Storlek på hage...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Alicia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 063
Sv: Storlek på hage...

Minsta hagen är ca 7½ hektar och den största är ca 20 hektar. Under vintern går de dock i en mindre hage på ca ½ hektar (har fn bara 2 shettisar) ;)

´Hej, min häst delar hage med 10 andra, och de har ca två fotbollsplaner nu på vintern! vet inte vad det blir i hektar:confused:

Går i rasthage som är ca 1 tunnland... 2 st D-ponnyer lägger in lite granar åt dem ibland för att de ska ha något att sysselsätta sig med, och sen får de ensilage till lunch.
Marija

min häst går på lösdrift tillsammans med två andra hästar, deras hage är på ca 2½ hektar, dock utnyttjar dom bara en liten liten bit, nämligen den biten som är mellan ligghallen och ensilagebalen..
hagen är långsmal i den änden, sen går den ut på en jääääättestor åker, men under hela vintern har dom inte ens varit ute på den åkern..

5 ponnier på 3ha. Varav 2 unghästar som busar som galningar! Medan de 3 äldre tittar på och skakar på huvudena... ;)

Gnist skrev:
Minsta hagen är ca 7½ hektar och den största är ca 20 hektar. Under vintern går de dock i en mindre hage på ca ½ hektar (har fn bara 2 shettisar) ;)
:o Kan inte jag få låna lite mark av dig...vill oxå ha så mkt....
Mina går bara i en hage på 2 ha nu på vintern...men det får väl räcka så länge....;)

Vår vinterhage är på ett tunnland. Till sommaren kommer de två hästarna att ha fyra hektar till sitt förfogande.:D

Immer

Alicia skrev:
Undrar lite hur stor hage era hästar går i?

På somrarna går dom i enorma hagar, 7 stycken islandshästar. Kanske lika stort som 3-4 fotbollsplaner ungefär. Men nu på vintern brunstar mitt sto och då blir hon lite dum mot dom andra hästarna så hon får gå i en liten hage, kanske 20 x 20 meter...:crazy:

Liknande trådar

Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 975
Hästhantering Hej på er buke! Vi är inne på att köpa en liten häst (typ minatyrhäst eller shettis) för körning och agility, men då vi inte haft en så...
Svar
16
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
472
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 599
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur