Storlek täcke till B-ponny?

Sv: Storlek täcke till B-ponny?

Jag tror också på 115!
Generellt brukar D-ponny med normal lång rygg ha 135, c-ponnys 125 osv. Så din ligger nog på gränsen mellan 115 och 125!

Senast ändrad:

För typ 100 år sen när jag hade 'småponny' så hade den ena (liten B) 115 cm och den andra (stor B, väldigt grov med) 125, så kändes ju som att 115 borde bli utmärkt ja,

Men sen när jag står och tittar på lillknatten kändes det ju som om han skulle drunkna i 115 cm, men mitt ögonmått existerar typ inte alls, och han kommer nog alltid vara 'en pytteknatte' för mig, dvs jag 'förminskar' honom nog lite.

Samtidigt så har ju valacken (151 cm i mkh) 125 i täcken och då kändes det ju jättestort igen om lillkillen skulle ha 115. Samtidigt som fbldonnan (157) känns en hel storlek större än valacken på alla ledder, och har 135.

Hmm, man kanske kan lägga på lillknatten ett 125 täcke och se HUR för stort det blir (kan ju ta´bild med), och bättre avgöra om 115 blir lagom? (har tyvärr inget 115 täcke att prova med, utan har bara 125 och 135-täcken)

Måste ju välja storlek innan jag åker och köper/skickar efter, och visst det går ju alltid att byta, men är fan så bökigt så vore ju bra om det blev rätt direkt =)

Jo, det gör ju det ja ;) Som sagt, jag blev ytterst tveksam till 155 efter att ha studerat det där :devil:

Samtidigt, 105 är -20 cm på längden, och då kanske det blir för kort istället alt för litet? 110 känns ju typ lagom, fast det är svååårt att försöka 'se sig till' det. 115 kanske är mycket mindre i jmf än man tror.. men som sagt, 125 blev ju väääldigt stort.

(Han ska ha guldstjärna dock för att han inte sa flaska när jag för första gången i historien la på honom NÅGONTING övht, och då det där..monstertältet *s* Han tyckte mest 'jaha, ännu en av dina galna ider matte, jaja.. Hmm, inga insekter, ganska behaglig.. Du förresten, kolla, det finns mat här!' *s*)

Mina b-ponnys hade alltid 115. hade en mini på 116 cm och hon hade 105 som tvååring och de täckena var lite korta på sidorna. jag hade satsat på 115.

Dock köpte jag ett insektstäcke till henne, samma som du tittat på på börjes, och det var relativt stort för ett 105-täcke.

"Min" gamle welshponny (troligen sekt. B) som var 135 i mankhöjd fick ha 115 i täcke. Skulle mycket väl kunnat ha 105 också eftersom täckena var alltid lite förstora..

Däremot så kan min nuvarande D-ponny ha 115 utan problem. Sitter som en smäck på henne förutom Bucastäcket som sitter framme på halsen om man ska kunna knäppa det :angel:

Om jag inte minns fel passar Bucas de hästar som har "litet" framparti

Haha, ja jag såg det.:D ser lite småkul ut.
Här är min 116 cm höga dam i ett 105-täcke http://codex.no-ip.com/~orion/n43.JPG
då hänger täcke ner mer på den sidan som är mot kameran med. Även mina russ som har varit lätta i typen har haft 115. Men som med alla täcken så kan det vara skillnad mellan märkena. Det var en vansinnig skillnad mellan shires 105 och 115. i 115 såg hon ut ungefär som din i 125. Medans hon av nått annat märke kunde ha 115. Men hon var som sagt pytteliten

*KL*

Idag kom ett Fly-Stop i storlek 115. Som passade nästan helt perfekt - på Vision :crazy:

På lilleman så rygglängden var helt gångbar, men det hängde till knäna, bogvecken var nedanför armbågsspetsen, och bogspännen hamnade nedanför bogen. Stod och klurade och man kan nog sy om det, men frågan är om det håller att sy. Funderade på att skicka tillbaka det med, men la det sen på valacken för att kika. Han har 125. Och det blev lite kort över ryggen, men i övrigts att det perfekt. Så mycket för att de är 'normala i storlekarna'. Jag frågade tom det när jag ringde =/

Inte så stor vits byta, täcket kostade 289 kr, vanliga frakten 112.50, och så 75 kr i expressfrakt. Får ju inte tillbaka fraktpengarna, så.. Jag bestället ett nytt med snabbfrakt i strl 105 imorgon och ber att det passar, och så får Lilleman det i 115 cm nästa år (och jag kommer typ TVINGA in honom i det om han växt ur det då *s*)

Det är INTE roligt! (Mamma skrattade så hon grät hon med när hons åg mig prova det - ni har dålig humor!).

Fan, jag betalad elika mkt i frakt som täcket kostar, och så PASSAR inte skiten.

Jag ska aldrig mer lita på varesig bukefalister eller Börjes kundtjänst det är då ett som är säkert :devil:

Min kompis har en B-ponny till sin dotter, och han har 105 i stl. :idea:

Trollet är 125cm hög och drar 105 i täcken, kan ha 115också om dom är smååå i bogen och korta "på höjden"

jag har sett bilderna tidigare också, och jag skulle ta 105 till den ponnyn :D

Min kompis har en ponny som är några millimeter från att vara D-ponny.
Han ligger precis emellan 115 och 125.
Så det varierar rätt mkt beroende på hur långa dom är över ryggen..

Min maxade D-ponny har 125 :D
Min B-ponny är lite krånglig-105 är för litet och 115 är för stort :crazy: Så jag får leta efter täcken i storlek 110 och dom är ju inte så vanliga, men den storleken är iaf perfekt för henne.

Din B-ponny är större än min, så jag gissar att han har 115 nu och 125 när han blir vuxen (han växer väl över och blir C-ponny?)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Utter älskar att vara med matte i stallet. Allra mest älskar han att 'hjälpa' matte att mocka. (Matte är aningens mer tveksam i...
Svar
2
· Visningar
913
Utrustning Hoppas det är okej att länka bilder såhär, annars kan väl moderator tala om vad jag får göra? I alla fall, jag vill ju ha ett blingat... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 639
Senast: FadeAway
·
Utrustning Jag är ju vansinnigt förtjust i strass och glitter. Och när nu snälla, snälla moster tänkt ge mig en peng till Globenshoppingen i... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 732
Senast: rubytoo
·
Utrustning Om vi helt lämnar bommen därhän, så vilka märken har sadlar som i 16" är korta nog att (teoretiskt givetvis) passa C-ponny? Kika lite...
Svar
14
· Visningar
963
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Bildtråd