storlek på hage?

hejkompisar

Trådstartare
hej :) jag är lite nyfiken på hur stora hagar ni har till era hästar och hur många hästar som går i dem osv
 
I stallet där jag står har vi 1/4 till 1/2 ha per häst. De flesta går ensamma men tråd i tråd med andra hästar.

Hagarna är mestadels gräs med grusad ingång (minst 16m2) och en viss del skog (vissa mer, andra mindre)
 
Eftersom hästar enligt lag ska ha så stor yta att de kan röra sig fritt i alla gångarter i hage (sjukhage, är ju oftast en annan femma då många hästar av olika anledning inte får röra sig fritt), så är riktlinjen 1/4 - 1/2 hektar per häst en bra riktlinje även om den inte alla gånger finns i verkligheten. Hur många hästar man kan ha tillsammans, beror på hagens storlek, ridskolor har ju ofta gigantiska rasthagar där hästarna går ett par timmar innan lektionstid. Tittar man på dem då, går de ofta i flockar om 5-6 hästar även om det är 30-40 hästar, där man ser att varje liten flock har en tydlig ledare. Det beror också på hästindividerna... Alla människor går ju inte ihop och bör inte vara nära varandra "utan uppsikt" på grund av detta. Samma sak gäller hästar.

Min häst som blev 29 år, kunde inte gå med andra hästar, mer än "tråd i tråd och prata över staketet" sista två åren. Då hon behövde stödfodras och få äta i lugn och ro. De andra hästarna kastade i sig sin mat och sprang sen fram och jagade min häst och stal hennes mat.

Man lär sig mycket på att vistas i stallet timtals, sitta i och utanför hagen och bara vara, även när man inte borstar, mockar, rider och pysslar med hästen och jobbar i stallet i övrigt med att mocka hagarna, bärga hö, stapla strö och släpa fodersäckar, kratta och sopa...

:heart
 
Vinterhagen är ca 0,3 ha, där går 4 hästar tillsammans. Sommarbetet är på totalt ca 3 ha uppdelat på olika hagar där man kan öppna och stänga olika områden för att hästarna inte ska få för mycket mat på en gång. Hälften av det, dvs 1,5 ha är vallåker där vinterns grovfoder tas och den delen får hästarna inte tillgång till förrän på sensommaren efter sista skörden, sen går de där ute tills det är dags att stalla in.
 
Minst 350 kvadratmeter per häst var det väl någon forskning på?

Det låter rätt litet dock.

Min vinterhage tycker jag är liiiiten och den är ca 0,2ha. Alltså 2000kvm. Den huserar 3 nöjda hästar som kan galoppbusa.
 
hej :) jag är lite nyfiken på hur stora hagar ni har till era hästar och hur många hästar som går i dem osv
167422A2-8F0B-43F1-912D-71F5E379EABF.jpeg

Exakt hur stora hagarna är vet jag inte. Men de två små är vinterhagar och de två stora är sommarhagar. Jag har 3 hästar och dom går två ihop och en ensam. Totalt har jag 3,5 hektar mark
 
Där jag har haft häst är det mest frimärks hagar, tyvärr :(. Verkar som de flesta vill få in så många hästar dem kan på deras marker och därför blir hagarna små. Vill man ha större hagar så blir det ute bland åkrarna typ eller hos någon som är omöjlig att få stallplats hos.

De flesta hagarna här är väl kanske 20-30 meter långa och 8-12 meter breda. Hästarna går också en och en med tråd emellan.
 
Drygt 1 ha till en D-ponny och en mindre häst. Vi har ett varierbart hagsystem så att vi kan ha öppet på olika vis för att reglera gräsintag och främja mer rörelse. Funkar fint även om drömmen är delvis hårdgjorda gångar också. Nu så tar vi bort det mesta staketet när leran kommer på hösten och sätter upp det igen när gräset börjar växa och behöver börja begränsas igen. Det är 3 mindre hagar och en större i grunden och så delas den större upp i en gång runt och 6 hagar inuti. Vintertid har vi tidigare också stängslat in 0.5 ha till hos grannen för vinterbete men de har precis fått tillgång till all vår mark efter en lång höst så det kommer vi nog hoppa över i år. Min häst har blivit känsligare i magen efter medicinering för PPID så det känns inte riktigt som att vi hinner vänja in det bra innan staketet behöver tas ner.
 
Till våra tre hästar (som går tillsammans) har vi en hårdgjord "rasthage" på ca 800 kvm, en vinterhage med hårgjord/grusad yta vid grinden och skog ca 1,5 ha, två beteshagar om ca 1 ha styck och några små förberedda sjukhagar på 30-70 kvm ca för att inte behöva sätta upp en om behov uppstår.
 
Min ponny går i en året-runt-hage där hela hagen mockas regelbundet och den är 1,2 hektar kuperad hage. Där går en B-ponny och en D-ponny.
 
Där jag har haft häst är det mest frimärks hagar, tyvärr :(. Verkar som de flesta vill få in så många hästar dem kan på deras marker och därför blir hagarna små. Vill man ha större hagar så blir det ute bland åkrarna typ eller hos någon som är omöjlig att få stallplats hos.

De flesta hagarna här är väl kanske 20-30 meter långa och 8-12 meter breda. Hästarna går också en och en med tråd emellan.
Ungefär samma storlek på våra vinterhagar med. Privathästarna går en och en med tråd emellan och ridskolans hästar har lite större hagar och går i fyra olika flockar med 4-6 hästar i varje. Sommarhagarna är större och där tror jag privathästarna går minst två tillsammans.
 
Tre hästar på drygt 10 ha. Ingen sommar eller vinterhage utan vill att de ska ha så mycket att ströva på som möjligt, särskilt på vintern då det är bete som är huvudföda. På sommaren delar jag upp lite olika beroende på väder och grästillväxt. Skulle nog kunna ha fler än 3 på sommaren men på vintern är jag osäker på om det räckt en dålig vinter.
 
Tre hästar på drygt 10 ha. Ingen sommar eller vinterhage utan vill att de ska ha så mycket att ströva på som möjligt, särskilt på vintern då det är bete som är huvudföda. På sommaren delar jag upp lite olika beroende på väder och grästillväxt. Skulle nog kunna ha fler än 3 på sommaren men på vintern är jag osäker på om det räckt en dålig vinter.

Behöver du stödfodra med hö/hösilage någon gång av året? Ungefär hur länge och i hur stor mängd av dagsintaget?
 
Tre hästar på drygt 10 ha. Ingen sommar eller vinterhage utan vill att de ska ha så mycket att ströva på som möjligt, särskilt på vintern då det är bete som är huvudföda. På sommaren delar jag upp lite olika beroende på väder och grästillväxt. Skulle nog kunna ha fler än 3 på sommaren men på vintern är jag osäker på om det räckt en dålig vinter.

Det är mitt mål att ha det så, bor du söderut så du inte får snö eller gräver dom bra på vintern också?

Jag tror nämligen att min mustang och shettis skulle klara vinterbete åtminstone tills sena december, men jag är osäker på vilket djup dom kan gräva. Renar går bet vid 70cm.
 
Jag har två hagar på ca 1 ha, och en mindre på kanske 0,3-0,5 ha.
Den mindre hagen är bara på sommaren när det finns bete.
Tre hästar, en stor och två shetlandsponnys :)
Finns mer att stängsla men skulle i så fall vara till vinterbete.
 
Två vinterhagar på ca 0,3 hektar vardera till två hästar som går tillsammans.
Även om de kan sträcka ut i galopp så hade jag önskat större såklart.
Har även en mindre hage där de får gå sporadiskt när det behövs rensas på växtlighet. Och gräsmattan när vi inte hunnit klippa gräset :angel:

Sommarhagen är bättre, ca 2 hektar.
 
Behöver du stödfodra med hö/hösilage någon gång av året? Ungefär hur länge och i hur stor mängd av dagsintaget?
Behöver vet jag inte, men jag gör det än så länge. Det går lite på känn när det behövs, jag bor ju så att jag har överblick av i princip hela hagen och märker på deras rörelsemönster hur hungriga de är/hur svårt de verkar ha att hitta. Det är en lång lärandeprocess för mig och jag chansar hellre på att ge lite för mycket än för lite. Så när jag tycker det ser ut som att det behövs ger jag dem rejält med hö utan att mäta exakt. De brukar ändå röra sig runt (även om en av dem gillar att ge sig själv en liten höryggsäck:laugh:) så jag tänker att de själva föredrar en blandning. De får inte något annat foder i dagsläget. Men om jag skulle uppskatta så äter de nog 1/3 hö under Dec-Mars, men det varierar väldigt beroende på väder och humör (deras humör då).
Det är mitt mål att ha det så, bor du söderut så du inte får snö eller gräver dom bra på vintern också?

Jag tror nämligen att min mustang och shettis skulle klara vinterbete åtminstone tills sena december, men jag är osäker på vilket djup dom kan gräva. Renar går bet vid 70cm.
Ja, det är Skåne så det blir inte mycket snö. Aldrig över 70 cm, i alla fall, även om det oftast är några veckor med snötäcke varje år än. De gräver i snön ganska bra (halvblod) och betar i mer skyddade skogspartier där de tar gran, sly, ljung, och en del tuvor som de verkar tycka är godare i minusgrader, eller lättare att få tag på. Jag tror det är viktigt att ha stor variation på betesmarken för vinterbete, de rör sig helt annorlunda över marken på vintern jämfört med sommaren, och för varje år (inne på år 4 nu) blir mönstret tydligare. Jag tror att de dels lär sig mer och dels så förändras marken, en stor del av vilken varit vall för ko innan. Jag tror att det kan ta ganska lång tid innan marken uppnått den naturliga variationen som den borde ha som fri, inte för hårt betad mark. Vill inte låta krass nu men det finns en anledning till att jag börjat med detta nu när jag har tre pensionärer, för när/om jag skaffar hästar som jag faktiskt vill arbeta med igen kommer jag inte vara lika "slarvig" som jag är nu. Då vill jag vara mer säker på att betesmarken kan föda en frisk, arbetande häst. Så jag ser detta som ett experiment/tillvänjningsperiod för både mig och marken.
 
Stora hagen med 4 ston är drygt 6 hektar, mycket kuperad, skogsmark.

Lilla hagen är ca 1 hektar, där går killarna (1 valack och 2 unghingstar) när de små kastreras till våren kommer allihop att få flytta in i stora hagen. Istället kommer jag att ha 2 av stona i lilla hagen, för betesreducering, inte bara matte som är lättfödd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Funderarn
·
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
846
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 443
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp