl med kraftig nordsvensk/annan arbetshäst :smirk: (gissar på att trådskaparen pratar om ngt slags kallblod?)

Avståndet från manke till mitten av bogen på min nordis är ca. 110 cm - vilket är ungefär dubbelt så långt som på min fd. foderhäst, ett vbl... ;)

Hade en häst som hade 185 i täcke. Horse saver gjorde ett för samma pris som deras andra täcken. Tror det var horse saver. Jag tror att man kan ringa till bucas och dyl så fixar den det. För i tykland finns det bra uttbud 175 också...

Jag gillar inte bukas täckena. Tycker att dom är små i bogen. Har köpt mina på Eko. Funkar perfekt på mina ardenner.

Rambo är stora. och har en mkt bättre passform vid bogarna än tex. Bucas (vet inte riktigt vad de har för modeller till hästar egentligen)

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals... 2
Svar
35
· Visningar
4 090
Utrustning Tidigt ute, jag vet! ;) I en av mina hagar som ligger ner mot sjön har et en tendens att bli extremt mycket blinningar och bromsar...
Svar
7
· Visningar
1 266
Senast: Egonson_
·
Utrustning För ett par tre år sedan köpte jag ett regntäcke till en av min av hästar då hennes hade börjat läcka. När jag efter en tid skulle testa...
Svar
10
· Visningar
977
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo... 2
Svar
29
· Visningar
3 179
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår