Storlek/upplösning för tryck i tidning?

Saybia

Trådstartare
Har fått till uppgift att fixa en annons till en tidning men nu har jag problem med att veta i vilken storlek jag ska göra annonsen för att det ska bli så bra som möjligt när den trycks :confused: , är ju trist med en pixlig bild som ser jätte ful ut.
Jobbar i Photoshop och frågan är vilken storlek jag ska ha på dokumentet jag jobbar med, alltså sidan som kommer bli tryckt i tidningen?
Annonsen kommer tryckas i tidningen på en yta av 15,5x21,5 cm och den kommer täcka hela den sidan.

Skulle bli jätte tacksam för hjälp
flowerysmile.gif

Sv: Storlek/upplösning för tryck i tidning?

170dpi om det är typ dagstidning och 300dpi om det är av typen magasintryck.

Annonsen kommer tryckas i tidningen på en yta av 15,5x21,5 cm och den kommer täcka hela den sidan.

Skulle bli jätte tacksam för hjälp
flowerysmile.gif

Då gör du dokumentet 15,5*21,5 & 170dpi :)
Då har du ju grundstommen & pular på med texter & bilder inom den storleken

Tack för svaret (vdb också) :bow:
Så jag kan alltså göra dokumentet exakt lika stort som den kommer tryckas i, är rädd att skicka för litet och jag får inte tag på redaktören så jag kan fråga hur de vill ha det. Antar att de kanske kan minska det om det är för stort också men vill ju inte att bilder och text ska se ihoptryckt eller utdraget ut. Annonsen kommer förövrigt tryckas på ganska "blankt" papper, alltså inte dagstidningspapper så jag antar att jag måste ha ett högre dpi, kanske 300dpi då?

Sen då, fråga 2:
Läste på tryckeriets hemsida (de har alltid tryckt upp annonserna tidigare så jag antar att de kommer göra så även i år):
Man kan inte öka upplösningen i t.ex. photoshop i efterhand utan det är den inscannade upplösningen som blir i trycket.

Alltså, har jag en logga på svart bakgrund (vi säker en fyrkant) som bara är på tex. 72dpi och sätter den på en svart bakgrund som jag då gjort i 300dpi, kommer det synas skillnad i trycket. Alltså kommer loggan med svart bakgrund bli som inramad för att den är i sämre dpi än bakgrunden?
(krångligt förklarat men hoppas nån förstår :angel:)

Nja jag tror det klarar sig, skriv ut hemma & kolla hur det ser ut
Du jobbar med dokumentet i samma storlek som den ska tryckas i.
Även om den trycks på blankt papper i den angivna storleken så klarar du dig med den angivna dpi:n Det är när du börjar dra upp i stora storlekar det blir viktigt

Alltså, har jag en logga på svart bakgrund (vi säker en fyrkant) som bara är på tex. 72dpi och sätter den på en svart bakgrund som jag då gjort i 300dpi, kommer det synas skillnad i trycket.]

Det kommer absolut inte funka! Original på 72 dpi(oftats plockat från nätet) blir aldrig större, det blir pixligt, kantigt och fult...se till att skaffa ditt original då är du "safe".
Ska det vara reklam bör du ha 300dpi på allt. Och det är inga problem att skicka ett förstort underlag till tryckeriet, de bara skalar ner till rätt storlek.

Okej, jag försökte att få tag i original så gott det gick men vissa bilder var jag ändå tvungen att förstora upp lite. Hoppas det inte ser för illa ut när det kommer i tryck :crazy:, jag försökte zooma in allt vad som gick för att se om det var pixligt men det såg helt ok ut men jag antar att det jag ser på skärmen inte ser likadant ut som det kommer göra i tidningen...

Sen då, kom nästa lilla "problem".
Jag hade en annan annons som "mall" när jag byggde min, alltså jag tog måtten från den färdiga annonsen och det stod att den var 18,13 x 26,39 cm. Öppnade alltså en tom fil i photoshop och valde samma mått men råkade nog sätta 300 pixlar/cm istället för pixlar/tum. Nåja, annonsen blev färdig och den blev STOR kollade upplösningen och i pixlar blev den ju flera tusen pixlar bred och minst lika hög. Den sparades i PDF-format och blev rejält stor även i MB. Kollade sedan upplösningen på "mallen" och den var bara 514 x 748 pixlar trots att den hade samma storlek i cm :confused:
Testade sen att dra ner min annons till samma storlek (514 x 748 pixlar) och då stod det att den bara var 4,35 x 6,33 cm. Det är ju jätte litet :crazy:

Jag fattar ingenting :confused:
Sen kom herr Ågren och knackade mig på axeln, den gigantiska annonsen (alltså den som var flera tusen pixlar i bredd och höjd) skickades iväg till redaktören som sen kommer skicka den vidare till tryckeriet. Kommer de lyckas skala ner den eller kommer det se helt galet ut i tryck? :crazy:
Kanske borde göra den i ett mindre format också men om jag gör den efter den redan färdiga annonsen och sätter 514 x 748 pixlar och 300dpi så blir den ju bara 4,35 x 6,33 cm stor och det känns ju...lite litet.

Hoppas nån orkade läsa det här...

Upptäckte just i photoshop att det inte går att ange dpi utan endast ppi eller ppcm. Vad är skillnaden? *suckar*

...och hur räknar jag ut hur många ppi eller ppcm jag ska ange om bilden ska vara i minst 300dpi och 18,13 cm x 26,39 cm stor?

Senast ändrad:

En stor bild går alltid att skala ner men inte tvärtom!

Upptäckte just i photoshop att det inte går att ange dpi utan endast ppi eller Vad är skillnaden? *suckar*
?

DPI= Dots per inch.
ppi= Pixels per inch.
Ställ den på ppi. Dpi och ppi är ungefär samma sak.

Tack för dina svar :)
Kom på sen när jag postat att det nog var samma sak...

Lyckades i allafall få ordning på annonserna där....tror jag.
Ena var jag tvungen göra exakt på cm efter en annons som var tryckt i en annan likadan tidning så den blev ju inte så stor, men den gick att skicka iväg per mail i allafall...hade jag gjort den större så hade den inte gått att skicka iväg. Får hoppas att det funkar men tycker att det borde göra det, annars hör nog redaktören för tidningen av sig innan h*n skickar iväg den till tryckeriet...

, annars hör nog redaktören för tidningen av sig innan h*n skickar iväg den till tryckeriet...

Det ska du absolute inte lita på! De flesta tryckerier och redaktörer etc är dödligt less på folk som skickar in sina worddokument-filer och tror att dessa är tryckbara så de bara trycker skiten utan att bry sig hur det blir...

Jaha, nu har redaktören svarat:

"Har du någon möjlighet att få sparandet till PDF att göra en mindre fil? Vad gör du annonsen i för program? 12Mb stora annonsfiler ger mig problem när jag ska ha in många i manus (minnet tar slut och sen dör datorn) så jag skulle uppskatta om det gick att få ner storleken på själva filen (utan att sänka bildkvaliteten)"

Hur ska jag bära mig åt när jag gör den i Photoshop?? :confused:

Kan han inte ta emot psd filer? Hur stora är dom som psd?
Prova andra upplösningen till 72 dpi & se hur resultatet blir. En tom bildfil går från 13,3 MB till 783 kb genom att bara ändra dpi (pixlar/tum)

Ena var på 8,85 MB, de andra två var på 6,35 MB resp. 6,73 MB i PDF.
De ville tydligen helst ha dem under 5-6 MB och i upplösninge 200-300dpi...

Men jag tror (och hoppas) att det löste sig för jag gjorde om annonserna så de blev lite mindre i dokumentstorlek samt sparade som TIFF istället (skulle tydligen gå bra med både PDF, TIFF och PNG) och fick ner annonserna till 2,97 MB, 4,07 MB och 4,20 MB så nu :devil: om det inte fungerar...

Senast ändrad:

Jaha, nu har redaktören svarat:

"Har du någon möjlighet att få sparandet till PDF att göra en mindre fil? Vad gör du annonsen i för program? 12Mb stora annonsfiler ger mig problem när jag ska ha in många i manus (minnet tar slut och sen dör datorn) så jag skulle uppskatta om det gick att få ner storleken på själva filen (utan att sänka bildkvaliteten)"

Hur ska jag bära mig åt när jag gör den i Photoshop?? :confused:

Bara att välja adobe pdf som format när du sparar den. Men jag måste säga att det verkar som en amatörredaktör som inte klarar av 12 megfiler. Jag brukar arbeta i 1gig-filer utan några större probs!

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 626
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka