Sv: Storlek/upplösning för tryck i tidning?
Okej, jag försökte att få tag i original så gott det gick men vissa bilder var jag ändå tvungen att förstora upp lite. Hoppas det inte ser för illa ut när det kommer i tryck

, jag försökte zooma in allt vad som gick för att se om det var pixligt men det såg helt ok ut men jag antar att det jag ser på skärmen inte ser likadant ut som det kommer göra i tidningen...
Sen då, kom nästa lilla "problem".
Jag hade en annan annons som "mall" när jag byggde min, alltså jag tog måtten från den färdiga annonsen och det stod att den var 18,13 x 26,39 cm. Öppnade alltså en tom fil i photoshop och valde samma mått men råkade nog sätta 300 pixlar/cm istället för pixlar/tum. Nåja, annonsen blev färdig och den blev STOR kollade upplösningen och i pixlar blev den ju flera tusen pixlar bred och minst lika hög. Den sparades i PDF-format och blev
rejält stor även i MB. Kollade sedan upplösningen på "mallen" och den var bara 514 x 748 pixlar trots att den hade samma storlek i cm

Testade sen att dra ner min annons till samma storlek (514 x 748 pixlar) och då stod det att den bara var 4,35 x 6,33 cm. Det är ju jätte litet
Jag fattar ingenting
Sen kom herr Ågren och knackade mig på axeln, den gigantiska annonsen (alltså den som var flera tusen pixlar i bredd och höjd) skickades iväg till redaktören som sen kommer skicka den vidare till tryckeriet. Kommer de lyckas skala ner den eller kommer det se helt galet ut i tryck?

Kanske borde göra den i ett mindre format också men om jag gör den efter den redan färdiga annonsen och sätter 514 x 748 pixlar och 300dpi så blir den ju bara 4,35 x 6,33 cm stor och det känns ju...lite litet.
Hoppas nån orkade läsa det här...