gul_zebra

Trådstartare
Skulle behöva lite inspiration på billiga storkok som går fint att frysa in i matlådor.
Fokus på protein och gör helst storkok där grönsakerna så att säga "ingår" i maten då jag suger på att äta grönsaker annars (om det inte vankas sparris :d). Gillar bland annat ugnsbakad omelett, äggmuffins, korvstroganoff, bananpannkaka, tacos (eh, färs med typ paprika och ost, bara att värma och slänga ner i ett skal :p), lite sånt, ganska simpelt. Gillar inte typ lasagne, gratänger och liknande pga svårigheter med konsistenser. Och så gillar jag inte curry som det tydligen gärna envisas med i många storkok av nån anledning.
Sitter någon på idéer så shoot! Vad gör ni för storkok? :)
 
Jag gjorde precis storkok på typ vegetarisk pastasås med belugalinser, aubergine, krossade tomater, zucchini, paprika och champinjoner. Går nog fint att göra med färs om man hellre vill ha kött i och byta ut de grönsaker man inte gillar till någon annan som man gillar
 
Chili brukar jag göra, antingen med köttfärs eller t.ex. köttgrytbitar. Kött, krossade tomater, någon typ av bönor (oftast svarta), paprika, spiskummin, chilipeppar, buljongtärning. Det är nog ungefär vad jag brukar ha i, men jag är ytterst flexibel i min matlagning.... ;) Äts - oftast - med ris.
 
Kalops är väl en klassiker, men innehåller tyvärr inte så mycket grönsaker, men förutom morötter så kan man ha selleri i t ex.
Även andra köttgrytor typ pörkölt/ungersk paprikagryta som görs på kött (nöt eller fläsk), paprika (färsk och pulver), gärna rotsaker eller andra grönsaker, kryddas med kummin (förutom paprikan - styrka väljs efter smak). kan varieras i det oändliga. Gott att äta med potatis, pasta, knödel eller vad man nu gillar att ha till.
Hönssoppa (men är inte så lätt att få tag på höna nuförtiden har jag märkt ...) ed morot, blekselleri (eller rotselleri), persilja och kanske grön eller gul paprika.
Rivna morötter, blekselleri och paprika brukar jag, förutom tomater, ha i köttfärssåsen.

edit: Glömde att man ska ha sur grädde till pörkölten också. Extra viktigt om den är stark ...
 
Denna tycker jag är supergod om du gillar soppor! Tycker det ska vara lite mer vätska i än receptet anger och så späder jag med grädde för att få lite mer konsistens och mättnad.
 
Chili con carne kanske kan funka?
Gaspacho kan man ju göra en rejäl dos av och sen strössla över bitar med hackad paprika, silverlök, någon form av skinka likt pata negra eller prosciutto. Ev ha vitlöksbröd till.
Köttgryta med valfritt blandat kött/korvar/bacon etc och rotfrukter kan man gör mkt av och frysa in etc.
Samma med risotto eller om man gör något paella-liknande där man kan variera innehållet något baserat på vad man har hemma eller om det är rea/kort datum etc.
 
Kan paj funka för dig eller är det svårt med konsistensen för det också? Jag tycker det är perfekt att göra en större paj och sen frysa ner i bitar, brukar lägga i ugnsfolie i bitar och sen frysa så kan man ta upp en bit och lägger i matlåda när jag ska ha med det. Tycker det är smidigt och gott. I paj kan man ju ha precis så mycket eller lite grönsaker man vill även sparris.

Fiskgryta eller soppa tycker jag är gott, man kan göra väldigt enkelt med fryst fisk själv gillar jag lax och kolja, olika rotfrukter eller grönsaker och så krossade tomater, matlagningsgrädde, eventuellt fiskfond och kryddor, du kan också ta i tärnad potatis så har du en komplett måltid som mättar bra eller ha ris till.

Wok med grönsaker och något protein som du gillar, går ju bra att köpa en fryst färdig wokblandning och bara steka på med protein och kryddor. Ris, pasta eller cous-cous brukar jag ha till.

Sen tycker jag att färskpotatis är enkelt och gott så här års, kokar lite potatis och skivar kassler så har jag en jättegod matlåda.
 
Jag gör många portioner prisvärd "köttfärssås" (med drag av linssoppa och rotfruktsgryta).
Köp när det finns kort datum och spara halva paketet i frysen. Ungefärliga mängder, det är ett basrecept som jag frilansar detaljerna från gång till gång.

200g nötfärs
½ kg lök + olja att steka i
½ kg grovriven morot
3 dl röda linser + vatten
2-4 dl creme fraiche eller grädde
1-2 paket passerade tomater
vitlök, chili/sambal olek, vinäger, salt, svartpeppar och valfri kryddning utöver det, se bara till att inte ta för lite. (ex. ajvar relish, buljontärning, soja, oregano, spiskummin)

Det andra ska ha kokat så linserna är mjuka alt. nästan klara innan grönsakerna läggs i. Beroende på om man gillar sönderkokta linser och storlek och typ av grönsak.
Blomkål är gott som alternativ när det finns färska huvuden billigt. Andra rotfrukter går också att lägga till. Kanske grönsaksmängden är större än jag skrivit, har dålig koll på det.
Går att ha så mycket i att man äter den som gryta utan något mer till om du vill det.
 
Du skriver att du gillar ugnsbakad omelett. Sån har jag gjort och haft riven potatis i smeten ihop med broccoli och rökt skinka.

Jag brukar frysa den i portionsbitar och den har inte varit konstig när den tinats.
 
Jag har gjort en god pajfyllning med tärnad kokt potatis, lök och mangold/spenat/grönkål. Muskotnöt, vitlök, chili, svartpeppar. Matigt och prisvärt. I långpanna blir det många portioner, kanske funkar det att översätta till ugnsomelett också?
 
Om du har tillgång till en järngryta eller lergryta eller nån annan slags gryta med lock som kan stå några timmar i ugnen:

Köp en rejäl köttbit, typ högrev som är billigt och riktigt gött. Ställ grytan på medelvärme på spisen med en bra skvätt olja eller två och skär ner köttet i tärningar eller slamsor, jag brukar skära fettet i små små bitar eftersom det är gött men äcklig konsistens, släng tjocka fettbitar om du hellre vill det. Sen är det bara i med allt som är gött. Alla sorters rotfrukter du gillar (superfood!), svamp, lök, vitlök... krydda riktigt generöst med de smaker du gillar, gärna rödvin eller glögg, kanske lagerblad. In med grytan i ugnen på sisådär 100 grader i typ 2-4 timmar och rör, smaka av samt tillsätt vätska typ varje halvtimme tills köttbitarna är möra och det smakar som nåt huvudkaraktären i en fantasybok beställer på ett litet värdshus i en avlägsen by.
 
Kan paj funka för dig eller är det svårt med konsistensen för det också? Jag tycker det är perfekt att göra en större paj och sen frysa ner i bitar, brukar lägga i ugnsfolie i bitar och sen frysa så kan man ta upp en bit och lägger i matlåda när jag ska ha med det. Tycker det är smidigt och gott. I paj kan man ju ha precis så mycket eller lite grönsaker man vill även sparris.

Fiskgryta eller soppa tycker jag är gott, man kan göra väldigt enkelt med fryst fisk själv gillar jag lax och kolja, olika rotfrukter eller grönsaker och så krossade tomater, matlagningsgrädde, eventuellt fiskfond och kryddor, du kan också ta i tärnad potatis så har du en komplett måltid som mättar bra eller ha ris till.

Wok med grönsaker och något protein som du gillar, går ju bra att köpa en fryst färdig wokblandning och bara steka på med protein och kryddor. Ris, pasta eller cous-cous brukar jag ha till.

Sen tycker jag att färskpotatis är enkelt och gott så här års, kokar lite potatis och skivar kassler så har jag en jättegod matlåda.
Jodå, paj funkar! Det beror på vad jag har i bara. Har svårt för konsistensen på många tillagade grönsaker men en del funkar ändå och det beror såklart på mängden jag har i.
Har galet mycket sparris i frysen så jag tänkte prova göra sparrispaj framöver faktiskt. Likväl är ju minipajer i muffinsform ett bra sätt att bli av med lite "spill" också tänker jag. Stod och gjorde pizza med överbliven kalkon igår, den hade nog gjort sig fint i minipajer annars :)

Du skriver att du gillar ugnsbakad omelett. Sån har jag gjort och haft riven potatis i smeten ihop med broccoli och rökt skinka.

Jag brukar frysa den i portionsbitar och den har inte varit konstig när den tinats.
Ja broccoli och skinka brukar jag köra på jag också, och gärna lite paprikasallad och ost. Sjukt bra sätt att få i broccoli när både smak och konsistens går upp i rök :D Din omelett blir inte torr efter frysning alltså? Har märkt att min lätt blir det om jag haft mjölk i. Grädde däremot blir helt okej.
 
@gul_zebra jag gör min på lättmjölk, det är vad jag brukar ha hemma. Jag tycker att den smakar precis som vanligt efter frysningen, blev förvånad över att det funkade så bra att frysa något med så mycket ägg.
 
@gul_zebra jag gör min på lättmjölk, det är vad jag brukar ha hemma. Jag tycker att den smakar precis som vanligt efter frysningen, blev förvånad över att det funkade så bra att frysa något med så mycket ägg.
Haha fan då! Provade lättmjölk jag med.
Oh well. Ska prova matgrädde nästa gång. Annars får jag väl fortsätta med vispgrädde som är i "receptet" jag går efter :laugh:
 
Kan rekommendera YouTube - kanalen Jamerill Stewart, Large family table. Hon gör massa "freezer cooking" - videor, och även om man kanske inte behöver göra typ 50 portioner åt gången som hon gör, så tänker jag att man kan få inspiration till maträtter som går att göra i ugn och sen frysa :)
 
Nu såg jag att du redan skrivit korvstroganoff, men det gjorde jag häromdagen så tänkte direkt på det när jag såg ordet storkok. Funkar ju till både ris, pasta och tex couscous tycker jag om man vill ha lite variation. Brukar slanta morötter och steka på lite så de får "yta" och ha i tillsammans med korven. Det kanske kan vara en idé för en extra grönsak om du inte redan gör det. Likaså med tex paprika 😊
 
Köttfärssås med linser och morötter. Jag brukar tycka det är gott att ha riven vitkål till i ställer för pasta. Fullkornsris brukar också vara gott till.

Kycklinggryta med en bas på tomater. Morötter, oliver, lök, och linser är gott att ha i. Böner lika så om man tycker det är gott, jag föredrar linser.

Vit fisk i ugn, med en sås på fänkål, saffran och tomater. Pressad potatis till.

Frikadeller i tomatsås.

Hittade det här receptet efter en snabb titt i Coops app.
https://www.coop.se/redirect/recipe/3991813
 
Skulle behöva lite inspiration på billiga storkok som går fint att frysa in i matlådor.
Fokus på protein och gör helst storkok där grönsakerna så att säga "ingår" i maten då jag suger på att äta grönsaker annars (om det inte vankas sparris :d). Gillar bland annat ugnsbakad omelett, äggmuffins, korvstroganoff, bananpannkaka, tacos (eh, färs med typ paprika och ost, bara att värma och slänga ner i ett skal :p), lite sånt, ganska simpelt. Gillar inte typ lasagne, gratänger och liknande pga svårigheter med konsistenser. Och så gillar jag inte curry som det tydligen gärna envisas med i många storkok av nån anledning.
Sitter någon på idéer så shoot! Vad gör ni för storkok? :)
Boeuf bourguignon och Coq au vin. :D
 
Jag har ett jättegott recept på "vit fisk" med ris som tillbehör, kan gräva fram receptet när jag är hemma om intresse finns :)

Annars är korvstroganoff en hit (obs! viktigt med dill i), pasta med köttfärsås och chili con carne likaså.

Pajer funkar fint att frysa också om du tycker om det. I paj kan man ha lite vad man vill, själva skalet är ju det samma och sedan kan man antingen ha äggstanning eller creme fraiche till beroende på vad man har i pajen.

Gillar du soppor så är potatis och purjolökssoppa en personlig favorit, tyvärr inte så mycket protein i bortsett från bacon men relativt kalorisnålt om du bryr dig om sådant. Dessutom är det väldigt lätt att göra och blir mycket gott.

Världens godaste (och onyttigaste) pastasås gör du genom att blanda grädde, creme fraiche, färskost, hönsbuljong och en skvätt senap.

Köttbullar är bra också. (ströbröd, ägg, salt, peppar). Gör dem lite större och stek för yta men låt dem koka färdigt i sås. Såsen kan du göra på stekflottet, vatten, köttbuljong, ev grädde om du vill (det blir godare). Red till önskad konsistens. Tips är att viltfond är riktigt gott i. Det får du några matlådor av med kokt potatis och morötter till (gott!), resten kan du frysa in bara köttbullarna så är det bara att koka lite pasta till.

Inser när jag kommit såhär långt att jag är rätt kass på grönsaker också så jag ber om ursäkt. Tycker du om vitkål? Pizzasallad är nyttigt, jättegott, jättelätt att göra och billigt! Håller utan problem en vecka i kylen och du kan ta med en extra liten låda med varje matlåda att äta på sidan så att säga.

Avslutar med en favorit som jag inte provat att frysa men som är gott att göra flera matlådor till kylen med, presenterar min egen version av pad thai:

Gör nudlar, du kan ta vilken sort du vill men jag föredrar vetenudlar. Antingen kan man koka dem och vissa sorter räcker det med att man "blötlägger" ett tag. Strimla kycklingfile, stek i olja med lite chili flakes, hackad vitlök och svartpeppar. Tillsätt fint strimlad vitkål och lite morötter (paprika också om du är lagd åt det hållet). Rör runt lite, kålen ska bara mjukna lite grann så det går fort! Skjut allt åt sidan lite och knäck ett par ägg i pannan, gör som en slafsig äggröra typ du blandar in med det andra. Häll över en dressing gjord på soja, fisksås och ostronsås och pressad lime. Rör om. Precis innan du avslutar tillsätter du typ en hel kruka basilika, cashewnötter samt zesten från limen.

Bäst är att strimla och göra ordning allt innan för när du väl börjar "woka" går det fort. Kålen ska fortfarande vara krispig så det får inte vara i pannan för länge. Efter ett tag lär man sig typ hur man ska göra det. Väldigt god rätt med mycket grönsaker som går fort. Smakar fräscht och gott av lime och basilika!
 
Boeuf bourguignon och Coq au vin. :D

Jag har ett jättegott recept på "vit fisk" med ris som tillbehör, kan gräva fram receptet när jag är hemma om intresse finns :)

Annars är korvstroganoff en hit (obs! viktigt med dill i), pasta med köttfärsås och chili con carne likaså.

Pajer funkar fint att frysa också om du tycker om det. I paj kan man ha lite vad man vill, själva skalet är ju det samma och sedan kan man antingen ha äggstanning eller creme fraiche till beroende på vad man har i pajen.

Gillar du soppor så är potatis och purjolökssoppa en personlig favorit, tyvärr inte så mycket protein i bortsett från bacon men relativt kalorisnålt om du bryr dig om sådant. Dessutom är det väldigt lätt att göra och blir mycket gott.

Världens godaste (och onyttigaste) pastasås gör du genom att blanda grädde, creme fraiche, färskost, hönsbuljong och en skvätt senap.

Köttbullar är bra också. (ströbröd, ägg, salt, peppar). Gör dem lite större och stek för yta men låt dem koka färdigt i sås. Såsen kan du göra på stekflottet, vatten, köttbuljong, ev grädde om du vill (det blir godare). Red till önskad konsistens. Tips är att viltfond är riktigt gott i. Det får du några matlådor av med kokt potatis och morötter till (gott!), resten kan du frysa in bara köttbullarna så är det bara att koka lite pasta till.

Inser när jag kommit såhär långt att jag är rätt kass på grönsaker också så jag ber om ursäkt. Tycker du om vitkål? Pizzasallad är nyttigt, jättegott, jättelätt att göra och billigt! Håller utan problem en vecka i kylen och du kan ta med en extra liten låda med varje matlåda att äta på sidan så att säga.

Avslutar med en favorit som jag inte provat att frysa men som är gott att göra flera matlådor till kylen med, presenterar min egen version av pad thai:

Gör nudlar, du kan ta vilken sort du vill men jag föredrar vetenudlar. Antingen kan man koka dem och vissa sorter räcker det med att man "blötlägger" ett tag. Strimla kycklingfile, stek i olja med lite chili flakes, hackad vitlök och svartpeppar. Tillsätt fint strimlad vitkål och lite morötter (paprika också om du är lagd åt det hållet). Rör runt lite, kålen ska bara mjukna lite grann så det går fort! Skjut allt åt sidan lite och knäck ett par ägg i pannan, gör som en slafsig äggröra typ du blandar in med det andra. Häll över en dressing gjord på soja, fisksås och ostronsås och pressad lime. Rör om. Precis innan du avslutar tillsätter du typ en hel kruka basilika, cashewnötter samt zesten från limen.

Bäst är att strimla och göra ordning allt innan för när du väl börjar "woka" går det fort. Kålen ska fortfarande vara krispig så det får inte vara i pannan för länge. Efter ett tag lär man sig typ hur man ska göra det. Väldigt god rätt med mycket grönsaker som går fort. Smakar fräscht och gott av lime och basilika!
Gärna! Fisk är gott, äter det alldeles för sällan.

Soppor går tyvärr bort. Jag har älskat soppa men nu klarar jag sällan av de. Kalorier bryr jag mig inte i mer än att det kanske inte måste vara 7 ton ister i maten typ.

Men ja, köttbullar! Morsan har bästa receptet ever, har tänkt i evigheter att jag ska svänga ihop en hel hög men blanda ut färsen med riven morot, får ta och testa det nån dag.

Pizzasallad är den enda delen av skolans salladsavdelning jag helst ville spy på. Så jävla äckligt :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp