storlek på hus?

Nästintill hundra på uppgifter på Hitta.se är från fastighetstaxeringen. Vilket betyder att det är vad ägaren har uppgivit och därmed inte mer pålitligt än vad han själv säger direkt.

Ett alternativ är att beställa kopia av bygglov och räkna själv från de mått som finns på ritningarna. Om det inte är ett äldre hur som inte krävde bygglov på den tiden det var nytt.

Det tror jag är de enda två källorna som finns i offentliga handlingar. Beroende på hur exakt man vill ha det kan man mäta husets yttermått på flygbilderna på hitta/eniro. Om det inte finns snedtak och annat som påverkar vad av innehållet som ska vara boa och inte...

Jo, lantmäteriets lägenhetsregister finns också. Men det är självdeklarerade uppgifter från ägaren där också, knappast bättre än fastighetstaxeringen.
 
Nästintill hundra på uppgifter på Hitta.se är från fastighetstaxeringen. Vilket betyder att det är vad ägaren har uppgivit och därmed inte mer pålitligt än vad han själv säger direkt.

Ett alternativ är att beställa kopia av bygglov och räkna själv från de mått som finns på ritningarna. Om det inte är ett äldre hur som inte krävde bygglov på den tiden det var nytt.

Det tror jag är de enda två källorna som finns i offentliga handlingar. Beroende på hur exakt man vill ha det kan man mäta husets yttermått på flygbilderna på hitta/eniro. Om det inte finns snedtak och annat som påverkar vad av innehållet som ska vara boa och inte...

Jo, lantmäteriets lägenhetsregister finns också. Men det är självdeklarerade uppgifter från ägaren där också, knappast bättre än fastighetstaxeringen.
Hrm.
Huset är från 30-40-talet vad jag förstår.
Om/när de kommer in och kan titta är det ju rätt enkelt att stega för en ungefärlig uppskattning.

Den summan som står på hitta är löjligt liten med tanke på att det är ett tvåvåningshus. Men ägaren har enligt fb gått i livets hårda skola - så arean kan mkt väl vara snålt uppgiven för att få ner kostnader...
 
Hrm.
Huset är från 30-40-talet vad jag förstår.
Om/när de kommer in och kan titta är det ju rätt enkelt att stega för en ungefärlig uppskattning.

Den summan som står på hitta är löjligt liten med tanke på att det är ett tvåvåningshus. Men ägaren har enligt fb gått i livets hårda skola - så arean kan mkt väl vara snålt uppgiven för att få ner kostnader...

Vad står det på hitta? *nyfiken*
Och räknas de som 2 vån eller 1 1/2plan?
 
Om det är ett gammalt hus så kan det vara delar av det som inte räknas som boa för ett de inte har tillräcklig vinterstandard. Härikring är det vanligt att öv är dels kallvind, dels sommarrum om det inte har fixats med det senare. Men så lågt som 30 verkar ändå orimligt att komma...
 
Det står villa och 30 kvm yta. Vilket verkar osannolikt för ett tvåvåningshus. Det är vad jag har i mitt pyttelilla enplans gästhus.
Men vi får väl se när de kommer inomhus.

Är det tillbyggt? I så fall kanske det är som med grannens hus som vi köpte. Det var taxerat som 30 kvm sommarstuga utan avlopp och med sommarvatten. På riktigt var det 95 kvm fullt utrustad villa. Allt uppenbarligen svartbyggt...
 
Hrm.
Huset är från 30-40-talet vad jag förstår.
Om/när de kommer in och kan titta är det ju rätt enkelt att stega för en ungefärlig uppskattning.

Den summan som står på hitta är löjligt liten med tanke på att det är ett tvåvåningshus. Men ägaren har enligt fb gått i livets hårda skola - så arean kan mkt väl vara snålt uppgiven för att få ner kostnader...

Om det är så osannolikt liten yta så kan det ju vara något så enkelt som en felskrivning i fastighetstaxeringen också. Alltså att den som matat in uppgifterna i registret skrivit fel. När man jobbar frekvent med fastighetsregistret är det inte sällan man stöter på osannolikheter. Framför allt när det är äldre uppgifter där någon tolkat handskrift.
 
Det står villa och 30 kvm yta. Vilket verkar osannolikt för ett tvåvåningshus. Det är vad jag har i mitt pyttelilla enplans gästhus.
Men vi får väl se när de kommer inomhus.
Låter väldigt litet.
Vårt hus är registrerat på typ 75 kvm men det är lite större. Dock har vi snedtak på sina ställen och då är inte takhöjden tillräcklig för att det ska räknas.
 
Min boyta på Hitta är angiven utan utbyggnaden trots att den är registrerad i senaste fastighetstaxeringen och det var ju hyfsat länge sedan...
 
Är det tillbyggt? I så fall kanske det är som med grannens hus som vi köpte. Det var taxerat som 30 kvm sommarstuga utan avlopp och med sommarvatten. På riktigt var det 95 kvm fullt utrustad villa. Allt uppenbarligen svartbyggt...
Inte för att det hör till tråden, men kanske intressant ändå. Vi ringde angående hur vi skulle göra med bygglov och taxeringen etc. De skrattade när vi sa var huset låg (långt utan för detaljplanerat) och sa: skicka in korrekta papper bara så löser vi det. Och det löste sig, helt utan kostnad för vår del (misstänker att fd ägaren kom mindre enkelt undan kanske).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 038
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp