Bukefalos 28 år!

Storhäst/ponny?

Idahog

Trådstartare
(Vet inte om denna tråd ligger rätt nu menmen)
Hejsan! Tiden är nu kommen och jag måste sälja min ponny pga att jag vill mer än vad hon vill. Jag har aldrig lyckats ta mig ut och tävla med henne (alltså, jag har aldrig tävlat i hela mitt liv men tränat och ridit i 13 år snart) men vet sedan innan att hon inte fungerar på tävling. Min fråga är nu; är storhäst eller ponny det bästa att satsa på? Jag fullkomligt älskar att rida storhäst, men är rädd för att jag ska ha för lite rutin för att kunna tävla med storhäst... hur skulle ni ha gjort? Bra att tillägga är att jag är 16 år och 165cm lång. Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Jag tror inte att det spelar någon roll du köper en liten storhäst eller en stor d-ponny. Individen är viktigare. Sen beror det ju på om du vill kunna tävla ponnyklasser eller inte. Har du kompisar som tävlar ponnyklasser eller ett lag att tävla med så är det roligare med ponny. Men annars spelar det ingen roll. Själv tycker jag att 170cm+ är för stort för mig. Jag kan rida en så stor häst men hade aldrig köpt en som var så stor. Men det är ju individuellt vad man gillar :-)
 
Köp en häst som är så trevlig, lätthanterlig och rutinerad som du har råd med, mindre viktigt om det är en stor D-ponny eller en stor häst. Om du aldrig har tävlat förut så är det ju bra att ha en häst som kan och som är med på noterna. Du vill ha en häst som är lättlastad, som uppför sig trevligt på tävlingsplatsen, och som går de lätta klasserna glatt och villigt utan att du behöver kämpa dig blå. Då kan du fokusera på att lära dig att tävla. En läromästare helt enkelt.
 
Det finns mängder med människor utan rutin som tävlar stor häst. Det behöver du inte oroa dig över. :)

Skaffa en klok häst som hänger med på det du vill göra. Snäll, rutinerad, van att vara ute på tävlingsplatser. Det är en bra början. Då spelar det ingen roll om den är 170 eller 155.
 
Det är väl bara att kolla på både D-ponny och stor häst? Sen märker du vad du föredrar utan att behöva missa drömhästen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: Johannna1
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 918
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 344
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 348
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp