Ber om ursäkt för förseningen, blev lite mycket igår, men här kommer i alla fall fiskreceptet!

Supergott och perfekt bjudmat också även om det som sagt blir jättebra i matlåda.

I originalreceptet ska det vara 4 st rödtungor (8 filéer) men då rödtunga är rätt dyrt har jag provat att byta ut det mot torsk vilket har fungerat precis lika bra. Jag har använt 3 ganska stora ryggfiléer (tänk lite mer än en portion vardera).

Skär fisken i små "kuber" sikta på storlek golfboll typ. Detta för att efterlikna "rullarna" som används i originalreceptet. Ställ dessa med glapp i mellan i en ugnsform, salta.

Stek ihop 2 stora lökar och 2 stora vitlöksklyftor så att det mjuknar, tillsätt sedan 2 burkar krossade tomater, salta och peppra. Låt det koka ihop i ungefär 20 min. Tillsätt sedan 3 dl grädde och 2 dl mjölk och låt det puttra lite till. Smaka av med salt och vitpeppar. Häll sedan blandningen över fiskkuberna i formen och kör i ugnen på 225 grader i ca 20 min. När det är typ drygt 5 min kvar slänger man över ett par nävar räkor.

Ris äts till. Det låter simpelt men är verkligen supergott!

Ett allmänt tips förresten då jag såg att det pratades vin tidigare.. Jag dricker inte alkohol men gillar att ha vin i maten. Systemet har vin i 2,5 dl förpackningar (typ som en festis) som inte kostar mer än 20-25 kr styck. De är perfekta att köpa för matlagning tycker jag om man vill komma billigare undan eller som mig inte dricker upp resten. Matlagningsvin fungerar ju också men personligen tycker jag inte alls det blir samma sak. :)
 
Om budgeten är snål skulle jag köpa billig köttfärs, typ hälften av vad du brukar ha i köttfärssås och dryga ut resten med röda linser, bönor samt rotsaker, rivna eller i kuber. Gör så mycket köttfärssås du kan, det går att äta som den är eller "vidareförädla" i t ex paj eller piroger när du tröttnat.
 
Ang alla dessa krossade tomater - finns det nånting vettigt att ersätta det med tro? Krossade tomater är vidrigt och bör utrotas från jordens yta nämligen. Mycket låter gott tills de där jäkla tomaterna sticker in sin fula nuna.

När färs säljs med kort datum så köper jag.
Börjar som en vanlig chili con carne med rejält med kryddor. Men när det är dags att ha i bönorna så fyller jag på med alla sorters bönor och haricot verts jag hittar.kompletterar med smått tärnad morot, broccolibuketter och allt jag kan komma på i grönsaksväg.

Det blir rejält mycket mat även av ett litet paket färs. Bönor köper jag torra och blötlägger och kokar. Kostar nästan inget per portion.

Detta tillhör sånt jag ofta har i frysen. Behövs ingen pasta ris eller potatis till eftersom det är så mycket grönt i.
Jag springer och köper färs jag också, sen står jag där och har inget att göra av den :laugh: Gillar inte köttfärssås och blir inte av att göra biffar eller så, så jag brukar mest steka färsen med inlagd paprika, blanda ner lite ost och portionsförpacka - färdig tacoblandning, men rätt tråkigt.
Kan inte minnas att jag ätit chili con carne annat än i typ lågstadiet. Minns att jag inte gillade det, men kanske är dags att omvärdera såhär 25 år senare :p
 
Ang alla dessa krossade tomater - finns det nånting vettigt att ersätta det med tro? Krossade tomater är vidrigt och bör utrotas från jordens yta nämligen. Mycket låter gott tills de där jäkla tomaterna sticker in sin fula nuna.

Är det tomater överhuvudtaget som är det vidriga, eller är det konsistensen på krossade tomater? Jag pallar inte tomatbitar, men tomatsmak är helt okej, så jag byter rakt av till passerade tomater när det står krossade i recept. Alternativt tomatpuré + vätska, beroende på mängden tomat som krävs.

Men gillar du inte tomater alls så ehhh... I got nothing. :angel:
 
Kan det passa att istället för storkok laga mycket olika samtidigt?
Tex tacofärs, kyckling ris, pasta, de grönsaker du gillar, tex frysta i påse och sedan matcha dem i lite olik matlådor för variation? Jag tycker att det blir lite roligare än just storkok. Köp hem olika kalla såser som du vet att du gillar, tex mangoraja, vitlökssås, tacosås.
Tacofärs och pasta med grönsaker.
Tacofärs och ris med grönsaker
Tacofärs och tortillabröd
Kyckling och ris
Kyckling och pasta och grönsaker
Kyckling i tortillabröd
Stekt ris med kyckling och grönsaker
Pastagratäng med tacos
Pastagratäng med kyckling.
 
Är det tomater överhuvudtaget som är det vidriga, eller är det konsistensen på krossade tomater? Jag pallar inte tomatbitar, men tomatsmak är helt okej, så jag byter rakt av till passerade tomater när det står krossade i recept. Alternativt tomatpuré + vätska, beroende på mängden tomat som krävs.

Men gillar du inte tomater alls så ehhh... I got nothing. :angel:
Det är tomater i sig som är totalvidrigt. Lite funkar, men att dränka grejer i tomat, alltså näe. Usch :p

Kan det passa att istället för storkok laga mycket olika samtidigt?
Tex tacofärs, kyckling ris, pasta, de grönsaker du gillar, tex frysta i påse och sedan matcha dem i lite olik matlådor för variation? Jag tycker att det blir lite roligare än just storkok. Köp hem olika kalla såser som du vet att du gillar, tex mangoraja, vitlökssås, tacosås.
Tacofärs och pasta med grönsaker.
Tacofärs och ris med grönsaker
Tacofärs och tortillabröd
Kyckling och ris
Kyckling och pasta och grönsaker
Kyckling i tortillabröd
Stekt ris med kyckling och grönsaker
Pastagratäng med tacos
Pastagratäng med kyckling.
Nja. Jag har inte sån simultankapacitet. Kan som mest greja med en grej extra medan den första står i ugnen typ, men redan där blir det lätt för rörigt.
Svängde ihop en sparrispaj igår och kom inte ens ihåg att förgrädda pajskalet liksom. Jag är för virrig :laugh: Men jag har inget emot lite ensidighet heller. Tvärtom, jag hakar gärna upp mig på en rätt en period innan jag går över till nästa. Tröttnar jag så är det bara motivation till att göra ett nytt storkok, om jag inte redan har flera olika rätter i frysen :)
 
Det är tomater i sig som är totalvidrigt. Lite funkar, men att dränka grejer i tomat, alltså näe. Usch :p


Nja. Jag har inte sån simultankapacitet. Kan som mest greja med en grej extra medan den första står i ugnen typ, men redan där blir det lätt för rörigt.
Svängde ihop en sparrispaj igår och kom inte ens ihåg att förgrädda pajskalet liksom. Jag är för virrig :laugh: Men jag har inget emot lite ensidighet heller. Tvärtom, jag hakar gärna upp mig på en rätt en period innan jag går över till nästa. Tröttnar jag så är det bara motivation till att göra ett nytt storkok, om jag inte redan har flera olika rätter i frysen :)
Byt ut mot kokosmjölk och tärnad paprika. Sen kan man byta ut mot mer orientaliska kryddor.

Jag brukar experimentera rätt mycket med smaker i köket.
 
Biffar behöver inte vara så komplicerat. Det går bra att bara blanda i lite lök, salt och peppar och steka som de är. Eller bara dela upp färsen i ungefär lika stora bollar, tryck ut till biffar i pannan och salta utanpå. Med nån god sås till behöver det inte bli tråkigt.

Btw vin i maten kan ersättas med något syrligt t ex citron eller vinäger och ev buljong. Blir ju inte samma smak men om man inte gillar vinsmaken är det mest syran man vill åt ändå.
 
Biffar behöver inte vara så komplicerat. Det går bra att bara blanda i lite lök, salt och peppar och steka som de är. Eller bara dela upp färsen i ungefär lika stora bollar, tryck ut till biffar i pannan och salta utanpå. Med nån god sås till behöver det inte bli tråkigt.

Btw vin i maten kan ersättas med något syrligt t ex citron eller vinäger och ev buljong. Blir ju inte samma smak men om man inte gillar vinsmaken är det mest syran man vill åt ändå.
Gud nej, det är ju skitenkelt. Det är mest drygt att stå och hålla på med bara.
Jag är inte så förtjust i sås däremot :angel: Har lärt mig gilla en del såser först nu vid 30+. Annars är jag den där som gillar tråkigt - färsbiffar är gott, måste man ha sås till så är det nåt fel på biffarna :D

Ah, ja då är det ju inga problem! Lite citronsaft i kylen är ju inga konstigheter. Jag har en jävla limesaft stående i kylen som jag inte ens minns vad jag skulle ha den till liksom.
 
Ärtsoppa är perfekt att göra en stor sats av och frysa in i portionsförpackningar och går att göra väldigt god när man lagar den själv :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp